Dakar nieuws: Gerard van Veenendaal: ‘Willie Wortel van GRP'




In de schaduw van de alom geprezen en gewaardeerde wedstrijdrijders van het GINAF Rally Power team opereert een heel leger aan medewerkers en vrijwilligers. Wuf van Ginkel, Marcel van Vliet en Anne Kies zijn de blikvangers van GRP, maar de werkelijke kracht van het team ligt juist verscholen achter de deuren waar de buitenwacht geen zicht op heeft.

Eén van de grootste, letterlijk misschien wel de allergrootste, drijvende krachten binnen de succesvolle GINAF Rally Power formatie is ongetwijfeld Gerard van Veenendaal. ‘Het technisch brein’ van GRP staat als coördinator van de uitgebreide technische ploeg aan de basis van het succes. De competetieve wedstrijdtrucks van GINAF zijn op het huidige niveau beland door de inbreng van Gerard van Veenendaal en zijn troepen…

Vijfde Dakar
De 40-jarige Gerard van Veenendaal staat aan de vooravond van zijn vijfde Dakar-avontuur. Via zijn werkgever kwam Van Veenendaal in aanraking met het ‘virus’ dat inmiddels behoorlijk vat heeft gekregen op de ‘Willie Wortel van GINAF Rally Power’. ,,Wuf van Ginkel ging in 2001 met Hans Bekx mee. Toen vond ik het al prachtig.’’

Op het moment dat Wuf een andere weg insloeg kwam er in het team van Bekx een plaatsje vrij. Van Veenendaal kreeg de kans om aan Le Dakar te ruiken en greep die met beide handen aan. Het optreden aan de hand van Hans Bekx was echter vrij snel afgelopen. ,,Wuf en Edwin gingen GINAF Rally Power oprichten en kwamen toen bij mij. Ja, dat was natuurlijk prachtig.’’

Gerard van Veenendaal kon vanaf dat moment zijn ei en vooral zijn vrije tijd eenvoudig kwijt. ,,Er was in 2003 helemaal niets. We hadden alleen maar ideeën en zijn toen aan het bouwen gegaan. In 2003 zijn we van maart tot december bijna iedere avond bezig geweest met het bouwen van een truck.’’

,,Ik word wel eens vervelend van mezelf”
Van Veenendaal kreeg door zijn rol in het geheel een kans om zijn persoonlijke honger naar erkenning te stillen. ,,Het gaf me echt een kik. Ik had het gevoel van ‘ik zal nu eens laten zien wat ik kan’.

Inmiddels is Gerard van Veenendaal gepokt en gemazeld in het spel dat Le Dakar heet. ,,Ik ben een allrounder met veel ervaring. Ik ben een Pietje-precies en soms zelfs een beetje zeurderig. Ik wil alles gewoon perfect voor elkaar hebben. Ja, ik word wel eens vervelend van mezelf…”

Het eerste optreden met GRP in de Dakar Rally 2004 zal Van Veenendaal niet meer vergeten. ,,Ik zat in de assistentietruck. We hadden een klein team met één racetruck en een volgauto. We moesten werken als paarden om de truck in de race te houden. Het was voor ons een compleet nieuwe auto met bijvoorbeeld assen die onbekend waren. We zijn toen echt heel erg druk geweest. Gelukkig hebben we de finish in Dakar wel gehaald, maar dat was echt met de hakken over de sloot.’’

Het eerste optreden van GINAF Rally Power bleek de basis te vormen voor het latere succes. ,,Na het eerste jaar bleek dat iedereen achter ons bleef staan. Ons doorzettingsvermogen werd beloond. We konden vanaf dat moment verder met een grotere groep. Meer monteurs was ook absoluut noodzaak en dat kon vanaf dat moment ook.’’

In 2005 was het Dakar-optreden van Van Veenendaal en zijn teamgenoten een kort leven beschoren. ,,Een gescheurde ophanging maakte een vroegtijdig einde aan onze deelname.’’

In 2006 kreeg GINAF Rally Power te maken met een organisatorisch probleem. ,,De inschrijving zat al heel snel vol en GRP moest thuisblijven,’’ zo zegt Van Veenendaal. ,,Ik ben toen met Rallyteam Hutten meegegaan. Voor mij was het nieuw om in de wedstrijd te rijden. Ik zat in de truck met Anne Kies en Willem Tijsterman. (die dit jaar, niet geheel toevallig, beiden deel uitmaken van GRP) We zijn toen uitgevallen. Dat was heel jammer, want het ging werkelijk super goed.’’

GINAF Rally Power had in de tussentijd niet stilgezeten en onder aanvoering van Gerard van Veenendaal sloeg het Ederveense rallyteam in Le Dakar 2007, ook op technisch gebied, keihard terug. ,,We hebben in 2006 heel veel gepraat en veel discussies gehad met veel verschillende mensen. Uiteindelijk hadden we een prima concept en hadden het echt goed voor elkaar. We hadden in de aanloop naar de start in Lissabon wel een hele hectische periode, maar ook daar hebben we van geleerd. Op weg naar Lissabon kwamen we er achter dat de hydraulische tank bijvoorbeeld lekte. We hebben de tank op de laatste dag nog vervangen en verstevigd.’’

Het sterke optreden van GINAF Rally Power in Dakar 2007 kwam voor ‘ het opperhoofd van de mecaniciens’ niet echt als een verrassing. ,,Ik had al een heel goed gevoel. We hadden het voor het eerst in al die jaren echt goed voor elkaar.’’ De vierde plaats van Wuf en de achtste plaats van Arjan Brouwer onderstreept het juiste voorgevoel van Van Veenendaal.

,,De trucks zijn m’n kindjes’’
Over de komende Dakar is Gerard zo mogelijk nog positiever gestemd. ,,De snelheid en betrouwbaarheid waren vorig jaar goed. Begin dit jaar hebben Wuf en ik in overleg een lijstje samengesteld met onderdelen waar we verbeteringen in aan moesten brengen.’’

De technische ontwikkeling van de ijzersteke GINAF is een kolfje naar de hand van Gerard van Veenendaal. ,,Nieuwe en betere dingen bedenken is het mooiste dat er is’’ De Veenendaalse techneut is inmiddels zover meegesleurd in het succes van het Ederveense rallyteam dat er geen weg terug meer is. ,,De trucks zijn mijn kindjes,’’ zo maakt hij zijn gevoel duidelijk. ,,Ik heb er al zo verschrikkelijk veel tijd en energie ingestoken. Ik kan het nu niet meer uit handen geven. Stoppen is onmogelijk….Als ik zou moeten stoppen dan is dat echt met pijn in het hart.’’

Volgens Gerard van Veenendaal is het sterke optreden van GINAF Rally Power in 2007 geen incident geweest. De technicus heeft dan ook een duidelijk doel voor ogen: ,,Ik wil met GINAF naar de top, dat is mijn ambitie.’’

De ervaren monteur, ontwerper, inspirator en aanjager van het peloton technici ziet nog volop mogelijkheden binnen GRP. ,,We moeten het echt samen doen. Dakar is echt een teamsport. Zeker zoals wij nu bezig zijn zie ik volop mogelijkheden. Onze kracht is de diversiteit. Met z’n allen moeten we er tegenaan en dan zal blijken dat er veel mogelijk is binnen dit team.’’

,,Werk en hobby zijn verweven’’
Gerard van Veenendaal is de eerste om te onderstrepen dat het Dakar-virus een behoorlijke stempel drukt op zijn sociale leven. ,,Ook geestelijk is het een zware belasting. Daarnaast is het voor het thuisfront een zware opgave. Mijn werk en m’n grootste hobby (,,het rijden in m’n klassieke Chevrolet uit 1956 is m’n tweede passie’’) zijn met elkaar verweven, dat is leuk, maar ook wel eens lastig. Je moet echt oppassen dat het je leven niet gaat beheersen. Dakar en vooral de technische staat van de trucks houdt mij altijd bezig. Het speelt ieder moment van de dag een rol in m’n bolletje…’’

GINAF Rally Power en GINAF Rally Service trekt in januari 2008 met 11 monteurs de woestijn in. Ook daar zal Gerard van Veenendaal, net als in de Ederveense garage waar 4 man het hele jaar full-time bezig zijn, een voortrekkersrol vervullen. ,,Als iets niet goed is moet het anders. Ik heb ook niet altijd gelijk, maar ze moeten me dan wel overtuigen dat het anders moet. Ik vind het prachtig om mensen aan te sturen, te helpen en te laten doen wat ik graag wil. Zeker als het dan ook nog blijkt te werken…’’

Bron: Ginaf Rally Power / Foto: Ginaf Rally Power



  



  


 
   
  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
899969
Onthoud mijn gegevens!