Dakar nieuws: 'Dakarsport.com - Waypoint 32 zorgt bij de deelnemers voor commotie!'



De dag begon met dikke mist waardoor de start van de etappe van vandaag met 2.40uur verlaat was. Pas toen de helicopters weer konden vliegen, werd de start vrijgegeven. De etappe was afwisselen, Tom: ,, Het begon met hele heftige duinen, echt ongelofelijk. Daarna een aantal snelle stukken waar we even het gas erop konden houden en het eindigde in hoge duinen”. Vlak voor de finish lag waypoint 32 dat niet in het roadbook genoemd stond.



Dakarsport.com - Dakar Argentinie – Chili      
Datum: 13 januari 2009
Etappe : Copiapo (Chili)  – Copiapo (Chili) 

Race update
Liaison  : 20km
Race special : 670km
Verbinding : 0km
Totale etappe : 690km
Totaal afgelegde kilometers rally : 6.836km
Totaal nog af te leggen kilometers : 2.743km
Deze etappe is door de organisatie aangepast en ingekort vanwege de weersomstandigheden.



De deelnemers moesten daarbij 4.7 km van de route afwijken om het waypoint te vinden. Een aantal deelnemers kwam er op tijd achter, en keerde om. Andere deelnemers kwamen er bij de finish achter, maar mochten van de organisatie niet omkeren. Grote vraag was even wat er ging gebeuren. Wie hebben er allemaal het waypoint gemist, en wie niet? Een gemist waypoint levert een straftijd op van 4 uur! Dat kan dus grote gevolgen hebben voor het klassement. Maar als een heleboel mensen het waypoint niet hebben, en het klopte niet met het roadbook, wat dan? Wordt de straftijd minder? Of helemaal geen straftijd? De organisatie heeft uiteindelijk besloten om vanaf waypoint 7 te gaan neutraliseren. Waypoint 32 valt daar dan ook onder.



De motoren
Voor Mirjam Pol (48e in de special, 46e algemeen) staat er veel op het spel. Zij heeft een voorsprong van 3 uur en 23 minuten op Annie Seel. Mirjam heeft het waypoint gemist en riskeert dus 4 uur straftijd. Daarmee zouden de rollen meteen omgedraaid worden, en moet ze de jacht in gaan zetten op Seel. Pol: ,, Dit kan niet kloppen. We kwamen met zes tegelijk aan bij de finish, onafhankelijk van elkaar. Geen van ons had het waypoint gevonden. Met alle roadbook wijzigingen moet dit een vergissing zijn. Ze lieten ons niet teruggaan bij de finish om het waypoint te halen. Ik heb hard gereden vandaag, ik was voor Annie Seel binnen. (Pol was 12 minuten sneller ) Deze special lag me wel. De duinen waren goed te doen. Wel hoog, maar niet moeilijk.’’

Jurgen van den Goorbergh (21e in de special, 24e algemeen) reed vandaag een periode op de 14e plaats. Hij heeft het prima naar zijn zin, en blijft zichzelf knap verbeteren. Van den Goorbergh: Het waren veel “volgas”paden vandaag. Continu in de vierde en vijfde versnelling. De vertraging aan de start brak me een beetje op, want ik begon honger te krijgen. Voor de 2e tankstop begon de motor in te houden. Door in de ontluchtingslang van de tank te blazen, heuveltje af rijdend, wist ik met een laatste plof de tankstop te halen. Daar heb ik de tanks tot de laatste druppel laten vullen. Ik zag de finish al liggen, toen ik op mij gps zag dat ik een waypoint had gemist. Ik draaide om, en poef, daar verscheen de pijl op het scherm! Ik moest een duin omhoog. Vol in twee ben ik boven gekomen, het motortje moest echt werken. Al met al heeft het me 10 minuten extra gekost, maar ik ben natuurlijk wat blij dat ik het waypoint wel heb. Niet slecht voor een beginneling toch?’’

Kees Koolen is later binnen gekomen. Hij heeft een flinke valpartij gehad vandaag. Een dikke steen lag onder het losse zand en dus niet te zien. Hij is daar met de motor tegen aan gereden. Daarbij is hij volledig over zijn motor kuip heen gedoken. Zijn linker been is iets beschadigd en waarschijnlijk is hij toch even op zijn hoofd terecht gekomen. ,,  Ik was volgens mij even buiten westen”. Mirjam Pol had hem zien staan en was er naartoe gereden. ,, Ik vroeg hem meteen hoe het ging, maar het was duidelijk dat hij niet helemaal erbij was met zijn koppie”.  Kees is weer veilig terug samen met zijn motor, die overigens niet heel veel schade heeft opgelopen. ,, Normaal vind ik een dagje rust voor watjes, maar nu ben ik er echt blij mee dat we morgen alleen een liaison rijden”.

Rally auto’s
Vandaag hebben Tim en Tom Coronel weer een goede dag gehad. Tom: ,,Het ging echt lekker vandaag. Een aantal snelle stukken en veel hoge duinen. Tim en ik hebben nog even als monteurtje gespeeld omdat de aandrijfas stuk was gegaan. Verder begon de auto te vibreren en bleek dat er veel zand in de velgen zat, dus moesten we stoppen om alles weer schoon te maken. Met waypoint 32 hebben wij geen probleem gehad. We zijn er letterlijk op af gedoken en hebben hem dan ook gevonden. Verder hebben we weer veel lol gehad in de auto!” (37e in de special).
Bob ten Harkel en Roland Rijpma hadden vandaag pech met een afgebroken schokdemper links achter. Tot op heden zijn zij nog niet binnen. De T4 bevindt zich bij hen, dus het is afwachten. informatie volgt.

Rally truck
In alle vroegte deze morgen waren de drie helden van de T4 gelukkig goed aangekomen in het bivak van Copiapo. Dan: ,, Wat een rit!” Er was een bout afgebroken van de stuurarm en de mannen kwamen dan ook tot stilstand. Ze lagen tot op dat moment goed in de race. Zelfs  Wuf van Ginkel en kwam hen voorbij toen ze stil stonden. Dan: ,,Er waren vele hoge duinen van wel 500 meter, maar het navigeren ging goed en we reden dan ook niet fout waar vele anderen wel fout waren gegaan”.  Rene: ,, Er zijn wel een aantal woorden in ons woordenboek bijgekomen FD= Fucking Ditch en VFD= very fucking ditch, haha”. Na een inventieve reparatie kon de truck weer gaan rijden. Eenmaal in het bivak bleken de waypoint door de organisatie eruit gehaald te zijn. Het leek nu net of ze geen enkel waypoint gehaald hadden tijdens de etappe. Het spande er dan ook om wat de official van de organisatie zou gaan doen. Maar bij nader onderzoek bleek dat alles oké was en kregen zij een starttijd om te vertrekken, ze bleven in de race. (deze tijd werd gedurende de morgen weer aangepast met 2.40 uur vertraging vanwege de mist). De T4 is op moment van schrijven nog niet binnen, meer nieuws volgt.

Vooruitblik
Morgen de eerste dag van de marathonetappe. Dat betekent dat er geen assistentie is voor de deelnemers. Een kist en een set wielen die door de organisatie vervoerd wordt is alles wat ze hebben. Omdat er veel deelnemers vanavond en vannacht heel laat gaan binnenkomen, wordt er morgen alleen verbinding gereden, en geen special!
De rally keert namelijk morgen terug naar Argentinië. De special wordt echter nog verreden in Chili. Als er dan weer een hoop deelnemers laat zijn, gaan die niet op tijd de grens over komen, dat gaat dan weer voor heel veel organisatorische problemen zorgen.
Henk Hellegers (manager motorteam): ,,Met deze lus rondom Copiapio denken veel teams mooi nog even goede service te kunnen verlenen voordat de marathonetappe begint. Ik had het al zien aankomen: deze zware (en verlate) etappe maakt goede service onmogelijk. Daarmee is voor een aantal teams de marathonetappe vandaag al begonnen. Ik ben dan ook tevreden dat onze rijders lekker op tijd binnen waren, daarmee kunnen ze morgen met frisse motoren op pad.’’

Info van de dag: Een dagje als snelle assistentie T4 in Rally Dakar
De T4 zit in de race met als eerste doel om snel te kunnen assisteren bij pech bij de voertuigen, motoren en quads. Daarnaast gaan ze ook voor het algemeen klassement. De trucks gaan als laatste van start meestal tussen 11.00 uur en 11.30 uur. Ze rijden dan ook eigenlijk de zwaarste rally. Alle wegen en paden zijn al bereden door de motoren en auto’s waardoor het er zeker niet gemakkelijker op wordt. Pierre: ,,Deze paden kunnen de hoeveelheid voertuigen ook vaak niet aan. We hebben soms dan ook de grootste moeite om boven te komen”. Daarnaast starten zij laat zodat zij het laatste gedeelte van de special vaak in het donker moeten rijden, wat ook niet makkelijk is met navigeren. Ze komen het bivak weer in tussen 02.00 uur en 06.00 uur. Pierre: ,,Dit ligt natuurlijk geheel aan het feit of we hebben moeten assisteren tijdens de etappe of niet”. Het zijn lange dagen die de mannen maken, maar zoals Pierre het zegt: ,,Je kunt toch maar 24 uur in een dag stoppen”. 
 

Bron: Media DakarSport.com 























   



  




  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
f7e8b6
Onthoud mijn gegevens!