Dakar nieuws: 'Samenvatting etappe 7'



13 januari 2007

De special van vrijdag 12 januari naar Atar bestond uit zand, afgewisseld met duinen, kamelengras, gravel,veel sporen en off-road gedeelten. Sommige duinen waren groot en hoog, andere klein en gemeen. Tussendoor kregen de rijders met mulle paden en beddingen met stenen te maken. Een dag vol beproevingen, de ranglijst werd volledig op zijn kop gezet.

In verband met een hevige zandstorm bij CP2 besloot de organisatie voor de start om de proef met 134 kilometer in te korten naar 406 kilometer. De helikopters konden onder deze weersomstandigheden niet opstijgen, waardoor de veiligheid van de rijders in het gedrang kwam. Na 407,6 kilometer werden de deelnemers van de etappe afgeleid en vervolgden ze over asfalt hun weg naar Atar, eindpunt van de etappe.

Losse wielen, kapot achterdifferentieel, lekke banden en snelste Nederlanders Het was een zware etappe voor de equipes van Dakarsport.com. Al vrij snel na de start kwamen Chris Leyds en Danny Kragt stil te staan met twee 'losse wielen'. Gelukkig startte de racetruck vandaag al een paar minuten na hen op de proef en hoefden ze niet lang op assistentie te wachten. Met behulp van de bemanning van de T4-racetruck is het probleem opgelost en vervolgde de equipe hun weg weer. Verderop, iets voor CP1, brak vervolgens het achterdifferentieel van de Bowler van Aarts en Rijpma! Leyds hielp ze tot de truck bij hen was en Aarts, Rijpma en de mannen in de truck zijn een dik uur bezig geweest met het vervangen van het differentieel. Intussen leek het op IriTrack alsof Coronel en Uljee al enkele uren stilstonden bij CP1. Toen echter Leyds, Aarts en de truck Coronels auto op IriTrack passeerden zonder in te houden, werd door het thuisfront al de voorzichtige conclusie getrokken dat Tims GPS wellicht niet goed werkte. Wat een schitterende verrassing toen ze opeens als 27e algemeen en snelste Nederlanders in Atar aankwamen. Gaby: 'We zijn probleemloos gefinisht! We zijn wel even gestopt om de bandenspanning aan te passen voor de zandduinen, maar verder hebben we eigenlijk niets bijzonders meegemaakt.' Terwijl Rick Aarts en Roland Rijpma hun lange weg naar de finish vervolgden, boden Leyds en de truckbemanning opnieuw een helpende hand aan een team in nood. Ze doen de sponsor, VHD Partners in Pechhulp, alle eer aan. Freddy Loix en Herman Vaanholt (voormalig teamlid van Dakarsport.com) stonden met motorische problemen te wachten op hun assistentie. Uiteindelijk is Leyds doorgereden naar Atar, om niet te laat binnen te komen. Na een paar uur reed ook de Buggy van Loix weer en konden André de Boer, Coen Tolboom en Harold Kluijtmans met de racetruck eindelijk op weg naar de finish. De truck heeft zelf ook geen probleemloze dag gehad: ze hebben een keer vastgestaan en ze hebben maar liefst 4 lekke banden gehad.

Gelukkig heeft iedereen de finish weten te bereiken en is er vandaag een rustdag. Dat is ook hard nodig: de servicemannen hebben wel wat extra tijd nodig om de Bowlers en de truck weer optimaal te krijgen voor de laatste 4.000 kilometer naar Dakar.

Bron: www.coroneldakar.com




Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
abb2d9
Onthoud mijn gegevens!