WEK nieuws: '4 UUR VAN ZANDVOORT GEWONNEN DOOR EQUIPE VERSCHUUR'



Zandvoort, 7 februari 2010 - De 4 uur van Zandvoort, de derde wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap is gewonnen door Hoevert Vos, Wilco Becker, Harrie Kolen en Jeroen Schothorst, uitkomend voor het team van Equipe Verschuur. Aanvankelijk werden Marijn van Kalmthout en Danny van Dongen als winnaars afgevlagd, maar door het rijden van een te lange stint werd het team met de snelle Radical naar de vierde plaats verwezen. Daardoor ging de zege naar het kwartet met de Renault Mégane Trophy.

De wedstrijddag ving aan met een 30 minuten durende kwalificatie. Net als bij de Nieuwjaarsrace klokte de equipe van Ronald van der Laar en Sebastiaan Bleekemolen de snelste tijd. Het tempo lag hoog, getuige de rappe tijd van 1:44,783. De tweede plaats op de grid werd bezet door de oranje Renault Mégane Trophy van Vos, Becker, Kolen en Schothorst. Op de derde plaats stond eveneens een door Equipe Verschuur geprepareerde bolide, ditmaal de DNRT V8 Silhouette van Frans Verschuur en Jan Evers. In Divisie II ging de pole position naar Simon Knap en Chris Maliepaard die het stuur van een FD Focus Silhouette deelden. Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek klokten met hun BMW 120d Modified de snelste tijd in Divisie III. Een zelfde prestatie werd geleverd door Thierry Köhler en Jeroen Dik, met een Volkswagen Golf in Divisie IV, beter bekend als de dieselklasse.

Bij het doven van de lichten kwam de Porsche van Team Bleekemolen, met achter het stuur Sebastiaan Bleekemolen, het beste van zijn plek. Met een stevig tempo wist hij het gat met de concurrentie per ronde te vergroten. Achter hem was de competitie steviger. Zo kwam Frans Verschuur bij de Tarzanbocht in contact met Jeroen Bleekemolen, waarbij laatstgenoemde, net als tijdens de Nieuwjaarsrace, het team van Sotrax Albert Motorsport kwam versterken. Verschuur moest met een lekke band meteen de pits opzoeken en Bleekemolen verloor een aantal plaatsen.

Bij de eerste pitstops verloren Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar hun leidende positie. Bij de bandenwissel liep het team veel vertraging op. Meer dan tien minuten duurde het voordat de Porsche weer op pad kon, waardoor de leidende positie al snel werd overgenomen door de Mégane van Equipe Verschuur. Ook een sterk revancherende Jeroen Bleekemolen profiteerde van de pech van zijn broer en klom weer op naar een positie in de top drie.

Halverwege de race besloot de wedstrijdleiding de wedstrijd te neutraliseren na een crash van Martin Boezaart in het Scheivlak. Uiteindelijk bleek Boezaart na een medische controle ongedeerd en na het bergen van de bolide kon de race weer worden hervat. Op dat moment lag de Mégane Trophy van Equipe Verschuur op de leidende positie, maar met een pitstop in het vooruitzicht en een snel naderende Radical Sportscar van Van Kalmthout / Van Dongen, was nog alles behalve zeker.
Bij ingaan van het laatste uur was het dan ook de witte Radical die met het overnemen van de leidende positie nogmaals bewees niet alleen een betrouwbare, maar ook een snelle en competitieve auto te zijn.

Na het vallen van de vlag was de teleurstelling dan ook groot voor Van Kalmthout en Van Dongen, toen bleek dat hun stint langer was dan het voorgeschreven maximum van tachtig minuten. De tijdstraf werd vastgesteld op twee ronden, waardoor de zege naar Vos, Becker, Kolen en Schothorst ging. Jeroen Bleekemolen, eindigde met Sotrax Albert Motorsport-teamgenoot Kees Bouhuys en vader Michael Bleekemolen op de tweede positie. Alex van ’t Hoff en Rick Abresch reden met hun Chevrolet Corvette GT3 naar de derde stek. Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar probeerden de schade in de stand om het kampioenschap beperkt te houden en eindigden als zesde in hun klasse en zevende algemeen.

Ook titelkandidaten Rob de Laat en Theo de Prenter kenden een minder succesvolle race. Waar zij bijna altijd in Divisie II op het podium eindigen, finishten ze ditmaal op de vijfde plaats. De winst in Divisie II ging naar Leo en Nick Etman. Met een BMW 130i Cup eindigde het duo voor vader en zoon Jan Storm, uitkomend met een BMW 330i. De derde positie ging naar de buitenlandse equipe van Frank Nohring en Colin White.

In Divisie III pakten Raymond Coronel en Marc Koster de winst met een BMW 320d. Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek finishten op de tweede plaats. Deze klassering leverde de equipe voldoende punten op om de leiding over te nemen in de stand om het kampioenschap. Gerard van der Helm, Jan Stakenburg en Dennis de Groot herhaalden hun prestatie van de Nieuwjaarsrace, door wederom de laatste positie van het podium veilig te stellen.
In de Dieselklasse mochten Lev Fridman en Teun van Dam de zege vieren. Met hun Toyota Auris 2,2 D-Cat eindigden zij voor Rob Severs en Arie Ruitenbeek (tweede) en Dick van Voskuilen en Maurice Bol (derde).

De deelnemers uit het Winter Endurance Kampioenschap kunnen zich nu opmaken voor de Final 4, de laatste en beslissende race van deze winterserie. Deze wedstrijd vindt plaats op 7 maart op Circuit Park Zandvoort. De toegang is gratis.

Uitslag: 1. Vos / Becker / J.Schothorst / Kolen, Renault Mégane Trophy, 117 ronden in 4uur04min27,237 (123,68 km/u); 2. J.Bleekemolen / M.Bleekemolen / Bouhuys, Porsche 997 GT3 Cup, op 51,975 seconden; 3. Van ’t Hoff / Abresch, Chevrolette Corvette GT3, op 1 ronde.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Vos / Becker / J.Schothorst / Kolen; Divisie 2: L.Etman / N.Etman, BMW 130i Cup, 107 ronden. Divisie 3: R.Coronel / M.Koster, BMW 320d, 113 ronden. Divisie 4: Fridman / Van Dam, Toyota Auris 2,2 D-Cat, 102 ronden.

Stand kampioenschap:
1. Den Boer / Rijnbeek, 48 punten
2. S.Bleekemolen / Van der Laar, 47 punten
3. De Laat / De Prenter, 46 punten

Foto’s: Chris Schotanus, Essay Produkties
Bron: Kees Koning, Media Coördinator Circuit Park Zandvoort











  


          











   



  
  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
8e3cc9
Onthoud mijn gegevens!