WEK nieuws: 'SOTRAX ALBERT MOTORSPORT WINT 4 UUR VAN ZANDVOORT'



Zandvoort, 8 februari 2009 - De 4 uur van Zandvoort, de vierde wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2008-2009 is gewonnen door Sotrax Albert Motorsport. Met een Porsche 997 GT3 Cup bleken Michael Bleekemolen, Kees Bouhuys en gastrijder Sebastiaan Bleekemolen de sterkste equipe van het 45 auto’s tellende startveld.

De wedstrijddag werd begonnen met een 20 minuten durende kwalificatie. Net als bij de Nieuwjaarsrace wist het Sotrax Albert Motorsport team zich als beste te kwalificeren. Met een achterstand van 0,9 seconden op de pole position, kwalificeerden Jan Evers en Frans Verschuur met een DNRT V8 Silhouette zich op de tweede positie. Het H&P Racing Team van Peter van der Kolk, met ditmaal als teamgenoot Jeroen Bleekemolen, wist zich als derde te kwalificeren. Snelste equipe in Divisie II, de klasse met auto’s tot 3000cc, was de door Fanzonely geprepareerde BRL Light van Henry Zumbrink en Mike Verschuur. De beste tijd in Divisie III, de klasse tot 2000cc, werd geklokt door Hans Bos en Rene Steenmetz met een Renault Clio Sport. Bas Baars en Marcel Roeleveld trainden met hun Volvo C30 naar de rapste tijd in Divisie IV, beter bekend als de dieselklasse.

Om klokslag 13.00 uur doofden de rode lampen op de State of Art startbrug en begon het grote startveld aan de vier uur durende slijtageslag. Hierbij behield de Sotrax Porsche lange tijd de leiding, terwijl enkele seconden daar achter Frans Verschuur en de als derde gestarte Jeroen Bleekemolen voor een fraai racespektakel zorgden. Na 32 ronden was het Frans Verschuur die sneller was met de DNRT V8 Silhouette en vervolgens de leiding pakte in de Wilgenhaegebocht. Op dat moment was het raceavontuur voor een van de leidende teams uit het kampioenschap, KTG Racing, al voorbij. Op de vochtige baan spinde de Renault Clio van KTG-rijders Simon Knap en Vincent van der Valk. Een opvolgende Clio kon de auto niet meer ontwijken en beschadigde bij de botsing de aandrijfas van de KTG Clio. De schade bleek onherstelbaar en waardoor het team zonder punten huiswaarts moest keren.

Met nog anderhalf uur te gaan werd de wedstrijd voor de tweede maal geneutraliseerd, nadat al eerder de race werd geneutraliseerd vanwege een oliespoor in de Tarzanbocht. De tweede “code 60”-situatie had te maken met de forse crash van Alex van ’t Hoff met zijn V8 Star. De oranje bolide sloeg hierbij meerdere malen over de kop en zorgde voor een zware beschadiging aan de vangrail. Van ’t Hoff kon ongedeerd het wrak verlaten. De herstelwerkzaamheden vergden vijftien minuten racetijd, wat voor veel teams de mogelijkheid bood om een pitstop te maken. Na de pitstops was het de Sotrax Porsche die de leiding weer terug in handen had genomen en niet meer af stond.

In de eindfase van de race werd het nog even spannend in de strijd om de derde positie. Lange tijd reden Peter Furth en Peter Fontijn met hun BMW M3 GTR op de derde plek, maar zij moesten later deze plek afstaan aan de bijzonder sterk rijdende equipe van Frits Hessing en Huub Vermeulen, rijdend met een DNRT V8 Silhouette. Opmerkelijk was de inhaalrace die de heren reden, nadat zij eerder terugvielen in de strijd na een kapotte aandrijfas. Op het podium werd de winnende Sotrax equipe dan ook geflankeerd door twee tevreden DNRT V8 teams.

In Divisie II ging de winst naar Rob de Laat en Theo de Prenter. Mede door de uitvalbeurt van Knap en Van der Valk leiden de coureurs met de BMW Compact Modified nu het de stand om het kampioenschap. De tweede plaats in Divisie II werd bezet door Pieter Schothorst en Jeroen Slaghekke met een BMW Compact. Jan Mooij en Marco Poland eindigden op de derde plaats.

De overwinning in Divisie III ging naar Martin de Kleijn en Dennis de Borst. De coureurs uitkomend voor Team Bleekemolen eindigden voor de als tweede gefinishte equipe van Franklink en Nicky Groot Kormelink. Hans Bos en Rene Steenmetz finishten met hun Renault Clio als derde.

In de Dieselklasse mochten Bas Baars en Marcel Roeleveld de hoogste trede van het podium innemen. De Volvo C30 rijders werden op datzelfde podium geflankeerd door Ron de Groot en Cor Mul (tweede) en door de als derde gefinishte Volkswagen equipe van Boy van der Heiden en Harry Dekker.

De deelnemers uit het Winter Endurance Kampioenschap kunnen zich nu opmaken voor de Final 4, de laatste en beslissende race van deze winterserie. Deze vindt plaats op 8 maart op Circuit Park Zandvoort. De toegang is gratis.

Uitslag: 1. M.Bleekemolen / S.Bleekemolen / Bouhuys, Porsche 997 GT3 Cup, 110 ronden in 4uur00min.37,092sec. (118,13 km/uur); 2. Evers / Verschuur, DNRT V8 Silhouette, op 4 ronden; 3. Hessing/Vermeulen, DNRT V8 Silhouette, op 4 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: M.Bleekemolen / S.Bleekemolen / Bouhuys; Divisie 2: De Laat / De Prenter, BMW Compact Modified, 105 ronden. Divisie 3: De Kleijn / De Borst, Renault Clio Sport101 ronden; Divisie 4: Baars / Roeleveld, Volvo C30, 99 ronden.

Stand kampioenschap:
1. De Laat / De Prenter, 72 punten
2. Knap / Van der Valk, 52 punten
3. F. Groot Kormelink / N. Groot Kormelink, 49 punten

Bron: Kees Koning, Media Coördinator Circuit Park Zandvoort
Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties
















          













   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
dc1adc
Onthoud mijn gegevens!