Stockcar F1 nieuws: 'NOV Lelystad schrapt wederom 2 wedstrijden van de agenda!'



Lelystad, 05-05-2007

Beste stockcarrijder,

Tijdens de wedstrijddag van 15 april jl. is er enige commotie ontstaan betreffende het geluid van de stockcar F1. Sinds vorig jaar wordt er strenger op toegezien dat de auto's voldoen aan het geluidsniveau wat in het reglementenboekje staat.

Er is eind vorig jaar en op de jaarvergadering in december 2006 nogmaals aan iedereen gemeld dat er in 2007 streng op het geluid gelet zou gaan worden en dat daar metingen voor verricht zouden gaan worden. De NOV heeft hiervoor ook een nieuwe geluidsmeter aangeschaft met een groot display, waarop iedereen kan zien hoeveel geluid de motoren produceren.

Voorafgaande aan de eerste manche zijn er, telkens met 2 auto's op de baan, geluidsmetingen verricht. Iedereen moest binnen 17 seconden (wat iedereen makkelijk moet kunnen halen) rijden op vol vermogen en onder de 102 decibel blijven. Ook is er op de baan een streep aangebracht waar er tijdens de meting langs gereden moet worden.                 

De resultaten leken aanvankelijk redelijk, er waren er "slechts" 5 afgekeurd.

Tijdens de eerste manche kwamen er hele andere getallen op de meter, namelijk veel te hoge getallen. Deze hoge getallen kunnen de vergunning van het Midland Circuit dusdanig in gevaar brengen dat, als het zo door gaat, er helemaal geen stockcar F1 wedstrijden meer gehouden kunnen worden. Blijkbaar vinden jullie dit niet erg, want de meeste hebben (nog) niks aan het geluid gedaan. Later is gebleken dat er diverse deelnemers waren die ter hoogte van de geluidsmeter het gas hebben losgelaten, zodat ze toch onder de 102 decibel bleven. In de wedstrijd konden ze ineens wel gas geven.

Nog veel erger is dat na het afkeuren van een vijftal auto's er bedreigingen kwamen richting de wedstrijdleiding en de circuit directie. Deze bedreigingen kwamen niet van coureurs, maar van hun aanhang! En zoals u wellicht weet en in het reglementenboekje kan lezen, wordt dit niet geaccepteerd! .

Gezien het feit dat de vergunning van het Midland Circuit emstig in gevaar kan komen, zijn wij genoodzaakt om jullie dit jaar nog minder wedstrijden te laten rijden. Dit wil zeggen dat de wedstrijden van 20 mei en 17 juni voor de stockcar FI komen te vervallen. In augustus, september en oktober zijn jullie dan weer van harte welkom.

Tijdens de overige wedstrijden voor de stockcar F1 voor dit jaar, zijn alle deelnemers verplicht om een uitlaat demper aan te schaffen van het merk EPS. Van het bedrijf EPS is een folder bijgesloten met adres gegevens en telefoonnurnmer.

Bij aanschafvan een demper van EPS krijgt U ook de benodigde technische informatie.

Wij hopen dat iedereen zich er nu bewust van wordt dat het geluid omlaag moet en dat iedereen hier ook toe bereid is om aan mee te werken, zodat er in 2008 misschien weer een volledig seizoen gedraaid kan worden.

Met sportieve groeten.

Bestuur NOV




Reacties

Dit is nou precies de reden dat jullie mij niet meer zien .
Hier word je toch doodziek van.1958 ging ik met opa mee
naar de ned.kampioenschappen autocross was toen ook op televisie .60 70 en 80gerjaren zelf meegereden en gesleuteld.tachtigerjaren geen race gemist op Baarlo of Gent en niet dat het naast de deur was ik zit effe onder Den Helder dus waar hebben we het over .Kijk eens naar st.Maarten zo'n
mooie baan en met veel gezeur een paar crosses per jaar.We zijn veels te tollerant om die regeltjes .Wat te denken van dat rottige voetbal ??kost vermogens aan politie en div andere dingen maar het word gewoon door je strot gedouwd of je er nou van houd of niet schandalig. Voetbal geeft ook lawaai en vernieling en overlast wat je bij ons nooit ziet.Een 8 cilinder moet je horen net als ze bij voet bal scoren.Zou mooi wezen jongen als er een doelpunt valt gaan we meten en als hij over de 102 db is gaan we minder wedstrijden spelen ander komt onze vergunning in gevaar .Wat denken jullie nou zelf ??
Zinds ik het mooie 8cilindergeluiden niet meer hoor ben ik niet meer geweest.En dat is al een hele tijd terug .

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
a1484a
Onthoud mijn gegevens!