Dakar nieuws: 'Dakarsport.com 11 januari, Etappe 8 Dakar Argentinie - Chili'



Etappe 8: Valparaiso (Chili)  – La Serena (Chili) 

Race update
Liaison  : 245km
Race special : 294km
Verbinding : 113km
Totale etappe : 652km
Totaal afgelegde kilometers rally : 5.609m
Totaal nog af te leggen kilometers : 3.970km

Een dag van concentratie en nauwkeurigheid...
Na de verdiende rustdag van gisteren, is iedereen deze morgen weer goedgemutst gestart. Het publiek rond het bivak was al in de vroege uurtjes aanwezig om de deelnemers  aan te moedigen (en sommigen nog even goed wakker te maken).



Het leek een makkelijke dag, maar er zaten en aantal haken en ogen aan de etappe vast. De etappe werd gereden in het middelhoge gebergte op kleine smalle bergwegen, vaak langs een afgrond. Er zijn dan ook een aantal te enthousiaste rally auto’s naar beneden gevallen. Haakse bochten, harde ondergrond met een zandlaag en stenen waren aan de orde van de dag. Dit soort wegen geven aanleiding tot hard rijden bij de echte rally rijders, maar tevens kunnen ze ook het einde van Dakar 2009 betekenen. Het was dus opletten geblazen.

De motoren
Jurgen van den Goorbergh was voor het eerst deze rally beste Nederlander met een 24e plaats (32e algemeen): ‘’Een linke etappe. Glijden glijden glijden. Je moest echt heel gecontreerd blijven. Continu haarspeldbochten, die niet altijd in het roadbook genoemd stonden. Er was geen ruimte voor een foutje, want naast de track lagen meteen grote stenen. Als er vandaag mensen uitvallen door valpartijen, verwacht ik dat er wel eens serieuze blessures tussen kunnen zitten. Soms kwam je op een bocht aan, en dacht je: ik kan nog wel even wachten met remmen. Als je dan begon met remmen, werd het ineens heel erg spannend, ‘Doet dat ding nog wat of hoe zit dat?’ en dan glijdend de bocht door. ‘

Een proef als vandaag is normaal gesproken niet de meest favoriete van Mirjam Pol (63e in de proef, 48e algemeen) Toch deed ze het goed. Pol:,,Dit deed me denken aan de 2e proef in Portugal. Normaal vind ik dit helemaal niks, maar het ging erg lekker. In Portugal werd ik nog 172e of zo, dus ik begin het te leren. En het belangrijkste: ik ben niet gevallen. De vele stenen en het harde remmen maakte het zwaar voor de armen. Ik heb 8 minuten verloren op Annie Seel, die op dit soort terrein beter uit de voeten kan dan ik. Op bijna 300 kilometer is dat niet slecht.’’

Kees Koolen (102e in de proef, 75e algemeen) had vandaag veel last van zijn (in november nog gebroken) linkerhand. ,, Ik kon het stuur amper vasthouden. Al die keien waar we overheen ketsten kon mijn hand niet tegen. Dus heb ik het maar weer rustig aan gedaan. Maar zo haal ik Buenos Aires wel.’’



Rally auto’s
Vandaag was het geen snelle dag maar veel bochten werk op gravel paden. Zoals Tim Coronel het vertelde: ,, Ik heb geen recht stukje gezien”. De 384 met Bob ten Harkel en Roland Rijpma was deze ochtend gestart als 73ste, en kwam binnen als 60ste. Bob : ,, Ik heb veel beschadigde auto’s gezien vandaag, maar je kon zo nu en dan ook wel ver naar beneden kijken. Ik heb de snelheid dan ook aangepast naar de omstandigheden, chef houd daar namelijk niet zo van”. Verder gaat het met de blessure aan de hand van Bob een stuk beter, (af en toe last met bepaalde stuurbewegingen). Een opmerkelijk vergezicht op een hoge rots in de prachtige natuur van Chili: Een totaal naakte man moedigde Bob en Roland aan...



De broertjes Coronel gingen goed vandaag. Gestart als 43ste en binnenkomst als 33ste. Tom: ,, toch mooi weer tien auto’s ingehaald”. Tom zat ‘democratisch’ gekozen achter het stuur en Tim navigeerde.  Het verhaal van Tim: ,, Er was ontzettend veel stof op de paden, dat maakt het kijken wat lastig. Voor dat ik het door had was spontaan de stof verdwenen, zomaar ineens. Wat bleek, de auto voor ons was het ravijn in gereden. Dat was wel schrikken! We zijn meteen gestopt en hebben alarm geslagen op de iritrack. Vervolgens zijn we naar de auto gerend om te kijken hoe het met de inzittenden was, maar dat ging oke. Daarna hebben we met vier man de auto weer rechtgezet. Wat een belevenis. Er rijd iemand voor je en plots ligt hij in het ravijn”.
Zo zie je maar, de Dakar is verraderlijk en gevaarlijk. Bij de minste stuurfout of navigatie fout kan het totaal mis gaan.

Rally truck
In de truck van Pierre Blom ging het er anders aan toe deze etappe. Dan en Rene hebben last van hoogtevrees en dat kwam op een dag als vandaag niet goed uit . Dan: ,, Jeetje, met het draaien in de haarspeld bochten hing de cabine boven de afgrond, drama”. Verder waren er door de hitte een aantal technische dingen als het ruiken van olie en de remmen namen meer af dan normaal. Met de vrachtwagen was het vandaag niet al te makkelijk vertelde Pierre: ,, In de haarspeldbochten moest ik twee keer steken om rond te kunnen komen”. Verder valt het op dat sinds de bivak nacht die zij in de woestijn hebben gehad, het achterveld veel gemoedelijker is. Er is zelfs tijd voor een gezellig praatje en de inhaalmanoeuvres met de vrachtwagen verlopen erg soepel. Pierre: ,, Geen getoeter en moeilijk gedoe meer”.


Vooruitblik
Maandag de eerste special van de drie hele zware. Deze specials gaan zeker beslissend worden voor het klassement. Een combinatie van duinen en pistes met zand en stenen krijgen de deelnemers voorgeschoteld. Vooral in het einde van de special zitten veel duinen, dus het is zaak de krachten te sparen en koppie er goed bij te houden.

Info van de dag: Iritrack system
Het iritrack satelliet systeem  zorgt voor de constante zichtbaarheid van de positie van de deelnemers.  Ook in gebieden waar geen telefoon netwerk aanwezig is zoals in de woestijn. Dit systeem zorgt er voor dat men directe informatie kan verzenden naar PC Cours. Het bezit onder andere verschillende opties als: satelliet verbinding en verzenden van alarm rechtstreeks naar de organisatie daarbij kan het een automatisch alarm verzenden indien de auto een harde schok heeft ondergaan of lang stil staat. Pc cours kan dan direct de GPS coördinaten bepalen en telefonisch contact leggen met de rijders. Iritrack is dan ook verplicht voor alle deelnemers in de Dakar rally.



Tim en Tom hebben vandaag ook gebruik gemaakt van het systeem om de organisatie op de hoogte te stellen van het ongeluk. Tim: ,,Een goed systeem, zodat er snel tot actie kan worden gekomen”.

Naast de veiligheid is de iritrack ook Leuk voor iedereen die thuis de rally graag wilt volgen. Elke 30 minuten is er een update en kun je precies zien waar bijvoorbeeld de Nemesis zich bevind in de rally.

Up date nieuws:
- Bij de briefing werd meegedeeld dat de special morgen iets wordt ingekort en de liaison wat langer word. De organisatie wilt met zoveel mogelijk deelnemers naar de finish en het wordt nog zwaar genoeg in de komende dagen.
- Roland Rijpma en Bob ten Harkel hebben  200 uur aan penalty gekregen. Tot op heden is nog niet duidelijk waarom. Dit wordt hier snel uitgezocht en zal dan ook op de website komen te staan.


Bron: Media DakarSport.com 























   



  




  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
7533ec
Onthoud mijn gegevens!