WEK nieuws: 'Slijtageslag nekt ook Fanzonely’s “formuleauto”'



De 4 uur van Zandvoort die zondag 8 februari werd verreden als onderdeel van het Winter Endurance Kampioenschap werd een ware slijtageslag voor veel deelnemers, waarvan ook Team Fanzonely uiteindelijk de handdoek in de ring moest gooien. De tot Talent Development Car P1 omgedoopte BRL Light wordt gedurende het winterkampioenschap doorontwikkeld, maar juist de techniek zorgde de gehele race voor problemen. Drie kwartier voor het vallen van de finishvlag moest Fanzonely opgeven met motorproblemen. Toch kon het team veel positiefs halen uit de lovende kritieken van BRL Light kampioen 2007 Henry Zumbrink en Nederlands meest ervaren toerwagen youngster Mike Verschuur.



Formulewagenlijnen met een BRL Light

Ondanks dat Verschuur nog nooit in Fanzonely’s BRL Light upgrade gereden had, ging de talentvolle coureur direct hard. De Fanzonely teamleden, die vanuit de pitstraat zicht hadden op het eerste deel van de Tarzanbocht, hadden echter een vraag: “waarom stuur je die bocht zo vreemd in?” Mike Verschuur, die met ervaring in de Porsche Supercup en Europese Mégane Trophy toch niet het minste vergelijkingsmateriaal heeft, antwoordde: “deze auto is net een formuleauto qua wegligging. Ik rijd daarom formulewagenlijnen, want volgens mij is dat gewoon sneller in deze auto.” Ook oud BRL Light kampioen en huidig BRL V6 coureur Henry Zumbrink was te spreken over de Fanzonely P1. “Het nieuwe Brembo remsysteem is een goede verbetering. Je kunt nu later remmen en dat komt de rondetijden natuurlijk ten goede.”

Sprinter nog niet gewend aan endurancewedstrijden
Ondanks dat de BRL Light op de nodige punten is aangepast aan endurancewedstrijden is de van nature uitstekende sprinter nog niet volledig gewend aan races over een langere tijd. Na de twintig minuten durende kwalificatie was het P1 voor de P1 in divisie II en een negende plaats overall. Een prima uitgangspositie. Na drie kwartier van de wedstrijd werd duidelijk dat het team deze plaats waarschijnlijk niet zou gaan verzilveren na een lange stop door problemen met de brandstoftoevoer. De problemen bleven zich voordoen, maar het team ging vastberaden voor het halen van de finish. Slechts 45 minuten voor het einde moest het team in zesde positie van divisie II definitief opgeven met motorproblemen.

  

Het doel van de Fanzonely Talent Development Car P1 is het doorontwikkelen van de huidige BRL Light specificatie. Dat het testen van nieuwe technische onderdelen soms ook het uitvallen van races betekent, is voor een team dat wil winnen natuurlijk tegenstrijdig. Gezien de auto dit seizoen ook in de Dutch Supercar Challenge wordt ingezet, waar ook langere races worden verreden, is echter ook duurzaamheid een belangrijk onderdeel. De komende weken zal hier dan ook goed naar gekeken worden. Of dat is gelukt weten we op 8 maart, wanneer de laatste vier uren van het Winter Endurance Kampioenschap worden verreden.


Fanzonely wordt ondersteund door:
Dunlop - HTS Autotechniek Arnhem - ROC Aventus - Hamer Installatietechniek - Koni - BRL Association

Bron: Stefan van den Boom, Communicatie & PR, Fanzonely























   



  




  

 

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
d2976f
Onthoud mijn gegevens!