DWES nieuws: 'SOTRAX ALBERT MOTORSPORT ZEGEVIERT BIJ NIEUWJAARSRACE OP CIRCUIT PARK ZANDVOORT'



Zandvoort, 6 januari 2008. De Nieuwjaarsrace, de derde race in de Dutch Winter Endurance Series, is gewonnen door het team van Sotrax Albert Motorsport  met Kees Bouhuys, Jürgen Albert en Michael Bleekemolen met een Porsche 997 GT3. Voor het eerst in de 60-jarige historie van Circuit Park Zandvoort zou de race deels in het donker verreden worden.

Op belangrijke locaties langs het circuit werden extra lichtmasten geplaatst en ook baanposten werden van extra verlichting voorzien. Na vier uur racen werd het winnende team vergezeld van vuurwerk afgevlagd. Voor het Sotrax team was dit de derde Nieuwjaarsrace op rij die zij winnend af wisten te sluiten.

De racedag begon om kwart over twaalf met de kwalificatie training. De sessie werd aangevangen op een vochtige baan, maar na verloop van tijd ontstond een droge lijn.  De pole position werd in de eindfase opgeëist door Jeroen Bleekemolen, die samen met Laurens Meijer uitkwam in een Saker Sportscar van Jadbalja Racing. Vanaf de tweede startpositie vertrok Sotrax Albert Motorsport. Op de derde startplaats stond eveneens een Porsche, van Jan Storm en Duncan Huisman.

Om drie uur ’s middags ging de vier uur durende slijtageslag van start. De Saker Sportscar, van Laurens Meijer werd al in de eerste ronde verschalkt door de Sotrax Porsche. Een fraaie start werd gemaakt door de McGregor Porsche van Jeroen Schothorst en Raymond Coronel. Na drie ronden leidde de donkergekleurde Porsche voor Sotrax en Team Lammertink. Opvallend was de opmars van de Lammertink equipe, welke vanaf de negende positie de race had aangevangen. Niet veel later voerde de Porsche van Dick Waaijenberg en Henk Haane de stand aan, mede door een vroege pitstop van de Sotrax Porsche. In divisie II leidden Robert van den Berg en Pim van Riet na een uur racen. Divisie III werd na een uur aangevoerd door Mad and Daring Racing. Tom Coronel en Paulien Zwart lagen op dat moment aan de leiding in Divisie IV.

In het tweede uur was vooral de hoofdrol weggelegd voor Jeroen Bleekemolen die met de Saker Sportscar naar de derde positie op klom. Meerdere ronden werd het publiek getrakteerd op een fraai gevecht tussen de Jadbalja Saker en de Saker van VDVL Racing van Ben van Leliveld, Bas Koeten en Ferdy van Leliveld. Na een foutje van de VDVL equipe en een pitstop van de Sotrax Porsche was het Jeroen Bleekemolen die de leiding in de race pakte. Niet veel later moest ook Bleekemolen junior de pits opzoeken en nam de Sotrax Porsche de leiding weer over. Ook in de overige divisies vonden de nodige positiewisselingen plaats.

Na 17:00 uur, bij het invallen van de duisternis, moest de equipe van Duits Racing de strijd staken en ook JR Motorsport werd gedwongen tot opgave. In datzelfde uur verdween een van de deelnemers in de grintbak van de Kumhobocht en was de eerste neutralisatie van de wedstrijd een feit. Ondertussen bleef de stand aan de kop van het veld ongewijzigd. En maakte het publiek zich op het laatste uur in het donker.

Bij het ingaan van het vierde uur reed de Porsche van Sotrax Albert Motorsport nog steeds aan de leiding. De VDVL Saker Sportscar reed op de tweede plaats. Op de derde plaats was het de Jadbalja Saker. Divisie II werd nog altijd aangevoerd door Van den Berg en Van Riet. In divisie III lag de Volkwagen Golf TDi van Match Racing inmiddels aan de leiding en in divisie IV was het nog altijd de BMW Compact van Coronel / Zwart.

In de eindfase van de race verdween de Seat Ibiza van Team Amsterdam hardhandig in de banden. Bij de rijder werd achteraf een lichte hersenschudding geconstateerd, de schade aan de auto was echter groter. Door de werkzaamheden werd de race onder neutralisatie afgevlagd. Sotrax Albert Motorsport werd als winnend team afgevlagd, gevolgd door de Jeroen Schothorst en Raymond Coronel. De Saker Sportscar van Gerrie Meijer en Bob Herber werd als derde geklasseerd. In divisie II ging de overwinning naar Van den Berg en Van Riet. Met hun Renault Clio Sport wisten zijn de Clio van Mickey en Nol Bertram voor te blijven. Divisie III werd een prooi voor Pim van den Bergen en Erik Struijlaart. Als tweede werd de BMW 120D van Alex van ’t Hoff, Danny Werkman en Francesco Pastorelli afgevlagd. Kevin Veltman behield zijn tweede plaats in het kampioenschap, door samen met Luc Braams en Maurice Bol als derde te worden geklasseerd. Met een voorsprong van een ronde op, de als tweede geklasseerde auto van Dennis van Wijk en Ruben van Doorn, werd de BMW van Coronel / Zwart als eerste afgevlagd in divisie IV.

Uitslag: 1. Bouhuys/Albert/M. Bleekemolen, Porsche 997 GT3, 115 ronden in 4uur1min.15,990sec. (123,17 km/uur); 2. Schothorst/R. Coronel, Porsche 997 GT3 op 2 ronden; 3. G. Meijer/Herber, Saker Sportscar  op 3 ronden.

Klassewinnaars: Divisie 1: Bouhuys/Albert/M.Bleekemolen; Divisie 2: R. Van den Berg/Van Riet, Renault Clio Sport, 110 ronden; Divisie 3: P. Van den Berg/Struijlaart, Volkswagen Golf TDi 105 ronden; Divisie 4: P.Zwart/Tom Coronel, BMW Compact 325, 107 ronden.

Stand kampioenschap:
1.  M. Bleekemolen   52pt
2.  Veltman             42pt
3.  Van Wijk            36pt
     Van Doorn         36pt

Volgende wedstrijd:
zondag 3 februari 2008, 4 uur van Assen – TT-Circuit Assen 

Bron: Kees Koning,
Media Coördinator Circuit Park Zandvoort
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties.





   





  


  
  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
bbba4b
Onthoud mijn gegevens!