Raceflash Exclusive interview: Theresia Balk - of zeg maar gewoon “T’race”



Voor deze special “exclusief” zitten wij aan tafel met een vrouwelijke coureur, Theresia Balk. Zij valt gelijk met de deur in huis: “Zeg maar T’race tegen me of Tes, Therees of Trees geeft niets en trouwens in de autosport noemen ze mij T’race. Ach, als ik zin heb luister ik nagenoeg naar alles, als ik geen zin heb om te luisteren…… ;0” Op dat laatste zullen wij het dan maar houden, uiteindelijk praten wij met haar over de autosport. T’race is nog niet lang aktief in de autosport maar dat tempert zeker niet haar enthousiasme voor de sport.



Bij Huub Vermeulen “RSZ” (Rensportschool Zandvoort) heeft zij haar racelicentie gehaald in 2003. De bedoeling was om te starten in de Mini Coopers maar die werden helaas door BMW teruggehaald. In 2005 werd er door T’race als vertegenwoordiger van Nederland twee Internationale races in Engeland gereden voor de Formula Woman Nations Cup. In 2006 stapte zij in de BMW Ziengs Cup in een gelijknamige auto. De BMW werd voor T’race op het circuit gezet door een eigen technisch team. Nu in 2007 komt zij uit in twee raceklasses. N.l. weer de BMW Ziengs Cup en de nieuwe Suzuki Swift Cup. Voor allebei de raceauto’s is er een eigen technisch team.

Hoe is het gekomen
Eigenlijk willen wij wat meer weten hoe het allemaal is begonnen en wat haar motivatie was. “Ik was tot 5 jaar geleden nog nooit op een circuit geweest. Ik werkte bij HTM en een van mijn medewerkers daar had enige malen bij mij in een dienstauto gezeten en die vond dat ik goed kon rijden. Vervolgens heeft hij mij een keer meegenomen naar het circuit. Later hoorde ik van hem dat hij geracet had en zelfs Formule Ford kampioen is geweest. Op die dag heb ik ook mee gereden in een raceauto en mijn glimlach werd steeds groter. Uiteindelijk heb ik een geprepareerde auto aangeschaft om de wintercursus in 2002/2003  te rijden. En vervolgens haal je je licentie en dat doe je niet voor niets denk ik maar. Ik had mijzelf ook nog eens een belofte gedaan dat als ze ooit met die nieuwe Mini Coopers gaan racen dan gaan wij daar werk van maken. Tja, ik ben erg van het houden aan beloftes, dus zo is het zo’n beetje gekomen. Mijn eerste race was wel in Engeland en dat was een “super” ervaring.”



Voorkeur voor een bepaalde klasse
Op dit moment racet T’race met de BMW in de Ziengs Cup en met de Suzuki Swift. Voorkeur voor een van beide auto’s kent zij niet. “BMW is nu eenmaal mijn merk auto vanwege de achterwielaandrijving. Maar ik moet zeggen dat ik niet verwacht had om het zo naar mijn zin te hebben in de Suzuki Swift. Twee totaal verschillende auto’s, maar beiden geven heel veel pret! De een heeft een veel hogere bochtensnelheid met latere rempunten, de ander heeft veel meer vermogen en kwispelt!!! Dolle pret, maar ik kan van beiden nog veel leren.” Inherent aan de autosport is de broodnodige sponsoring voor de meeste coureurs om te kunnen racen. “Sponsoren zoeken is altijd lastig en nooit voldoende in deze sport. Als je een tegenvaller hebt zit je al snel onder het budget.” T’race kent twee soorten sponsor contacten. “De BMW zijn met name warme contacten en de Suzuki Swift sponsoren zijn allemaal voortgekomen uit koude contacten. En dat is best bijzonder geloof ik. Het contact met sponsoren leg ik altijd al heel vroeg voor het seizoen. Ik houd niet van dingen op het laatste moment te moeten regelen. Met alle sponsoren heb ik wel iets. De één brengt heel veel publiciteit mee, de producten van een ander zijn weer geweldig en ga zo maar door. Allemaal ben ik ze even dankbaar want anders kan ik gewoon niet racen.”

Warm contact
“Ik vind “Pepper Byte” en “Denamik” super omdat het een warm contact is en ik ben helemaal weg van hun logo. Bovendien zijn het relatief nieuwe bedrijven en ze doen het super goed! Dan krijgen we “Best Things” en die hebben echt zulke gave spullen! “Webcamsex.nl” van Multimedia BV, omdat dit een vorm van shock voor de buitenwereld is, ook al leven wij anno 2007 en zijn we heel wat gewend met z’n allen. Met deze reclame op de auto staan nog steeds moraalridders op als ze het zien. Maar echt, 90% vindt het een geweldige stunt. “2Produce” is super omdat het een hele gecommitteerde sponsor is, die helemaal weg is van de autosport en het hele spel. Die helpt mij ook heel goed achter de schermen. “Vereecken fruitsappen” omdat ze elke keer weer een voorraad appelsap leveren waar iedereen inmiddels totaal aan verslaafd is geraakt. Hoezo alcohol en autosport? Ook voor klanten niet, daar doen wij dus niet aan en dit is echt een geweldig alternatief! ”IndeWar.com” doen waanzinnig goed werk voor mij en het team naar de buitenwereld. Dit bedrijf heeft de website en mijn banners gemaakt. Dan de mensen waar de BMW is ondergebracht “Autoservice Bolhuis & Faber”. Mijn hele team van mensen die zorg dragen voor de auto’s en de bezoekers zijn ook min of meer sponsoren, want zonder hen ben ik nergens.”



Wel eens last gehad van sponsorroof
“Ikzelf nog nooit. Nu ben ik ook nog niet zo lang bezig en ben ik wel heel scherp aan wie ik mijn zaken vertel en op welk moment. Een beetje omgevingssensitiviteit en je weet wat wel en wat niet kan. Ik zie het liever anders. Laatst heb ik nog een team aan een sponsor geholpen die hun deels sponsort. Dit werkt voor het team als ook voor de sponsor! DAT is zaken doen en niet het jatwerk. Zegt veel over een partij die het zo aanpakt en daar moet ik niets van hebben. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je zelf goed met je sponsoren omgaat. Om ze het niet eens te laten overwegen om over te stappen. Als je ze nog niet binnen hebt, gewoon je mond houden.” Schijnt het dat sponsorroof de laatste tijd nog wel eens voorkomt naar je weet. “Altijd en op elk niveau, het is triest maar waar.”



Vrouwen in de autosport
Heeft vrouwzijn in de autosport voordelen of tegendelen? Het is toch een mannenwereld niet dan? “Het is en blijft ook wel enigszins een mannenwereld denk ik. Er komen wel steeds meer vrouwen. Het vrouwzijn heeft voordelen en nadelen. Vrouwen en auto’s blijkt een combinatie te zijn die nog steeds tot de verbeelding spreekt en als het dan ook nog lekker gaat, trekt dat extra aan. DAT is soms wel eens een voordeel. Echter, er zijn ook nog steeds mannen die niet kunnen waarderen als je ze voorbij komt rijden. Dat wil nog wel eens een tikje tot gevolg hebben. Maar ik mag “nog” niet klagen, tot nu toe gaat het goed en kan ik wel met iedereen door een deur.”

Technische interesse in de auto
Heb je een technisch team die jouw auto op het circuit zet, of heb je zelf hier grote inbreng in. “Ik heb een team voor de BMW die de auto echt start- en raceklaar maakt. Zo ook voor de Suz. Ik ben A-technisch en ik wil het wel leren, maar daar heb ik echt de tijd niet voor. Meekijken doe ik altijd als en waar ik kan. Als er iets aan de hand is kan ik het wel vertalen naar de monteurs. Zo komen we tot op de dag van vandaag nog steeds tot oplossingen. En tuurlijk weet ik inmiddels wel bepaalde dingen te benoemen en kan ik remblokken verwisselen.” Is een raceauto voor jou technisch interessant? “Ik vind het zeker interessant, deze nieuwsgierigheid is wel een voordeel want je moet wel kunnen vertellen wat je voelt. Ik ben altijd wel een “muggenzifter” geweest als het gaat om een auto. Ik voel en hoor echt alles en voelt de auto niet goed aan dan kan ik wel onderscheiden of het goed is of niet. Zo niet, dan ben ik heel snel binnen of ik zet ‘m aan de kant. Regulier doe ik wel aan teambespreking voor de wedstrijd, maar het wil er ook nog wel eens bij inschieten. Er is altijd wel veel mailverkeer over en weer met lijsten en dergelijke. Zo werken wij met logboeken zodat het altijd duidelijk is wat en wanneer er iets moet gebeuren, zodat wij klaar staan op de racedag zelf. Voor aanvang van het raceseizoen hebben we een gesprek met zijn allen, wie wat doet en waar iemand verantwoordelijk voor is. De PR doe ik zelf, dat is mijn feestje en dat vind ik leuk.” Naar welk niveau wil je? “Dat is me vaker gevraagd. Ik zie het wel hoe het komt eigenlijk. Binnen een heel korte tijd ben ik nu al gekomen waar ik nu sta. Racen in het buitenland staat ook nog op het verlanglijstje. Engeland is mij goed bevallen, verder zie ik het wel. Het gaat lekker, ik zit nooit stil, dus dat komt vast goed.”



Is achterwielaandrijving nu zo veel anders
“De opmerkingen waren niet uit de lucht toen ik EN voorwiel- En achterwielaandrijving zou gaan rijden. Iedereen zei dat ik er maar één moest rijden. Vooralsnog ben ik dat niet voornemens, ik leer nog te veel van beide auto’s. Op de circuits merk ik meer onderscheid, het is de combinatie denk ik. Op Zandvoort rijd ik veel met de voorwielaandrijving en op Assen met de achterwielaandrijving. Tot nu toe gaat het allemaal prima met het switchen van de ene auto naar de ander. Ik dacht dat de voorwielaandrijver automatisch zou gaan liften bij het uitbreken. Maar juist niet, dus dat gevoel was meteen helder en vooral gas houden. Dus schakel ik net zo makkelijk over naar de BMW en als die uitbreekt vooral geen gas houden. Met de race heb ik geen moeite om mij te concentreren. Instappen, dan de grid op en dan bocht 1. . . . en dan is de spanning eraf en is het gaan. Iedereen thuis is wel trots op de manier zoals ik nu het autoracen doe.” Is in de regen rijden een probleem? “Nou, blij word ik er niet van en je leert het alleen door het vaak te doen. Ik heb de gave mezelf gek te kunnen maken, maar dat wordt steeds minder. Tegenwoordig heb ik veel pret in de regen en het gaat nog goed ook. Het is een kwestie van niet boven je macht rijden omdat anderen sneller gaan. Het is meer strategisch rijden, maar nu spreek ik wel even over de BMW, want met de Suz is het andere koek. Die auto heeft mij echt verrast, korte wielbasis en amper vermogen om bij te trekken. Dat is wel even anders.”

Heb je er wel eens de pest in
“Tuurlijk, als ik weet dat ik beter kan dan wat ik gedaan heb. En als het niet zo loopt als ik het gedacht heb en ook de dingen er om heen. De hospitalityruimte, eten, mensen die teleurgesteld zijn etc. dan baal ik echt.” Het leukste in 2007. “Dat ik kan rijden.” Het rottigste. “Dat mijn voorwiel van de Suzuki na 50 kilometer eraf liep tijdens mijn eerste testsessie. Hier zijn onwijs veel “onvoorziene” kosten uit voortgekomen. Te meer zuur omdat het niet mijn schuld was.” Nog op vakantie? “Ik heb eigenlijk al in 7 jaar geen vakantie meer gehad. Als ik zou gaan hou ik terdege rekening met de wedstrijden. Trouwens ik heb ook nog sponsoren om aan te denken en exposure op de evenementen.” Voor een bepaald circuit heeft T’race geen voorkeur en heel duidelijk vindt zij dat de minder bekende klassen in de autosport niet voldoende aandacht krijgen in de media. Kan je trouwens het racen combineren met je werk. “Ja hoor, nog steeds. Het is wel bizar druk, maar bij Justitie vinden ze het geweldig en daarnaast heb ik ook nog mijn eigen toko. Mijn eigen toko is ook mijn hobby en de vrije dagen gaan op aan mijn eigen werk en het racen. De sfeer in de paddock is doorgaans wel leuk. Bij Suzuki kan nog wat meer aan de uitstraling gedaan worden. Daarnaast heb ik veel contact met rijders uit de SEAT en BMW. Ik ben wel een individualist maar ik hoor zeker bij een klasse. Ik loop de deur nergens plat, maar ben altijd wel in voor een babbel. Dat geldt voor de Suzuki en zeker ook voor de BMW Ziengs Cup.”

Zijn er genoeg vrouwen aktief in de autosport
Als je terugkijkt is het eigenlijk voor de vrouwen een beetje begonnen met de “Flying Lady” uit de vroegere tijden: Liane Engelman. Nu zijn aktief o.a. Gaby Uljee, Sheila Verschuur, Femke Terpstra en noem ze maar op. Maar zijn er wel genoeg vrouwen aktief in de autosport? “Kan altijd meer bij, maar het moet ook wel weer leuk blijven want we hebben niets aan kamikazepiloten op de baan omdat het meedoen zo gaaf is. Kunnen rijden is wel fijn, maar het moet wel fijn blijven. Ik heb geen behoefte aan een bond van vrouwelijke coureurs. Dat is hetzelfde als een bond van homo’s, waarom jezelf op die manier onderscheiden? Het gaat toch om het spel en de sport?” In de VS zie je dat het publiek massaal vrouwen in de autosport steunt. Gaat dat hier ook zo? “Het zou wel erg gaaf zijn, maar daarvoor zal echt de media meer moeten gaan doen! Zelfs in autosportprogramma’s snappen ze dat nog niet helemaal, want ik denk dat er niet één naam echt heel groot is hier in Nederland.”



Geluid en milieu
Het TT Circuit van Assen krijgt na Zandvoort nu ook al problemen met het geluid en de milieubeweging. “Belachelijk, hoeveel mensen wonen er nu bij het TT Circuit in Assen. Bovendien snapt niemand dat racen heel veel economische beweging met zich meebrengt waar veel partijen van kunnen genieten en hun graantje kunnen meepikken.” Gaan wij nu allemaal hybride racen? “Als dat ook heel erg snel kan gaan is daar helemaal niets mis mee! Tja, Europees rijden YEP! Dat moet er ook nog maar een keertje van gaan komen, maar alles draait natuurlijk om de centjes. Wat me wel is opgevallen dat als je goede contacten hebt je een heel eind komt. Het streven dit jaar is om met de BMW in de top vijf te komen. Met de Suz heb ik nog geen idee, maar ik wil wel op de kaart staan. En wat de toekomst brengt, is een verrassing voor ons allemaal.”



Wat voor een auto heb je om naar Albert Heijn te gaan
Daar is T’race kort en duidelijk in. “Een BMW natuurlijk.”

Het gesprek loopt ten einde en wij zijn onder de indruk van de gedrevenheid die deze vrouwelijke coureur heeft en onze overtuiging is dat T’race nog wel wat van zich zal laten horen!!!

meer info! Kijk dan eens op www.theresiabalk.com

Tekst: Uitlaatklepje GGB
Foto's: Media Theresia Balk


  



  

  



  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
ec3cb6
Onthoud mijn gegevens!