WEK nieuws: 'KALENDER WINTER ENDURANCE KAMPIOENSCHAP BEKEND'



Zandvoort, 25 september 2009 - Zaterdag 7 november gaat met de Zandvoort 500 voor de negende maal het Winter Endurance Kampioenschap van start. Naar aanleiding van de spannende edities van de afgelopen jaren hebben Circuit Park Zandvoort en de Stichting DNRT wederom een boeiende racekalender voor het winterseizoen opgesteld.

De kalender van het Winter Endurance Kampioenschap telt komende winter vier wedstrijden. Na een 500 kilometer tellende slijtageslag in november, staat de Nieuwjaarsrace op zondag 3 januari op het programma, welke wederom voor het grootste gedeelte in het donker zal worden verreden. Na een 4-uurs race op Zandvoort op 7 februari, zal het seizoen op 7 maart traditioneel worden afgesloten met de Final 4.

Het afgelopen winterseizoen ging de titel naar Rob de Laat en Theo de Prenter. Met hun BMW Compact Modified wisten zij nagenoeg elke wedstrijd de winst te pakken in Divisie 2. In Divisie 1, de klasse met snellere auto’s, was de equipe van Huub Vermeulen en Frits Hessing met de rappe DNRT V8 Silhouette regelmatig op koers naar het podium. Helaas werd de equipe bij een aantal wedstrijden geplaagd door technische malheur.

De races van het Winter Endurance Kampioenschap trokken keer op keer een bijzonder gevarieerd startveld, met GT-racers als de Porsche 997 GT3 RS, Saker Sportscar, Marcos Mantis, V8 Star en Renault Mégane Trophy, maar ook met bolides als de Renault Clio Sport, SEAT Ibiza Cupra, BMW Compact en BMW 120 Diesel. Het Winter Endurance Kampioenschap trekt naast de fraaie bolides doorgaans ook vele grote namen aan; zo prijken de namen van Jan Lammers, Jeroen Bleekemolen, Allard Kalff, Tim en Tom Coronel regelmatig op de deelnemerslijst.

De races in het Winter Endurance Kampioenschap staan bekend als een echte uitdaging voor zowel mens als machine. Hectische taferelen vinden plaats in de pits, waar de teams zo snel mogelijk hun pitstops proberen af te werken. Tijdens de races dient elk team minimaal drie pitstops met rijderswissel uit te voeren. Daarnaast zullen op sommige momenten de auto’s moeten worden voorzien van nieuwe banden en extra brandstof. De druk is daardoor niet alleen hoog voor de coureurs, maar ook voor de teamleden. Bij veel wedstrijden kwam het bij het vallen van de vlag aan op slechts enkele seconden die met een pitstop zomaar verspeeld hadden kunnen worden.

De organisatie van het Winter Endurance Kampioenschap is in handen van Circuit Park Zandvoort en de Stichting Dutch National Racing Team (DNRT). Het reglement van het Winter Endurance Kampioenschap blijft vrijwel ongewijzigd, waardoor ook dit winterseizoen weer in vier verschillende divisies wordt gereden. Zo staat Divisie 1 wederom open voor de snelle toer- en GT auto’s met een cilinderinhoud van meer dan 3000cc. Divisie 2 herbergt bolides waarbij de cilinderinhoud tussen de 2000 en 3000cc zit. Alle toerwagens met een cilinderinhoud lager dan 2000cc ziet men terug in Divisie 3. De laatste klasse, Divisie 4, staat beter bekend als de Diesel-klasse en biedt voor deelnemers uit de Volkswagen Endurance Cup en Toerwagen Diesel Cup een fraai race-podium. Maximaal 59 auto’s kunnen per evenement van start gaan en elke coureur met een EU-licentie mag deelnemen aan de serie.

Kalender
7 november,     Zandvoort 500   Circuit Park Zandvoort
3 januari,         Nieuwjaarsrace   Circuit Park Zandvoort
7 februari,        4 uur van Zandvoort  Circuit Park Zandvoort
7 maart ,         Final 4    Circuit Park Zandvoort

Bron: Kees Koning, Media Coördinator Circuit Park Zandvoor
Foto’s: Chris Schotanus, Essay Produkties












          













   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
3b5958
Onthoud mijn gegevens!