Charles Zwolsman: “Met onder mij vier wielen en vechtend voor een overwinning, dat is voor mij het belangrijkste.”



“Raceflash Exclusief”
is in gesprek met Charles Zwolsman, de Nederlandse coureur die in 2005 de grote plas overstak naar de VS en daar grote bekendheid verwierf. Uitkomend voor het team van Condor Motorsports haalde hij in 2005 het Championship bij de Toyota Atlantic Series binnen. Charles behaalde in die Atlantic Series 3 overwinningen, ging 5 keer op pole van start en stond 8 keer op het podium. In 2006 debuteerde hij als Rookie in de Champcar series in de VS.

Het was een klinkend debuut met als resultaat een 3de plaats in het Rookie Championship 2006 met slechts 15 punten achter de tweede man, Dan Clarke. Charles reed in 2006 voor het Mi-Jack Conquest Racing Team van Eric Bachelart. In het all-over Championship 2006 bij de Champcar liet Charles de 13de plaats voor zich noteren.

Race CV
De Race CV van de 28 jarige Zwolsman ziet er indrukwekkend uit. Begonnen bij het karten ging het via de Formule Ford, Formule Renault 2000, Formule Renault 2.0, de Duitse Formule 3, Formule 3 Euro series, Toyota Atlantic Series naar de Champcar. Voor ons reden genoeg om wat meer over deze Nederlandse topper te weten te komen.

Het is wel stil, maar wij zitten niet stil
Charles woont in de VS in een appartement in Indianapolis omdat hij dicht bij het team wilde wonen. “Als je veel tijd met je team doorbrengt krijg je de raceauto ook beter en dat vind ik heel belangrijk. Momenteel is het wat stil om mij heen, maar dat wil niet zeggen dat wij stil zitten. In tegendeel, achter de schermen zijn wij volop druk bezig om ook dit jaar weer actief te kunnen zijn in de Champcar. Maar tot nu toe is dat helaas nog niet gelukt en valt er eigenlijk weinig te melden. Ik heb nog steeds goede vooruitzichten op een stoeltje, maar inderdaad, de tijd begint nu wel erg te dringen.” Wij denken dat de fans hier in Nederland toch ook uitkijken naar het meedoen van Charles met de Champcar races in Zolder en in Assen. “Mocht het zo zijn dat het inderdaad niet gaat lukken voor de rest van het seizoen, dan zullen wij zeker gaan kijken of er mogelijkheden zijn om op Zolder en Assen aan de start te komen.” Aldus Charles.

Kom maar met voldoende budget
Op de vraag of de komst van Robert Doornbos naar de Champcars nadelig voor hem is geweest antwoordt Charles resuluut: “Dat is moeilijk te zeggen. Vanuit het politieke standpunt gezien heeft de organisatie voor de Europese races van de Champs natuurlijk met Robert wel al een Nederlander aan de start. Was dat niet zo geweest dan was het waarschijnlijk geweest dat men naar mij had gekeken om dat gat in te vullen. Robert heeft door zijn jaren in de Formule 1 al naamsbekendheid gekregen in Nederland. En dat is hartstikke mooi want daarmee kan hij misschien de fans die voorheen niet veel naar de Champcar keken over de streep trekken. Aan de andere kant is het voor mij wel  moeilijk om te zien dat Robert meteen in een “gespreid bedje” aan de slag kan gaan in een goed team met sterk personeel en heel belangrijk, genoeg budget om mee te draaien in de top. Je begrijpt dat ik dat natuurlijk ook graag wil. Tot nog toe doet Robert het goed en valt er niets op aan te merken en natuurlijk misgun ik het hem niet.”


Benelux onderonsje, Charles Zwolsman (l) in gesprek met Jan Heylen (r)

Meerdere Nederlandse coureurs nemen jou als voorbeeld
Junior Strous rijdt momenteel in de Atlantic Junior in de VS en volgt daarmee Charles in de voetsporen. “Ik heb eerlijk gezegd maar een paar races gezien van Junior Strous, maar daar maakte hij geen slechte indruk. Hij rijdt voor hetzelfde team waar ik Kampioen mee werd en in dat team heb ik erg veel vertrouwen. Het is een erg competatieve klasse en ik denk dat hij de juiste keuze heeft gemaakt om het hier te gaan proberen.”

Er is momenteel geen plaats bij een top team
Loop je een risico in de VS, dat als je een seizoen niet meedraait, je daar dan niet meer aan de bak komt? “Die gok hebben wij maar moeten nemen. Ik had natuurlijk ook vanaf het begin af aan kunnen zeggen er is geen zekerheid in de Champcar, ik ga wat anders doen. Maar daarvoor hou ik teveel van het racen in een Champcar. De realiteit is dat er op dit moment geen plaats is bij een topteam. Vorig jaar heb ik goed samengewerkt met Conquest Racing van Eric Bachelart. Zij hebben het dit jaar door verlies van een sponsor moeilijk, maar ik zou het erg mooi vinden als ik hun uit het slop kan helpen door samen met het team mooie resultaten te boeken.” Zijn alle Champcars eigenlijk gelijk, want je ziet dat Sebastien Bourdais goed bij het veld wegloopt. “Iedereen bij de Champcar begint met hetzelfde chassis, motor, damping, aërodynamica en banden. Er zijn zoveel afstelmogelijkheden aan de raceauto dat het beste team toch de beste auto neerzet. En vergeet niet, Sebastien Bourdais is een uitstekend coureur en het is het totaalpakket dat het hem doet.”

Prestaties navenant bij een topteam
Als je zelf bij een topteam zou rijden, liggen je prestaties dan hoger? “Dat is moeilijk te voorspellen, maar ik denk het wel. Als een team niet goed functioneert kan je niet je individuele kwaliteiten laten zien. In de race klasses waar ik hiervoor in heb gereden moest ik het opnemen tegen 5 coureurs die nu in de top 10 van het Formule 1 klassement staan. Ik denk dat de balans ongeveer 50/50 staat als het er om gaat wie wie versloeg. Wat dat betreft heb ik me al met de beste van de wereld kunnen meten en heb ik zeker het vertrouwen dat ik goed met hen meekan.” Iedere raceliefhebber van de Champcar kent de naam van het Newman/Haas team. Wat is hun succesformule? “Newman/Haas hebben een meer dan goed budget en doen daar de juiste dingen mee. De ontwikkeling en preparatie van de raceauto is van een hoger niveau dan bij de andere teams.” Wat is dan de reden dat je niet bij zo’n topteam kan instappen? “Dat is een kwestie van op de juiste plek zijn op het juiste tijdstip. Er zijn meer coureurs die potentieel kampioenen zijn dan dat er teams zijn die een auto kunnen prepareren om een kampioenschap binnen te halen.”

Autoracen in de VS, wat betekent dat
“In Amerika staat het showaspect er omheen wat meer centraal. Er wordt goed gezorgd voor de fans en ik denk dat dat de juiste filosofie is. De sfeer bij de coureurs onder elkaar is behoorlijk goed. Afgezien van hier en daar wat meningsverschillen over crashes en andere dingen die op de baan gebeuren, gaat iedereen goed met elkaar om. Het racen op het circuit zelf is niet heel anders dan in andere continenten. Amerika is natuurlijk veel groter dan Nederland en geeft daardoor een veel grotere kans om talent te kweken. Ik denk dat we in Nederland relatief gezien toch een behoorlijk aantal talentvolle coureurs hebben.” Er gaan geruchten dat bijvoorbeeld bij de NASCAR het een kliek van coureurs is waar je moeilijk tussenkomt. “In de NASCAR wordt er veel op ovals gereden waar je het hele circuit vol gas kan rijden. Daardoor wordt er veel geslipstreamed en kunnen coureurs er hun voordeel uit halen om samen te werken. Dan kan het natuurlijk voor komen dat ze dat liever doen met iemand die ze goed kennen en het ook een beetje gunnen. Iemand die nieuw is of niet zo goed in de groep ligt kan daar dan de dupe van worden. In de Champcar is dat anders door de verschillende type circuits waarop wij rijden en ben je gewoon op jezelf aangewezen. Waardoor er geen rivaliteit in groepen is maar gewoon individueel.” Is er ook verschil tussen het publiek in de VS en in Nederland? “Ik heb jammer genoeg in mijn carrière maar heel weinig races in Nederland gereden, maar de races die ik reed was het publiek altijd goed. Hier in Amerika is er ook heel veel enthousiasme voor de autosport. Ik vind het zowiezo fantastisch dat de mensen naar het circuit komen om ons aan te moedigen.” Liggen in de VS jouw kansen beter dan in Europa? “Niet perse, eerlijk gezegd is het meer toevallig geweest dat ik hier nu race.”

Top vijf vergeten
Als je nu instapt bij de Champcar kan je dit seizoen wel de top vijf vergeten. “Ja, dat klopt. Voor het kampioenschap wordt het dan moeilijk om een goed resultaat te behalen. Bovendien als ik nu instap zal het niet meer bij een topteam zijn. Dan is je doel om daar het maximale uit te halen en te proberen een onverwacht goed resultaat te boeken.” Word je als coureur nu niet een keertje hartstikke moe dat alles maar om de bakken met geld gaat. “Dat is inherent aan de sport. Niet alleen het coureurs aspect maakt de sport populair, maar ook de technische kant ervan. Anders konden we net zo goed rondrijden in trapskelters, ik denk niet dat er dan veel mensen geïnteresseerd zouden zijn. Natuurlijk is het voor een coureur moeilijk te slikken dat hij niet de kans krijgt die hij misschien verdient.” Nog veel reacties gekregen van je fans? “Van de winter toen ik in Nederland was heb ik veel leuke reacties gekregen van de Nederlandse fans. Het is altijd leuk als je hoort dat mensen je prestaties volgen.”

De race op Road America was voor Charles het mooiste moment in 2006.
“Tja, Road America met een 2e startplaats, toen pakte ik bijna de pole. Ik was de eerste die het lef had om met slicks de half natte baan op te gaan. Ik zag al snel dat het in de laatste paar ronden sneller ging worden met de slicks en probeerde mijzelf in te houden en niet te vroeg een snelle rondetijd neer te zetten. Ik wilde de andere teams niet wijzer maken dan ze al waren. Uiteindelijk haalde ik de 2de startplaats wat natuurlijk niet slecht is! Het vervelendste moment was de race in de Denver. Op weg naar een podium plek kreeg ik bij de laatste pitsstop een brandje in de auto waardoor wij helaas de race niet goed konden afmaken. Dat was heel frustrerend, want uiteindelijk word je afgerekend op resultaten of je het nou wel of niet in eigen hand hebt.” Toen jij pas in de VS aan het racen was hoorde je hier in Nederland de fans onder elkaar zeggen dat je de nieuwe Arie Luyendijk aan het worden was. “Dat is erg vleiend. Maar ik sta nog maar aan het begin van mijn carrière en ik moet zelf nog een hoop bereiken voordat ik vergeleken kan worden met hem. Arie is hier in Amerika trouwens gewoon nog steeds een held.”

De Champcar komt naar Europa en ook naar Assen en Zolder
Zien wij Charles Zwolsman aan de start?  “Ik hoop natuurlijk van wel! Moet wel bekennen dat ik nog nooit op Assen heb gereden. In Nederland heb ik alleen op Zandvoort gereden. Assen lijkt mij een heel mooi circuit met veel snelle, vloeiende bochten. De Champcar is een duizendpoot en kan overal uit de voeten.” Is het op Zolder geen ander verhaal dan op Assen, 700 pk is toch wel erg veel. “Wij rijden ook op stratencircuits en ook daar is weinig ruimte. Ik denk niet dat er grotere problemen dan anders zullen zijn zolang het circuit aan de veiligheidsvoorschriften voldoet.”

Nog steeds op de sportschool
“Ondanks dat het soms moeilijk is om jezelf te motiveren om door te trainen terwijl je niet raced, train ik nog heel hard zodat zodra ik een kans krijg ik er alles aan gedaan heb om mijzelf fit te houden. Een Champcar besturen is behoorlijk fysiek, met alle downforce die de auto heeft en geen stuurbekrachtiging zoals de Formule 1 dat wel heeft, wordt er veel van de coureur gevraagd. En wil je de laatste paar tiendes uit de auto wringen, dan moet je topfit zijn.” Hoe ziet het schema eruit van een topcoureur? “2x Een paar uur per dag trainen (cardio-, reactie- en krachttraining) en een bespreking met het team. Voor de rest gezond eten en natuurlijk je tanden poetsen enzo, haha. Op het circuit ben je vanaf 7 uur ’s morgens tot 19.00 à 20.00 uur ’s avonds bezig met vrije trainingen, kwalificaties, besprekingen, handtekeningen sessies, sponsor- en media verplichtingen en natuurlijk de race.”Is er al iets bekend over het samengaan van de Champcar met een andere klasse? “Daar was sprake van. Maar dat zal niet snel gaan gebeuren. Er zijn veel zaken die overbrugd moeten worden zoals bijv. tv rechten, verschillende chassis- en motorfabrikanten en machtsverdeling.”

Mening over Raceflash.nl
“Ik vind het een leuke site omdat jullie al het autosport nieuws oppakken. Dus mijn advies voor Raceflash.nl is Keep up the good work!!!!

Waar staat Charles Zwolsman over 3 jaar
Met alle onzekerheid van nu is dat niet te voorspellen. Ergens met 4 wielen onder mij vechtend voor een overwinning, dat is voor mij belangrijkste.”

Met deze woorden van Charles nemen wij afscheid van hem. Onze indruk is dat wij gesproken hebben met een dynamisch gedreven topcoureur die aan het begin staat van een daverende carrière. Met andere woorden, de fans zullen nog veel van hem horen.

Zoals wij bij Raceflash.nl zeggen:
Charles Zwolsman heeft het racen “to the fingertips”.

Tekst: Uitlaatklepje GGB (Raceflash.nl)
Foto's: Champcar World Series






  



Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
523c45
Onthoud mijn gegevens!