Niels Bouwhuis: “De BRL-V6 is gebouwd om mee te racen!!!”

Aan de telefoon hebben wij BRL-V6 coureur Niels Bouwhuis die ons vers van de pers vertelt dat hij in 2006 weer een BRL-V6 zal gaan besturen. Gezamenlijk blikken wij even terug naar 2005. Niels heeft vóór de BRL-V6, komende vanuit de karts, o.a. Formule Ford gereden en drie jaar bij de Renault Clio’s, die je volgens Niels niet kunt vergelijken met de BRL-V6. “Nee absoluut niet, je hebt een stuk minder vermogen en het is voorwielaandrijving.

Dus je kunt begrijpen toen ik in de BRL-V6 ging rijden dat het de eerste twee wedstrijden erg wennen was aan de 325 pk van de BRL-V6 en dat de auto achterwiel aangedreven is. Maar het maakt het racen natuurlijk een stuk leuker. Vanaf de wedstrijden op Assen zag ik het licht in de BRL-V6 en qua tijden zat ik constant in de top zes. Het leukste was in 2005 dat ik een aantal ronden tijdens de Trophy Of The Dunes op het Circuit Park Zandvoort op een 4e plaats heb gereden, met snelheid over. Maar wij hebben ook wel wat tegenslag gekend. Ik vind de BRL-V6 series een fantastische leuke raceklasse en de auto geweldig om mee te racen. Ook het team waarbij ik rij is meer dan fantastisch. Louis, Romano, Arno, Friso en Nicky zijn de technici van het Team van Linder-Racing. Die mannen doen meer dan perfect hun werk en ik kan erg goed met ze communiceren. Mijn teamgenoot was trouwens Jacky v.d. Ende en ook dit seizoen rijden wij samen weer met Linder-Racing.” Niels sluit 2005 af als een leerjaar en concentreert zich nu helemaal op 2006.


 Voor Niels worden de kwalificaties erg belangrijk. “Door de gelijkheid van de raceauto’s is het praktisch onmogelijk om op snelheid in te gaan halen. Nee, je kunt gedurende de race misschien 1 of 2 plekken winnen, maar je moet er gelijk bijzitten. Als dat niet goed gaat dan moet je eerst, het liefst nog ongeschonden,  door het gedrang naar voren zien te komen, want op zulke momenten trekt de kop namelijk alles al uit elkaar. Maar daardoor krijgt het publiek wel over het hele veld mooie duels te zien. De toeschouwers zien eigenlijk twee races achter elkaar, eerst komt de BRL-V6 voorbij en dan de BRL-Lights, gewoon super. Nee, ik heb geen seconde heimwee naar de Renault Clio’s gehad. Toch heb ik daar met plezier bij het team van Frans Verschuur gereden. Maar de BRL-V6 is een echte raceauto, het is hard werken, geeft een prachtige sound, geen stuurbekrachtiging en natuurlijk de achterwielaandrijving. De BRL-V6 is een auto die gebouwd is om mee te racen en niet een auto die verbouwd is om mee te racen.”

Dat het heet kan worden in de BRL-V6 heeft Niels op het Circuit van Zolder ondervonden. “Het was daar zo ontzettend warm dat de data log aangaf dat het binnen in de raceauto tussen de 60-80 graden was. Jurgen van den Goorbergh kwam zijn BRL-V6 uit en sprong gelijk in een bak water. Het rubber van de zolen van mijn raceschoenen zaten op de pedalen, dat was helemaal weggesmolten. Ik zocht de oplossing door mijn tenen met tape in te wikkelen om de hitte aan te kunnen.” Om de conditie op peil te houden gaat Niels drie keer in de week hardlopen. “Maar gezien ik geen postuur van de “hulk” heb doe ik ook aan krachttraining om de BRL-V6 goed de hoek om te krijgen. Dan kan ik daar in ieder geval geen achterstand oplopen.”

Als je Niels in de Paddock ziet is zijn vader, Dick Bouwhuis, vaak niet ver weg. Dick is misschien wel zijn beste fan? “Ja dat is wel zeker, die loopt al vanaf het begin mee en die neemt een heleboel geregel voor mij weg. Hij heeft er zeker voor gezorgd dat ik kan racen. Als ik zelf alles erbij had moeten doen was het allemaal niet gelukt. Naast mijn baan volg ik ook nog een studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en dan begrijp je dat ik echt geen tijd heb om alles op de rit te zetten. Ik ben mijn vader daar dan ook heel dankbaar voor, ja ik ben daar erg blij mee.” En niet alleen Niels zijn vader zorgt ervoor dat hij kan racen. De sponsoring van Uniclean, Thesis Bouw, easy2edit, Quantaris, Janssen & Janssen Gerechtsdeurwaarders, Axent Reclame, Kempen & Koolen, Vano Machines, Touch! en Chipmeister Nederland maken het mogelijk dat Niels in 2006 bij de BRL-V6 series te zien zal zijn.

Willen wij graag weten van Niels waar hij op inzet in 2006. “Kijk, bij de Renault Clio’s ga je een bocht in en geef je halverwege gas om de bocht goed uit te komen. De BRL-V6 moet je, omdat het zo’n zware auto is en veel pk’s heeft, heel anders rijden. Het zit eigenlijk tegen het driften aan, een soort van glijdend de bocht uitkomen. Dat heb ik in 2005 mij goed eigen kunnen maken en die ervaring kan ik heel goed gebruiken. Dus ik zet in voor een top tien in het eindklassement en als ik geregeld in de top zes rij dan word ik al een stuk vrolijker.” Niels vindt het super dat Allard Kalff gaat meerijden. “Ik ken Allard nog van mijn Renault Clio tijd, het is gewoon een aardige vent en hij kan goed sturen. En wie kent hem nu niet van RTL TV en als verslaggever van de A1 series. Het deelnemers veld is nog sterker dan vorig jaar en naar horen rijdt Phil Bastiaans ook in een BRL-V6. Alle cracks van de Nederlandse autosport rijden mee en geeft de klasse een groot aanzien. In een sterk veld racen, daar word je zelf ook beter van en is goed voor mijn CV.”

“De Nederlandse autosport was een paar jaar geleden veel drukker bezet. Bij de Clio’s zo’n 46 auto’s aan de start. En als je dan vorig jaar bij de Porche’s 9 auto’s ziet rondrijden dan gaat dat niet goed. Des te meer respect voor Harry Maessen die in een toch moeilijke tijd een serie met 40 raceauto’s aan de start brengt. Uiteindelijk staat de autosport hier op hoog niveau en ook bij de karts ligt het niveau hoog, ook Europees. Er is zat talent, alleen moet er ook geld zijn om dat talent te ontwikkelen. Het is toch geweldig dat Harry Maessen zich hard maakt om jong talent uit de kart naar de BRL-Light te krijgen. Het is niet verstandig om van een kart over te stappen naar een BRL-V6, dan heb je echt het gevoel dat de hel over je los barst. Vroeger had je als opstapklasse de Formule Ford en dat wordt nu de BRL-Light, dan heb je een goed alternatief.” Niels is dan ook blij verrast als hij hoort dat Henry Zumbrink vanuit de karts de overstap naar de BRL-Light maakt. Hij kent Henry nog van de karts en vindt hem een aanwinst voor de BRL-Light klasse.



Wij zullen het allemaal gaan meemaken in 2006 met Niels Bouwhuis, zijn vader Dick, zijn sponsors en de technici van het Team Linder-Racing.

Nog meer weten over Niels Bouwhuis? Kijk dan ook eens op zijn website: www.nielsbouwhuis.nl

Bronvermelding: Pers/Media Team BRL-V6 (www.brl-v6.com)


                              www.brl-v6.com


                       Powered by:   www.bdj3.nl


                        www.eric-experience.com