BRL-nieuws: 'Druk en succesvol Finalerace-weekend voor Allard Kalff'


Allard Kalff in actie tijdens de Elf Benelux Racing League V6 race op Circuit Park Zandvoort.

Voor Allard Kalff bestond het programma tijdens de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort (8.200 bezoekers) uit niet minder dan vier races. Naast zijn dubbele optreden in de Benelux Racing League V6 klasse, verscheen hij ook tweemaal aan de start in de BenQ-Siemens BMW 130i Cup. In de laatstgenoemde klasse eindigde de Zandvoorter  6e en 3e, terwijl op de finishlijn van de BRL V6 races een 10e en 6e klassering voor hem lagen.

“Het was dit weekend inderdaad een volle bak”, begint Kalff zijn verhaal. “Sebastiaan Bleekemolen is nog steeds herstellende van een eerdere operatie. Vandaar dat ik ook dit keer zijn plaats in de BMW innam. Dat ging lekker. Door de goede afstelling pakte ik in de training een vierde plaats. In de race ging het aanvankelijk goed, maar als gevolg van een toenemend onderstuur moest ik wat toegeven en eindigde met een zesde plaats. Dat was tevens mijn startplaats voor de tweede race, waarin ik al vrij snel een plek won. Op die vijfde positie leek het een vrij eenzame race te worden. De voor mij rijdende Bas Schothorst was net te ver weg om bij aan te pikken en mijn voorsprong op teamgenoot Michael Bleekemolen was meer dan een volle seconde. Maar halverwege de race waren de leiders zo met elkaar aan het strijden dat Bas en ik steeds dichterbij konden komen. Vier ronden voor het eind zaten we er bij en wisten op te klimmen tot de derde en vierde plaats. Ik probeerde telkens uit zijn slipstream te komen maar dat lukte niet. En hoewel Tim Coronel in de slotfase uitviel kon ik die derde podiumplek niet pakken, omdat de titelkandidaat Jan-Joris Verheul mij daar in de slotronde nog van beroofde”, aldus Kalff over zijn tweede BMW-race. Na afloop van de race werden de nodige rijders bestraft vanwege hun rijgedrag. Daardoor werd Bas Schothorst uitgeroepen tot winnaar en klom Allard Kalff op naar een derde plaats in deze race. 

Zwaar bezweet na zijn eerste BMW optreden stapte Allard Kalff over in de gereedstaande BRL V6. “Ik wist dat het geen gemakkelijke opgave zou worden. Door wegliggingsproblemen kwam ik in de training  niet verder dan een tijd van 1.54.823. Dat lijkt misschien snel, maar het leverde niet meer dan een 18e startplek op. Vanuit die achterste gelederen moest ik dus proberen naar voren te komen. Daarbij werden de eerste meters gelijk een hindernisbaan. Na een rollende start ging het in vliegende vaart richting Tarzanbocht, maar net daarvoor raakten meerdere rijders elkaar. Een van die mannen schoof richting vangrails caramboleerde en weer terugkwam op de baan. Dan moet je er voor zorgen dat je niet geraakt wordt. Dat geluk had ik wel, anderen niet. Daarna stonden er heel wat auto’s op en naast de baan en leidde tot de inzet van de Safety Car. Nadat alles weer vrij was konden we de race vervolgen en lukte het mij op te klimmen tot een tiende plek in de klasse. Meer zat er echt niet in, maar het bood mij wel een betere uitgangspositie voor de tweede race. Maar vergeet niet dat dit een klasse is waarin de goede Nederlandse rijders uitkomen met auto’s die in principe identiek zijn. De onderlinge verschillen zijn dus klein en voor een podium moet je ook wat gelukt hebben.” In die wetenschap begon de Zandvoorter aan zijn vierde race van deze zondag. “Dit keer hield ik in de Tarzanbocht de buitenlijn en kon daarmee twee plaatsen winnen. Daarmee zat ik in een groep waarin iedereen qua snelheid zeker aan elkaar gewaagd was. Na het uitvallen van een van de koplopers schoof ik automatisch op naar een zevende plaats. Halverwege de race probeerde ik bij het aanremmen voor de Audi S bocht een plaats winnen op Nelson van der Pol. Maar ik verremde mij, kwam via de grintbak weer op de baan terug maar verloor wel weer twee plaatsen. Gelukkig liep de auto tijdens deze actie geen noemenswaardige schade op waardoor ik kon blijven ‘pushen’ om de verloren gegane plaatsen weer terug te winnen. Ik kreeg weer aansluiting, maar de mannen voor mij gaven zich niet zomaar gewonnen. Met nog drie ronden te gaan hield ik de druk op de voor mij rijdende Sebastiaan Visser hoog en pakte hem een ronde later bij het aanremmen voor de Tarzanbocht. In de slotfase lukte het me nog eens twee plaatsen goed te maken waardoor ik als zesde eindigde. Meer zat er niet in en het beste resultaat van dit seizoen. Een mooie afsluiting dus van een bewogen seizoen. De BRL V6 is een uiterst competitieve klasse met topcoureurs waarin de verschillen klein zijn en je enig geluk moet hebben om op het podium te eindigen. Dat is helaas niet gelukt, maar het plezier was er dit jaar niet minder om”, besluit Allard Kalff zijn drukgevulde Finale raceweekend.  

Allard Kalff werd dit seizoen ondersteund door: Otto Uitzendkracht, Flextronics, Pro Flex en De Heeg.nl.

Uitslagen Finaleraces Circuit Park Zandvoort

Elf Benelux Racing League

Race 1:

1.Donald Molenaar 12 ronden in 2640.678; 2. Donny Crevels op 2.272; 3. Jeroen Reijntjens op 4.202; 4. Sandor van Es op 7.878; 5. Nelson van der Pol op 9.092 en 10. Allard Kalff op 23.488.

Race 2:

1.Donny Crevels 12 ronden in 22.52.877; 2.Sandor van Es op 1.360; 3. Marc Goosens op 2.232; 4. Peter Gerhards op 8.994; 5. Jacky van der Ende op 12.584 en 6. Allard Kalff op 12.719.

BenQ-Siemens BMW 130i Cup

Race 1:

1.Jan Joris Verheul 123 ronden in 23.51.062; 2. Ricardo v.d. Ende op 0.120; 3. Tim Coronel op 3.885; 4. Bas Schothorst op 4.439; 5. Cor Euser op 9.508 en 6. Allard Kalff op 9.954.

Race 2:

1.Bas Schothorst 12 ronden in 24.03.862; 2. Jan Joris Verheul op 0.289; 3. Allard Kalff op 1.735;4. Michael Bleekmolen op 2.076; 5. Rory Bertram op 2.835 en 6. Patrick Dirks op 4.633.


                          www.brl-v6.com


Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
c4706f
Onthoud mijn gegevens!