Dakar nieuws: 'Dakarsport.com - Etappe 12: Fiambala (Argentinie) – La Rioja (Argentinie)'



Toch nog even een pittig dagje vandaag...
Nog drie dagen voor de grote finish in Buenos Aires. Het aftellen is dan ook echt begonnen. Stiekem verlangen er al vele naar een heerlijke douche en schone lakens. Maar er moet nog even geknokt worden door de deelnemers om deze etappe tot een goed einde te brengen.

Het begon deze morgen alweer vroeg, dit keer  in de regen en zware wind. Zoals de A.S.O het vertelde: ,, het weer speelt een rolette met ons op het moment”.

Race update
Totale etappe : 518km
Totaal afgelegde kilometers rally :8.034 km
Totaal nog af te leggen kilometers : 1.545km
Er is 20 km van de special afgehaald vanwege het respecteren van argeologische grond gebied. De Special is daarom om het gehele gebied geleid. Tevens is de rally geneutraliseerd vanaf CP2.



Toch nog even een pittig dagje vandaag...
Nog drie dagen voor de grote finish in Buenos Aires. Het aftellen is dan ook echt begonnen. Stiekem verlangen er al vele naar een heerlijke douche en schone lakens. Maar er moet nog even geknokt worden door de deelnemers om deze etappe tot een goed einde te brengen.
Het begon deze morgen alweer vroeg, dit keer  in de regen en zware wind. Zoals de A.S.O het vertelde: ,, het weer speelt een rolette met ons op het moment”. De special had heel wat te bieden. Veel techniek en concentratie kwam hierbij kijken. Er waren veel duinen inclusief de “witte duinen”. Dit zijn duinen met enorm fijn zand en is wit van kleur, erg zwaar om hier doorheen te komen. Jurgen: ,,Mijn motortje heeft vandaag hard moeten werken in het zand”. En ook hier in de laatste 5 minuten van de special was er een waypoint erg moeilijk vindbaar in een vallei. Ook de toppers hebben problemen gehad met het vinden ervan.

Rally auto’s
Gisteravond stond de Nemesis met startnummer 384 niet op de startlijst. Na een aantal discussies met de officials bleek dat er een fout was gemaakt en konden zij alsnog van start gaan deze morgen. Ze vertrokken dan ook als laatste auto in het veld. Roland: ,,Het was een zware dag, ik hoef na Dakar voorlopig geen duin meer te zien”. In het eerste gedeelte van de special hebben ze 30 deelnemers in gehaald. Roland: ,, Het ging als een speer”. Vervolgens kwamen de witte duinen. Dit zijn duinen met een laagje hard zand met daaronder 30 cm mul zand. Roland: ,,  Een gereden spoor volgen zat er niet bij, want je reed je zo vast als een huis. Maar al met al ging het goed”. Daarna moesten zij ook nog een steile berg af. Roland:  ,, Dus echt steil... Maar het is ons prima gelukt”.  Helicopter Delta 1 met Etienne Lavigne zelf aan boord lande 15 meter langs de 384. Hij kwam persoonlijk mededelen dat het voor vandaag genoeg was geweest. Vanaf CP2 is dan ook de special geneutraliseerd voor de auto’s en vrachtwagens. Bob: ,,Het was me mijn dagje wel, maar we hebben verder geen echte problemen gehad, dus dat is mooi”. Ze zijn binnengekoemen als 68e en staan nu 54e algemeen.

De broertjes Coronel gingen vandaag als een speer maar, niet geheel zonder problemen. Tim: ,,We hebben vandaag alles meegemaakt; vanaf 100 km deden de remmen het niet, de brandblusser was spontaan afgegaan, onze spaanse vriend heeft ons weer aardig een keer losgetrokken, maar het navigeren is top gegaan”. Tom: ,, We zijn echt heel erg snel door de duinen gereden. We hebben wel 5 minuten stil gestaan om de motor te laten afkoelen, die had het zwaar met de proef. Er waren ook veel ravijnen wat het moeilijk maakte. In een vallei lag een waipoint dat we moetsen hebben, overal waren sporen, kris kras door elkaar, maar bij ons ging het eigenlijk erg goed met het vinden ervan”. En op de vraag wie er morgen gaat rijden... Tom: ,, Ja, nu ben ik weer aan de beurt he! En nu maar kijken hoe Tim navigeerd”. Tim: ,, Dat zal wel goed gaan broertje”!!! Ze hebben vandaag de 11e plaats behaald, in het klassement staan ze nu als 72e genoteerd.

Rally truck
De T4 heeft na  CP2 ook mogen stoppen vanwege het “slagveld” in de etappe. Rene: ,, We waren goed begonnen. De ondergrond was hard met veel stenen, daarna weer zand, vervolgens weer stenen en zo ging het maar door. Ik maar de knopjes bedienen van het bandenafloop systeem, tjonge zeg, ik werd er gek van...Uiteindelijk lekte het banden aflaatsysteem links achter. Dat hebben we moeten repareren. Verder is er door de lage bandenspanning die nodig was voor de tractie een band van de velg gegaan. Maar we stonden stil toen ik het opmerkte dus dat vormde geen problemen”. De duinen waren moeilijk voor de vrachtwagens. Steil en vol met sporen van alle voorgangers. Rene: ,,We hebben een duin wel vijf of zes keer aan moeten leggen en toen lukte het pas”. De uitslagen van het klassement zijn tot op heden nog niet bekend.

Motoren
Even waren er gemengde gevoelens na de beslissing van A.S.O. om het gemiste waypoint van dag 10 te bestraffen met 4 uur extra tijd. Dat had nadelige gevolgen voor Pol en Extance. Pol was de leiding kwijt in het damesklassement. Daarentegen schoof Jurgen van den Goorbergh door naar de 18e plaats algemeen,.Door de vier uur straf stond Pol ineens 36 minuten achter op Annie Seel. In de special van vandaag had ze daar bij cp2 alweer een kwartier vanafgereden. Annie Seel is echter uitgevallen met technische problemen, en daarmee moet Mirjam Pol alleen de finish nog halen in Buenos Aires om zo de overwinning in het damesklassement op te eisen.

Jurgen van den Goorbergh (18e in de special, 19e overall)  reed weer een foutloze etappe. Van den Goorbergh: ,,Zo langzamerhand beginnen ze me ook voorin wel te kennen. Ik doe iets goed met navigeren, en dat zien de anderen ook. Daardoor ben ik inmiddels wel geaccepteerd. Het was best zwaar voor het motortje, met de 450 in dat hele mulle zand is het toch zaak de boel heel te houden. Om boven op de duinen te komen moest ik er een paar keer naast lopen om de motor het laatste zetje te geven. Ik rij zoveel mogelijk naast de sporen. Zo kon ik 3 man passeren vandaag. Goed de cap (koers red.) blijven volgen, geen foutjes maken. Fretigne kwam ik onderweg tegen, hij stond bij de 2e tankpost te sleutelen aan z’n motor na een olielekkage. (Fretigne verloor zijn 2e plaats algemeen vandaag aan Despres na een half uur sleutelen)  Hij steekt iedere paar dagen een nieuw blok. Dat zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn, want ik vind dat niet de manier om het zo te doen. Ik ben zeer tevreden met de positie waar ik nu sta, daar zag het na de eerste dagen niet naar uit.’’

Mirjam Pol(52e in de special, 56e algemeen) is na vandaag weer de snelste vrouw in de Dakar. ‘’Het was een technisch zware etappe. Ik denk dat er nog wel wat gaan uitvallen, want het was echt moeilijk vandaag.  Ik heb niet de minsten zien worstelen om erdoor te komen. Mensen zoals Gerard Rond en Marcel Snijders. Als die er al zoveel moeite mee hebben.... Ik heb dingen gedaan vandaag dat lukt me waarschijnlijk geen tweede keer. Tegen duinen op en over stenen, dat hield ik soms niet voor mogelijk. Seel reed een keer voor me een zandduin op. Ik zie even daarna een handje en gele helm. Seel was gevallen, had last van haar schouder en kon haar motor niet optillen. Nou, last van m’n schouder heb ik ook, maar die motor ging ik echt niet optillen natuurlijk..’’ Voor Mirjam Pol is het nu een kwestie van de kop erbij houden en Buenos Aires halen.

Kees Koolen (67e in de special, 73e algemeen) : ,, Zijn we weer’’Wat een mooie dagen maken we mee. Al was het de hele dag werken, tjongejonge. Ik had veel last van mijn lies bij het schakelen, maar het wondermiddel van Vadim (Pritulyak had een speciaal zalfje red.) heeft goed geholpen om de pijn van mijn beurse onderbeen te verzachten. Ik ben heel wat keertjes omgevallen. Meestal kun je aan de kleur van het zand zien of het hard of zacht is, maar vandaag was het steeds anders. Dezelfde kleur zand was de ene keer zacht, dan weer hard. Ik heb samen met Henno van Bergeijk in een zandstorm gezeten. ‘’Een survival’’ noemde hij het. Daar heeft hij zeker gelijk in gehad. Ik blijf het rustig aan doen, en kan nog van alles gebeuren, en ik wil alleen maar naar Buenos Aires. ’’.

Vooruitblik
Vandaag was de laatste zware special van de Dakar rally. Vanaf nu is het zaak om geen gekke dingen meer te doen en naar de finish te rijden. Voor iedereen die nu nog in de rally zit, ligt de finish binnen handbereik. Geconcentreerd blijven, nadenken en geen fouten maken, daar draait het om de komende twee dagen. Vrijdag leid de special naar Cordoba, waar ook het WK Rally wordt verreden. De special zal dan ook veel snelle gravelpistes met zich mee brengen. Er worden zeer veel toeschouwers verwacht om de deelnemers toe te juichen. Op naar vrijdag dus, weer een dagje dichter bij de finish...
 De special zal starten vanaf CP4. De reden is tot op heden nog onbekend.

Info van de dag: Een dagje als coureur in de Rally Dakar
Bob: ,, Het ligt aan onze starttijd, maar meestal sta ik 2 uur voor onze starttijd op. Vervolgens even wassen, tanden poetsen en ontbijten. Ik neem de punten van het roadbook nog even luchtig door en laat dan alles op me inwerken. Daarna gaat de liaison van start, die duurt me soms wat lang, maar hoort erbij. Meteen volgt de special wat natuurlijk aanpoten is, concentratie en veiligheid voorop. Als laatste moeten we weer de liaison rijden richting het bivak. Eenmaal aangekomen in het bivak (tussen ongeveer 19.00 uur en 22.00uur) ga ik eerst wat drinken en de jongens vertellen wat we mee hebben gemaakt en wat er eventueel aan de hand is met de auto. (schades, etc.) Ik help her en der mee en dan wordt het weer tijd om te gaan slapen , dit is meestal laat in de avond / nacht en heeft alles te maken met tijd van binnenkomst. De dakar vergt heel wat fysieke kracht. Dit is inmiddels mijn  11de dakar rally maar, ik heb hem voor mijn gevoel nog nooit zo zwaar gehad. Ik heb wel een dakar meegemaakt met meer kilometers per dag, maar nooit deze lange zware dagen. De natuur hier is erg mooi. De bivaks zo in en bij de stad vind ik voor wat het verwachte avontuur betreft wat tegen vallen. Maar de rally is en blijft erg leuk om te doen. De Nemesis rijdt ook prima en daar ben ik erg blij mee”.


Bron: Media DakarSport.com 

























   



  




  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
a800c3
Onthoud mijn gegevens!