Wim Noorman Teammanager van Eurotech Racing: “A way of life!!!”

Interview Pers Team BRL-V6 met Wim Noorman.

Aan de inmiddels bekende BRL-V6 telefoon hebben wij deze keer Wim Noorman. Wil je zijn gedrevenheid in de autoracesport begrijpen, dan moet je eerst wat meer weten van zijn achtergronden. Wim is autocoureur, teammanager en directeur van de Eurotech Group.

(c) Raceflash.nl

Een andere activiteit is Viking Engineering wat al sinds 1992 ervaring heeft met het ontwerpen en bouwen van racewagens en actief is in de autoracesport sinds 1999 onder de naam Eurotech Racing met de Marcos raceauto’s. Viking Engineering heeft een team van ervaren constructeurs die met de modernste computer-technieken werken.







De activiteiten zijn o.a. wielophanging, differentiëlen, versnellingsbakken en de ontwikkeling van de complete Marcos GT’s voor de autosport. De CAD ontwerpen worden geheel in eigen beheer gemaakt. Middels Eurotech Racing wil Wim de naam Marcos in de autosport in ere houden. Zo worden er raceversies gebouwd en ontwikkeld van de Marcos modellen. Deze raceauto’s worden verkocht aan klantenteams en daarnaast neemt Eurotech Racing deel aan o.a. het Belcar Kampioenschap. Haar raceafdeling Race Engineering heeft meer dan 13 jaar ervaring in de autosport. In 1992 raakte de Eurotech Group betrokken bij de Formule Opel Lotus. De Group beschikt over computer-gestuurde machines voor verspanende bewerkingen, heeft een lasafdeling en een eigen aluminium gieterij.





Wim Noorman: “Met Eurotech Racing kunnen wij met relatief beperkte middelen laten zien wat wij als Eurotech Group allemaal kunnen. De meeste onderdelen voor de Marcos raceauto worden in eigen beheer ontworpen en geproduceerd bij de business units van de Eurotech Group. De Eurotech Group is systeemleverancier in de metaalverwerkende industrie met circa 285 medewerkers. Eurotech Racing wil in 2006 een flinke stap voorwaarts zetten in de Belcar, het toonaangevende Belgische GT-kampioenschap. Het team uit Venlo-Blerick heeft regerend Belcar-kampioen Marc Goossens aangetrokken en verschijnt met een nieuwe Marcos LM600 aan de start. Goossens deelt de bijna 600 pk sterke LM600 met Danny van Dongen, die dit seizoen zijn lustrum als Eurotech-coureur viert.” Wim Noorman zelf zal als teameigenaar en manager het geheel aansturen. En niet alleen met de Marcos is Eurotech actief. Voor 2006 is ook besloten om de Eurotech coureurs Marc Goossens en Danny van Dongen in te gaan zetten in de BRL-series met een BRL-V6. “Na de eerste race zullen wij bekijken of er meerdere races met de BRL-V6 gereden gaat worden.”



Wij zijn nieuwsgierig hoe het besluit is genomen om in de BRL-V6 te gaan rijden. Wim Noorman: “Omdat de BRL-V6 eigenlijk hetzelfde concept is als wat wij hebben opgezet met de Marcos. De BRL-V6 kiest zijn eigen weg en dat doen wij ook. Eigenlijk hebben wij veel paralellen met de BRL en Harry Maessen en zijn wij met hetzelfde bezig. Het is niet het makkelijkste wat wij kiezen, maar het is meer - A way of life -. Marc Goossens en Danny van Dongen gaan de BRL-V6 bemannen. Deze twee jongens rijden samen al in de Belcar en Marc Goossens is toch een heel bekende naam in de racewereld en super populair in België, vergelijkbaar met Jos Verstappen in Nederland. Vergeet niet dat Marc dit jaar al Nascar races heeft gereden en dat is heel uniek voor een buitenlander. Marc heeft zelfs vijf ronden in de NASCAR op kop gereden. Dit jaar gaat hij in totaal vier NASCAR races rijden. Ook technisch is Marc erg goed en kan een monteur precies vertellen hoe hij de auto moet afstellen. Marc heeft dezelfde gedrevenheid als Cor Euser. Tja, en Danny van Dongen begeleid ik al vanaf zijn 16e jaar en hij is een talent die er langzaam aan gaat komen. Hij is technisch de beste coureur van Nederland, elke facet van het autoracen beheerst hij, driften, slippen enz. dat kan geen een Nederlander. Danny zijn vader is meervoudig Ned. Kampioen Cees van Dongen.







Op de slipschool van Rob Slotenmaker heeft Danny het vak geleerd en technisch gezien is het gewoon een perfecte rijder. Deze jongen kan echt lezen en schrijven met een raceauto. Heeft natuurlijk nog niet zoveel ervaring met GT races, maar dat leert hij natuurlijk van Marc. Voor het succesvol autoracen heb je eigenlijk drie dingen nodig. Een goede raceauto, een goede coureur en een goed team. Als een van die dingen niet goed is win je nooit een race, het moet allemaal kloppen. Dat maakt het autoracen zo moeilijk.”

“De BRL-V6 is de Koningsklasse, daar kan niemand meer omheen draaien. De Koningsklasse is een indicator van de aandacht van de media en het publiek. Circuit Park Zandvoort zegt altijd dat de Porsches de Koningsklasse zijn maar dat is onzin. Het publiek geeft die titel en die kun je niet aan jezelf geven. Als je kijkt wie en wat er op dit moment in de BRL rijdt dan is dat gewoon de Koningsklasse. Maar uiteindelijk maakt het publiek uit wat de Koningsklasse is. Je kunt op je visitekaartjes zetten: ik ben directeur, maar als je personeel je niet pruimt lig je er uit. Zo simpel ligt het, je moet het gewoon zelf verdienen. Wij nemen wel zelf monteurs mee om de twee BRL-V6 raceauto’s te helpen afstellen. Daar moeten wij nog over van gedachten wisselen, dus voor alsnog rijden wij als gast in een team met de BRL-V6 nr. 21 en 31.” Met de afstelling van de BRL-V6 denkt Wim geen problemen te ondervinden. “Kijk, je rijdt met de ballonbanden, dus heb je altijd wisselende omstandigheden. Wij zijn ook op die manier begonnen met verbeteren. Je komt namelijk altijd dezelfde problemen tegen. Problemen oplossen kan, maar je zult binnen de marges van de reglementen moeten blijven wat die voorschrijven.”



“Natuurlijk kijk je altijd naar wie er deelneemt, het is toch erg leuk en goed als er competitie is. In het geval van de BRL-V6 kun je je meten aan de top van Nederland en dat is beter dan als je in de rondte rijdt met twee vingers in je neus. In de wedstrijd niet, dan ben je 100% met jezelf en de auto bezig en als dat lukt rij je vanzelf voorin.” Met Marc Goossens denkt Wim vooraan te kunnen rijden en Danny van Dongen is een leerproject. “Maar let wel op, want Danny kan wel degelijk verrassen. De kunst met een BRL-V6 is om niet alleen het eerste rondje hard te rijden, maar konstant de hele wedstrijd. En niet in drie rondjes je banden er doorheen roken. Dat is voor mij de kunst van een BRL-V6 raceauto om in het laatste rondje nog net zo hard te gaan als in de eerste. Je kunt in de eerste drie ronden een race winnen. Dat is de grote kracht waar een Jeroen Bleekemolen over beschikt. Het is vaak zo dat veel coureurs er na een paar ronden doorheen zijn. Het is toch voor een coureur een zware auto en als je geen conditie hebt hou je het gewoon niet vol. En over de conditie van Marc en Danny maak ik mij absoluut geen zorgen. Ze zijn beiden in topconditie en kunnen zo’n auto best aan.”



Dat niet alleen een BRL-V6 warm kan worden, daar weet Wim alles van. “Een Marcos wordt ook ontzettend warm en afhankelijk van het weertype komen er temperaturen voor van plm. 60 graden. Wij kennen situaties dat de schoenzolen op de pedalen gesmolten zaten. Dat was echt de auto uit en gauw met je voeten in een bak water. Maar ik denk dat de hitte in de Marcos erger is dan in een BRL-V6 omdat de cockpit veel kleiner is en links en rechts lopen er uitlaten langs je benen.” Wim lijkt het leuk een keer zelf in de BRL-V6 te stappen en als hij de kans krijgt zal hij dat ook zeker doen.


 
Over de BRL Organisatie vertelt Wim: “Dat is gewoon helemaal goed hè, allemaal mensen met het hart op de juiste plaats. En die de sport belangrijk vinden, alles is goed geregeld en ook het secretariaat doet het hartstikke goed. Anders kun je niet zo’n perfecte klasse hebben. Het komt allemaal niet vanzelf, iedereen is belangrijk, van diegene die de baan opruimt tot een Harry Maessen zelf. Het is het totale plaatje wat de serie aanzien geeft en respekt afdwingt.” Hoe Wim de ontwikkeling vindt van de Ned. Autosport is heel duidelijk: “Slecht, dat is al jaren aan de gang. Hans Ernst, het Circuit Park Zandvoort is formeel van hem, gaat voorbij aan het feit dat de autosport van de coureurs is en de mensen die dat allemaal leuk vinden. Dat ziet Assen bijvoorbeeld veel beter. Daar is het circuit van de mensen en de rijders en de mensen daar zijn veel vriendelijker. Jammer genoeg hebben wij een Circuit Park Zandvoort die daar niet erg aan meewerkt. Kijk, zo’n BMW1 serie werkt toch niet, je hoort zo’n auto niet eens aankomen. Misschien is dat ook de reden dat veel coureurs in het buitenland racen. De hele vlucht naar het buitenland komt doordat Nederland weinig te bieden heeft.



Ik zie de formule auto’s niet zo maar verdwijnen. Je krijgt eigenlijk twee stromingen, het sprint racen met de formule auto’s en het GT racen wat wij en de BRL eigenlijk aan het doen zijn. Je ziet wel veel rijders steeds vroeger instappen in de GT races, kijk maar naar Danny van Dongen. Die is toch over gestapt van o.a. een formule Ford naar de GT. De keuze die jonge coureurs in hun carrière moeten maken zal steeds vroeger zijn en dat is een goede ontwikkeling. Zo ben ik er van overtuigd dat er veel jonge rijders vanuit de karts de overstap gaan doen naar de BRL-Light. Ook in financieel opzicht is dat een logische stap.”

Wij willen ook graag weten wat het sterkste punt van Wim Noorman is. “Het sterkste punt van mij is dat ik goed kan praten” zegt Wim terwijl hij in de lach schiet. “Nee serieus, ik vind dat als je een doel stelt is dat een, maar dat doel waar maken is twee. Vooral de tijd daarvoor goed gebruiken en je doel halen, dat is denk ik mijn sterkste punt. Toen ik vijftien jaar geleden met mijn vrouw, een draaibank en een freesbank Eurotech begon was dat heel moeilijk. Nu hebben wij een bedrijf met een omzet van 30 miljoen euro en een fabriek in Nederland en in Tsjechië met totaal 285 man aan het werk. Hoe groter je wordt, des te makkelijker gaat alles en wordt je serieuzer genomen dan in het begin. Als ik nu iets zeg, luisteren ze eerder dan tien jaar geleden.”

Het gesprek loopt ten einde en wij zijn bijzonder gefascineerd door de gedrevenheid van Wim Noorman. Een autosport fanaat met een sterk zakelijk inzicht, een man die geniet van “A way of life”.

Meer weten over de race-aktiviteiten van Eurotech? Kijk eens op de website van www.vikingengineering.nl




                        www.vikingenginering.nl


                       www.ast-suspension.com




                            www.brl-v6.com

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
7964bc
Onthoud mijn gegevens!