Dakar nieuws: 'Laatste nieuws van Loon Racing'



Dinsdagochtend stapten Erik & Marc vol goede moed weer in de buggy voor dag 4. De monteurs hebben weer een nachtje doorgewerkt om alle averij weer op te knappen. Op de briefing was al voorspeld dat het een listige rit ging worden en niets was minder waar.
 
Erik van Loon
Na de start liep alles erg vlot. De wagen deed het prima maar toch zit je na zo een bijzondere dag als maandag toch met een beetje gebrek aan vertrouwen in de techniek achter het stuur.



Tot CP1 liep alles voorspoedig maar hoe verder we in het veld naar voren schoven des te moeilijker het uiteraard werd om langzamere concurrenten te passeren. De trucks die gewoon tussen de auto’s starten malen werkelijk alle sporen meters diep om te een soort bakpoeder. Kunst is het dan om met de buggy vaart te kunnen houden omdat je in moeilijke situaties niet even op je gemak rustig kan gaan rijden. De buggy is immers slechts op de achterwielen aangedreven en dat houdt in dat je dan zomaar even blijft hangen met als het ware de buik op de grond.
 
Marc Wams
Het blijft moeilijk in te schatten wanneer je kan gaan inhalen. Één keer zaten we te dicht op iemand die plots op de rem ging. Wij ook op de rem maar de buggy wilde niet uit het diepe spoor dus kwamen we vast te zitten. De ene keer vervloek je dat je nog steeds tussen de trucks rijdt maar de andere keer ben je erg blij als er dan één wil stoppen om je eruit te trekken. De vriendelijke belg Paul Verheijden die we net voorbij waren stopte onmiddellijk om ons los te trekken. Dakar verbroedert.
 
De prijsvraag van vandaag luidt natuurlijk; Welk technisch mankement kwamen de mannen vandaag tegen?


 
Erik van Loon
Tegen het einde van de proef werd het terrein nog pittiger. De hellingen steiler en het stof nog dikker. Toen we voor een tweede keer bleven vasthangen in een spoor besloten we meteen om de bandendruk iets verder af te laten. Toen we daar mee bezig waren kregen we wederom hulp van een racetruck in de vorm van een klein stukje aan de sleepkabel. Toen we terug aan het rijden waren wilden we de banden terug op spanning zetten maar toen bleek dat de compressor de geest had gegeven. Gelukkig hadden we de banden niet teveel afgelaten en konden we op de lagere spanning de proef uit rijden.


 
Daar bleef het echter bij en dat is een pluim richting de monteurs die langzamerhand de technische service achterstand terug aan het inlopen zijn. Drie autos bijhouden is en blijft een hels karwei als alles tegen zit. Naar het zich nu laat aanzien kunnen de monteurs vannacht waarschijnlijk zelfs even het bed opzoeken. Geen overbodige luxe na twee nachten doorhalen! Tot nog toe sliepen ze alleen overdag als ik ze in de servicetruck van bivouac naar bivouac bracht. De mannen krijgen nu ook wat meer adem ruimte maar dat is helaas tengevolge van het uitvallen van de experimentele buggy van teameigenaar Stephane Henrard zelf waardoor het team geslonken is tot nog maar twee buggies.


 
Woensdag staat er weer een serieuze rit op het programma naar San Rafael. Op de briefing werden de eerste duinen aangekondigd. Argentinië blijkt nu al na slechts 4 dagen helemaal Dakar waardig.

Bron: Media Van Loon Racing























   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
1d8134
Onthoud mijn gegevens!