BRL-V6 nieuws: Peter Gerhards: “BRL-V6 is een grote jongens race-auto”



Als wij Peter Gerhards aan de lijn hebben gaat het natuurlijk over de A1 GP. De inhaalactie van Peter door het gras en zijn rijden op de derde plaats, deed heel Nederland even de neus tegen het beeldscherm drukken. “Het ging zeker erg lekker en zeker naar mijn zin. Maar ik zal bij het begin beginnen, zoals je misschien weet is de laatste twee races Armand Broekmans als engineer bij ons team gekomen. Armand heeft jaren gewerkt in de Formule 1 voor het team van Sauber. Afgelopen seizoen was hij werkzaam als teammanager bij het A1 GP team van Jan Lammers. Ik ken Armand nog van vroeger en als een soort vriendendienst helpt hij nu mee om mijn BRL-V6 beter afgesteld en dus sneller op het circuit te krijgen.”



“Ik ben hartstikke blij dat Armand zich met mijn BRL-V6 bezig houdt en je hebt gemerkt dat het nu zijn vruchten afwerpt. Wij hebben best hele grote stappen voorwaarts gemaakt. Als je in een team met twee auto’s rijdt dan kan je veel meer de data uitlezen en vergelijken en daardoor je BRL-V6 sneller krijgen. Hoe meer data je hebt, des te beter kan je de auto afstellen, dat is gewoon zo. Nu werken Michiel en Ben, studenten van de autotechnische opleiding van het regionale opleidingscentrum ROC Aventis uit Apeldoorn, onder leiding van Wim Heurneman een van de oud leraren aan de BRL-V6. Armand zelf heeft trouwens daar ook nog gestudeerd alleen toen was het nog de MTS Autotechniek. Ik heb die mensen bij elkaar gebracht en dat gaat prima.”

In het begin van het seizoen bleef het succes voor Peter toch een beetje weg. Heeft een betere auto Peter Gerhards in een betere vorm gebracht?: “Ik zat er niet zo ver naast met de auto, maar in het begin van het seizoen heb ik nogal veel tegenslag gehad. En als je in het midden rijdt zit je meestal in de pats boem show. Als je meer naar voren zit heb je daar minder last van en lukt het mij gewoon een race uit te rijden. Dan kom je verder, maar ik ben wel veel uitgevallen. Tijdens het seizoen en zeker met Armand erbij kon ik merken dat de auto sterker werd en ik beter ging rijden. Dus zat ik meer voorin en dat is zeker de plek waar ik thuis hoor. Met z’n allen hebben wij de schouders er onder gezet en dat communiceert gewoon erg goed en nu rijd ik op een plek waar ik in het verleden vaker heb gereden. Wij hebben weinig kunnen testen en dat moet dan in de race gebeuren. Dus is het van groot belang dat de juiste mensen aan de auto werken. Het is prachtig dat wij en anderen de topteams dicht zijn genaderd, het verschil is echt niet zo groot meer. De topteams hebben mensen aan de auto werken die o.a. mee hebben geholpen met de ontwikkeling van de BRL-V6 en daarmee een voorsprong hebben.”

“Ik ben in de eerste race tijdens de A1 GP na een wereldstart geëindigd op een zesde plek. Maar in race twee heb ik wel op een derde plaats gelegen, maar helaas heb ik hem niet in kunnen koppen. In de training hadden wij besloten de eerste 8 minuten niet te rijden omdat er altijd in het begin van de training veel zand op de baan ligt op Zandvoort. Jacky van der Ende en Sandor van Es deden hetzelfde. Maar dat pakte helemaal verkeerd uit, in het begin van de training verloor iemand nogal veel vloeistof en de baan was dus niet echt snel, dat begrijp je wel. Dus ’s ochtends was eigenlijk de baan beter dan na dat gedoe met vloeistof op de baan, het verschil was namelijk wel twee seconden. Dat was ook de reden waarom wij op de tiende plek stonden bij de startopstelling. Normaal waren wij veel sneller geweest en zo ook Jacky en Sandor.”

“Voor de tweede race hadden wij de afstelling wat veranderd en waren wij van droog weer uitgegaan. Alleen ging het op een gegeven moment motregenen en ik lag op een derde plek toen het steeds harder ging regenen. Het was best lastig om die plek vast te houden. Sandor en Donald waren in een stevig gevecht gewikkeld op de inmiddels spekgladde baan. Op dat moment hadden zij geen traktie en ik ook niet en moesten zij hun auto’s wel gedwongen naar buiten laten lopen. Dus moest ik wel buiten hun om door het gras om ze in te halen. Ik dacht, ik laat hem gewoon staan, want of je nu zonder traktie op de baan rijdt of op het gras dat maakt dan ook niets meer uit. Maar het bleek dat ik de betere grip had. Bij deze collega’s kan je dit soort acties doen omdat zij geen rare capriolen uithalen. En met 22 jaar race-ervaring kan je best een keer door het gras zonder dat je schrikt of de auto kwijt raakt. Kijk, zou je er dwars inkomen dan is dat een andere zaak, maar de auto stond gewoon recht en je kunt op het gras ook gewoon rechtdoor rijden. Doordat er hier en daar toch een auto van de baan ging kwam er erg veel zand en grind op het circuit en ging ik heel wat momenten dwars waardoor ik enkele plaatsen verloren heb. Uiteindelijk ben ik dan in de tweede race geëindigd op een achtste plaats achter Jan Lammers.”

Over het A1 GP gebeuren is Peter duidelijk: “Gewoon geweldig, het was goed opgezet. Dat hele gedoe met Jos Verstappen en Jan Lammers was alleen erg jammer. Armand als teammanager van het A1 GP team van Jan Lammers was daar meer bij betrokken dan ik. Maar ik vond het voor de rest een fantastisch evenement. Ik denk dat wij als klasse bij de A1 GP een mooi visitekaartje hebben afgegeven. Het was ook prachtig om te zien, dat na afloop van race twee Jan Lammers bezweet, maar dol enthousiast uit zijn BRL-V6 kwam. Harry Maessen heeft met de BRL-series toch echt iets moois neergezet, het was gewoon spektakel op hoog race-niveau. Ik heb leuke reacties gekregen van de pers, coureurs en teams. Dus ik was in ieder geval heel erg blij dat weekend. Het zit al zo’n tijd tegen en als dit dan allemaal gebeurt geeft het een mooi gevoel.”

Op dit moment staat Peter op een gedeelde twaalfde plaats in het klassement. “De top vijf zit er dit jaar zeker niet in en dat was toch wel mijn doel. Het podium dit seizoen? Dat is geen onbekende plek voor mij, dus wie weet! Als ik echt eerlijk ben vind ik het niet zo erg spannend of ik nu twaalfde of negende wordt in het Kampioenschap.” Peter zijn race activiteiten met de BRL-V6 worden mede mogelijk gemaakt door Vissers Olie, Degra Vloeronderhoud, Keij & Stefels Makelaars, Glasindustrie Kortijn Amsterdam, Rofraco tegelwerken, Kabel Metaal Zaandam en Aannemersbedrijf Jan Peters Hegelson B.V.

“Momenteel zijn er gesprekken voor weer een seizoen BRL-V6 in 2007. Die wens van mijn kant is er zeer zeker, maar het ligt aan een aantal zaken. De klasse vind ik perfect, de BRL-V6 is een echte grote jongens race-auto, dus mijn wens is duidelijk weer een seizoen BRL-V6.” aldus Peter Gerhards.

Tekst & website: Media team BRL-V6. (www.brl-v6.com)
Foto's Peter Gerhards, Eric Bol (www.eric-experience.com)


                               www.brl-v6.com


                       www.eric-experience.com


                                 www.kika.nl

Reacties

Pracht verhaal

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
4487d2
Onthoud mijn gegevens!