Dakar nieuws: 'TOP 20 FINISH VOOR TEAM LOIX / VAANHOLT IN VIERDE DAKAR ETAPPE'



OUARZAZATE, 09 JANUARI 2007 – Met een twintigste plaats in de vierde etappe van Er Rachidia naar Quarzazate (Marokko), heeft het Nederlandse team van Freddy Loix en Herman Vaanholt vandaag weer een prima prestatie geleverd. Het duo staat na vier dagen ‘Le Dakar’ op de zeventiende stek. Na de combinaties Shmakov / Meshcheryakov (14e) en Jean-Joseph / Boyere (15e) is Team Loix / Vaanholt de derde geklasseerde buggy in het algemeen klassement.

De Dakar rally werd overigens overschaduwd met het overlijden van KTM-motorcoureur Elmer Symons. De 29-jarige Zuid Afrikaan overleed aan de verwondingen van een ongeval in de Marokkaanse woestijn. Dat gebeurde op kilometer 142 van de 679 kilometer lange rit.  

De tweede special in Marokko was niet alleen lang maar ook heel gevarieerd. Ook werden de deelnemers voor de eerste keer geconfronteerd met de eerste echte duinen in de rally. De Nederlandse buggy van Johnny Hakvoort doorstond de eerste 300 kilometer zonder problemen, die voerde over de vele harde stenen en losliggende keien. Alvorens Loix en Vaanholt het duinengebied introkken, werden eerst de banden van de Honda buggy Evo III zachter gezet. Het bandenaflaat systeem dat met een schakelaar in de auto automatisch werd bediend, werd zodanig bijgesteld dat de buggy sneller door het zachte duinengebied kon komen. Wanneer het team na het duinengebied weer op de harde ondergrond haar weg wilde vervolgen, werden de banden weer hard gezet. Doordat het slangetje van het bandenaflaat systeem tegen een losliggende steen was geslagen, liep de band echter leeg. Met nog dertig kilometer voor de boeg wist het tweetal toch relatief eenvoudig de finish te bereiken.

HERMAN VAANHOLT: “Het was een goede dag. Voor de eerste keer trokken we echt de duinen in en hebben we voor de eerste keer gebruik gemaakt van het bandenaflaatsysteem dat we automatisch konden bedienen. In de zachte duinen hebben we de banden zacht gezet en met de harde ondergrond weer op ongeveer 1,6 bar. We zijn verder nauwelijks in de problemen gekomen. We hebben alleen een keer een beetje moeten omrijden om weer in het juiste spoor te komen, maar daarna verliep alles volgens plan. Morgen rijden we weer op een harde ondergrond van Ouarzazate naar Tan Tan, zodat we het bandenaflaat systeem niet zullen gebruiken. Bij deze special rijden we ook een deel door het Atlas gebergte. We gaan weer voor een goed resultaat.”

RESTANT PROGRAMMA DAKAR 2007:
10/01/2007 Ouarzazate – Tan Tan Etappelengte 325 km
11/01/2007 Tan Tan – Zouérat  Etappelengte 394 km
12/01/2007 Zouérat – Atâr  Etappelengte 542 km
13/01/2007 RUSTDAG
14/01/2007 Atâr – Tichit  Etappelengte 589 km
15/01/2007 Tichit – Néma  Etappelengte 494 km
16/01/2007 Néma – Néma  Etappelengte 366 km
17/01/2007 Néma – Ayoun  Etappelengte 000 km
18/01/2007 Ayoun – Kayes  Etappelengte 257 km
19/01/2007 Kayes – Tambacounda Etappelengte 260 km
20/01/2007 Tambacounda – Dakar Etappelengte 225 km
21/01/2007 Lac Rose – Lac Rose Etappelengte 016 km

Bron: www.teamdeweekkrant.nl
Foto: www.insightf1.com 



  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
afc3e7
Onthoud mijn gegevens!