Interview Charles Zwolsman exclusief door SBS Autosport



Wij treffen Champcar-coureur Charles Zwolsman in het Sheraton Hotel op Schiphol. Hij is net één dag terug uit Amerika voor een soort van korte vakantie. Toch neemt hij de tijd om uitgebreid onze vragen te beatwoorden.

Charles, dit is je eerste volledige Champcar-seizoen, hoe bevalt het tot nu toe?
"Goed kan ik wel zeggen. We begonnen het seizoen met een achterstand want andere teams hadden in de winter meer progressie geboekt dan wij. Dat kun je niet voorspellen maar we hebben dit seizoen hard en goed gewerkt en dat begint zich nu uit te betalen. Het gaat steeds beter en we komen in de buurt van het podium."

Hoe is je samenwerking met het team Mi-Jack?
"Dat gaat allemaal perfect, ik heb het goed naar mijn zin bij het teams. Er werken ongeveer twintig mensen en het is plezierig werken."

Valt je dit seizoen mee of tegen?
"Uhm, qua prestatie valt het me een klein beetje tegen moet ik eerlijk zeggen. Maar door hard werken komen we nu eindelijk in de buurt van waar we willen zijn. Voor de rest zijn het allemaal warme mensen waar ik mee samenwerk, er hangt echt een prima sfeer binnen het team."

Jullie rijden in de Champcar allemaal met hetzelfde chassis, zelfde motor en dezelfde banden. Kun je aan de fans uitleggen waarom RuSport, Forsythe en Newman/Haas zo goed zijn, waar zit het verschil met de andere teams?
"Dat verschil komt vooral voort uit de veel grotere budgetten waar die teams mee werken. Daardoor zijn ze bijvoorbeeld in staat om betere mensen aan te nemen. We rijden dan wel allemaal met hetzelfde chassis, motor en banden, maar de auto’s zijn echt niet hetzelfde. Je mag met de auto namelijk de windtunnel in en daar is veel voordeel te halen. De topteams kunnen daar bijvoorbeeld gebruik maken van de ‘seven-post-rig’, hiermee kun je de veerweg van de auto simuleren. Dat is heel kostbaar en alleen betaalbaar voor de topteams."

Je bent nu al een tijdje in Amerika, kun je aangeven wat de verschillen zijn tussen het racen in Amerika en Europa?
"Het grootste verschil is dat het voor de fans allemaal veel toegankelijker is dan in Europa. Tijdens de Amerikaanse GP was ik bijvoorbeeld te gast bij MF1 Racing en dan zie jet dat het er allemaal veel zakelijker aan toegaat in de F1, zonder een VIP-pas komt niemand bij de coureurs. Het zal allemaal wel komen door de enorme bedragen die omgaan in de F1. Bij ons doen we meer voor de fans, zij zijn toch het belangrijkste. Ik denk dat de Formule 1 op dat gebied nog wat van ons zou kunnen leren."

Hoe belangrijk is het voor jou dat er een Champcar-race op het circuit van Assen komt?
"Ik denk dat het een heel goede zaak is dat er daar een race komt. Natuurlijk is het altijd leuk dat je een thuisrace hebt, dat is altijd speciaal. Daarnaast is het ook goed voor de aandacht voor de sport in Nederland. Het is voor Nederlandse bedrijven wellicht ook aantrekkelijker om als sponsor op te treden in de Champcar. Door de Nederlandse-race zijn ze bijvoorbeeld in staat mensen uit te nodigen op het circuit. Alles bij elkaar een goede zaak dat er vanaf komend seizoen geracet gaat worden in Assen."

Is Paul Tracy de Michael Schumacher van de Champcars gezien de relatief vele incidenten die hij heeft met collega’s?
"(Lach) Gezien de ongelukjes misschien wel ja. Ik denk dat hij wel een ander karakter heeft dan Schumacher. Ik kan het goed vinden met Paul, het is echt een hele aardige vent. Als je tegen hem racet dan gebeurt er altijd wat. De actie van Paul met Alex Tagliani was wellicht niet zo slim, hij ramde Tagliani uit de race. Toen Tagliani witheet van woede verhaal kwam halen, kwam het aan op knokken waarbij Tracy met zijn vuist een klap tegen de helm van Taglinai gaf waardoor hij zijn evenwicht verloor en op de grond viel. Dat ging nog best hard. Beide hadden geluk, Tagliani omdat hij zijn helm nog op had en Tracy dat hij zijn hand niet brak. De foto’s zijn de wereld wel over gegaan geloof ik. Alex was zo boos omdat ze bij zijn Team Australia al enkele chassis hadden afgeschreven eerder in het seizoen en dit eigenlijk de laatste auto was die ze nog hadden. Maar dit was een incident normaal zijn het allebei prima kerels."

Hoe is er inde paddock gereageerd op het bizarre ongeluk van Da Matta?
"Heel geschokt uiteraard. Da Matta is echt een van de aardigste gasten in de paddock, echt bizar wat hem moest overkomen. We zijn nog niet bij hem langs geweest, in verband met de races. Wel hebben we veel van ons laten horen door middel van kaarten, spandoeken en andere uitingen. Gelukkig gaat het weer de goede kant op met Cristiano, we hopen allemaal dat hij snel weer terug kan komen."

Is het racen in Europa veiliger dan in Amerika?
"Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is. Wel is de IRL denk ik een stuk gevaarlijk, zij rijden alleen maar op ovals en dat gaat wel erg hard hoor. Ik vind het racen op normale circuits leuker, waar je laat moet remmen en mooie bochten tegenkomt. Ik heb mijn ‘opleiding’ natuurlijk in Europa gehad waar we geen oval-racen kennen, dus dat zijn mijn voorkeur wel voor een deel verklaren."

Wat is het maximaal haalbare in Amerika?
"Nascar is op dit moment wat groter, dat is echt enorm populair in de Amerika. Ik denk dat de Champcar en de IRL elkaar niet veel ontlopen. Toch blijf ik liever in de single-seaters rijden, dat heeft nog steeds mijn voorkeur. Het zou mooi zijn als de Champcars en IRL weer samen gaan rijden, net zoals vroeger de Indycars. Als dat gebeurt dan wordt het minstens zo populair als de Nascar."

Volg je de Europese raceseries nog?
"Ik probeer wel wat te volgen maar dat lukt niet altijd. Lewis Hamilton in de GP2 volg ik nog wel, ik ken hem uit de Formule 3. En ik probeer zoveel mogelijk van de Formule 1 te volgen."

Volgend seizoen weer Champcars?
"Ik denk het wel, op dit moment kijken we niet naar alternatieven, daarvoor gaan de onderhandelingen met de diverse teams te goed. Mijn manager Rick Gorne is hard bezig om een zo goed mogelijk stoeltje voor komend seizoen te regelen. Helaas kan ik geen namen noemen."

Bronvermelding: www.autosport.sbs.nl 


                            www.autosport.sbs.nl


                www.colle-sittard.nl / www.colleracing.nl


                               www.delbouw.nl


                     www.insulation.kingspan.com


                            www.peelstar.nl

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
34a95b
Onthoud mijn gegevens!