Interview: Femke Terpstra: “Via de M7 MINI Cooper naar de BRL-Light”



Het karten is in Nederland de bakermat voor de vaderlandse autosport. Zoals gebruikelijk is ook Femke haar carrière daar begonnen. Op 14-jarige leeftijd stapte zij aan de Franse Zuidkust voor het eerst in een kart. In 2002 weet zij haar vader over te halen om te gaan indoor karten. Het was te verwachten dat het hier niet bij zou blijven aangezien het indoor karten toch beperkingen heeft.



Op haar 17de verjaardag kreeg zij haar eerste 4-takt Pro-kart. In juli 2003 was het dan zover dat zij haar eerste Pro-kart wedstrijd reed. Met andere kart enthousiasten nam zij deel aan meerdere 2- en 3 uurs Endurance races. Meerdere podiumplaatsen waren het resultaat. Dat ook de familie erg enthousiast is blijkt wel uit het feit, dat ook de moeder des huizes zo af en toe ook in Femke’s kart rijdt, niet in een race maar gewoon en daarbij is zij zeker niet de langzaamste.

Maar Femke wilde meer en in 2004 werd besloten om een 2-takt Tony kart met Vortex Rok motor aan te schaffen om aan de NK mee te gaan doen. Het resultaat was een 12de plaats. Voor 2005 werd als doel gesteld een plek in het middenveld. Als enige vrouwelijke deelnemer weet Femke in dat jaar in de eindstand van het NK Vortex Rok een 10e plaats te behalen. Een knappe prestatie aangezien studie in het buitenland ook veel tijd van haar opeiste. Wij schrijven inmiddels 2006 en er werd opnieuw deelgenomen aan het NK Vortex Rok. De 2004 motor van haar kart had het er maar moeilijk mee en kon nauwelijks meekomen in het sterke kart veld. Daardoor werd gekozen om de 10e plaats in het NK 2005 te consolideren in 2006. Met een fraaie 7de plaats in de laatste race lukte dat perfekt.



Dan ga je op zoek naar een nieuwe uitdaging en dat was voor Femke een plek in de autosport in 2007. Eind 2006 nam zij deel aan een contest om een van de drie rijders van het M7 START MINI In The Picture Team te worden. Femke werd geselecteerd en haar autosport carrière was hiermee een feit geworden en een grote wens ging in vervulling.

Het gaat snel met haar, want in de tweede race om de MINI Cooper Cup werd met het M7 team al een overwinning behaald. Maar er staat Femke nog meer te wachten. Sponsor 2Produce heeft het mede mogelijk gemaakt dat zij in 2007 in de Fanzonely BRL-Light een stoeltje kan bezetten. De BRL-Light klasse is inmiddels uitgegroeid tot de top van de vaderlandse autosport. Het deelnemers veld kent alleen maar toppers en is een ideale gelegenheid voor aankomend talent om zich voor een groot publiek te laten zien. Logisch dat Femke er in 2007 een mooi autosport jaar van hoopt te gaan maken. Met wisselen van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving heeft zij geen problemen. “Je moet even overschakelen en na het eerste rondje is het dan OK.” In de BRL Light heeft zij al een aantal keren test gereden, maar de eerste wedstrijd moet nog komen. “Dat wordt hier op Assen tijdens de RIZLA Racing Days en dat komt natuurlijk goed uit want met de MINI Cooper heb ik hier al vaker gereden.”

“Het rijden in de MINI Coopers is een echt team-gebeuren. Het hele team moet de prestatie neerzetten en bij de BRL-Light is dat heel anders. Je rijdt alleen en het is ook een heel andere raceauto. Door het testen met de BRL-Light leer je de limieten van de auto steeds beter kennen. Bovendien hebben wij bij het Fanzonely team nu ook Michel Schaap die heel goed dingen kan uitleggen.”

Inmiddels heeft het M7 START In The Picture Team al indrukwekkende prestaties laten zien. Ook de laatste race op het TT Circuit van Assen wist het team, na een fatale uitstap in de grindbak van het concurrerende AUTO & tuning team, de overwinning te pakken. “Elke race leer ik nog steeds bij, zoals vandaag moesten wij starten in de regen en dat had ik nog nooit gedaan. Was wel jammer dat ik de startlichten niet goed kon zien en Roy Monden blijkbaar wel want die was hup zo weg, zelfs eerder dan de BMW’s. Jammer van die start maar daar had bijna iedereen last van. De MINI Coopers zijn natuurlijk laag en de BMW’s hoog. De aanpak bij de MINI Coopers is net zoals bij de BRL-Light heel erg professioneel en als je iets wilt weten wordt het je ook gelijk uitgelegd. Natuurlijk ook met Roy Monden erbij is het prettig, hij is toch een ervaren coureur. De ondersteuning van Jeroen Reijntjens is heel plezierig en die helpt bij het uitlezen van de data. Hij weet allerlei dingen eruit te halen waar ik beter op moet letten en wat anders zou moeten. Mijn teamgenoot Angelino van den Brink is heel snel, Patrick Verkerk en ik zijn nog niet zo snel, maar wij komen er aan!”



Met de begeleiding zowel bij de MINI Coopers als bij de BRL-Light gaat alles super. Bij de MINI Coopers rijden veel BRL coureurs, Jeroen Reijntjens, Roy Monden, Niels Bouwhuis, Loyd Tjong, Ron Wansink en vader en zoon Vink. “Dat is juist erg fijn want dan kan ik van hun enorm veel opsteken en vooral kijken hoe zij het allemaal doen.”

Femke is ondertussen al bijna een bekende Nederlander geworden. “Tijdens de Pinksterraces werd bekend dat ik ook in de BRL Light zou gaan rijden en dan zijn er toch wel mensen die je gaan herkennen. Dat is toch wel een heel aparte ervaring en het is alleen maar leuk. Met het vinden van sponsoring is Femke druk bezig, maar zij gaat er vanuit dat het helemaal goed gaat komen. De inzet is om in 2008 een heel seizoen bij de BRL-Light te kunnen gaan rijden.”



“Maar in zo’n dikke vette BRL-V6 zou ik ook wel eens willen rijden.” Aldus een sterk gemotiveerde Femke Terpstra, die zeker weet wat ze wil. Wij zullen haar nauwgezet volgen bij de M7 MINI Coopers en de BRL-Light.

Tekst: Uitlaatklepje GGB



  


  
  

  

  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
06a1ff
Onthoud mijn gegevens!