BRL nieuws: 'Bart van Raamsdonk vertelt zijn raceverhaal van Zolder'



Afgelopen weekend heeft op Circuit Zolder (B), het evenement “Belgian Truck Grand Prix” plaats gevonden. Tijdens dit evenement was ook de BRL-V6 van de partij samen met het (FIA) European Truck Racing Championship, de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, en de Belgische Renault Sport Clio Cup.

Dit weekend was voor de BRL het 5e weekend van het seizoen en we hebben nog 2 weekenden te gaan, de Finale Races op het Circuit van Zandvoort met het Dutch Power Pack (11 Okt.) en de Finale Races van de Dutch Supercar Challenge op het Circuit van Assen (25 Okt.).



Training & Kwalificatie:
Zaterdag de training en kwalificatie. We hebben de eerste Race van het seizoen op Zolder gereden dus het Circuit was al bekend voor mij met de BRL-V6, maar toch is het altijd even wennen aan de auto en de bochtentechniek die je moet beheersen voor dat bepaalde circuit. Ik reed tijdens de training een snelste tijd van 1.44.9 (1 min. 44.9 sec.), dit was een verschil van 4,5 seconden op nummer 1 en 2,8 seconden op nummer 8. In de kwalificatie reed ik een tijd van 1.42.6 en kwam daarmee op de 15e en laatste plaats, het verschil met nr. 1 is nu 3,2 sec. en met nr.10 1,8 sec. Er zit dus wel vooruitgang in. 
 

Race 1:
Ik start deze race al met een voordeel voor mij, er zijn 2 coureurs die nog een straf krijgen van de vorige race op Assen waar het zo’n chaos tijdens de races was en zij mogen daardoor starten vanuit de Pitstraat. Ik heb vertrouwen in deze race om sneller dan normaal te gaan en warm mijn banden extra goed op. Ik heb een super goede start en laat direct Wim van Genderen achter mij op het rechte stuk, iedereen reed vrij netjes na de start, maar er heerste wel een dreiging, veel auto’s naast elkaar, van links naar rechts, maar daar kun je ook van profiteren en vervolgens haal ik in de eerste drie bochten nog 3 wagens in, dan kom ik aan bij de 1e chicane na een recht stuk en loop ik in op Niels Bouwhuis die, ik schat, op dat moment op de 10e positie lag, ik zet mijn wagen naast die van hem, we gaan samen door de chicane en ik raak met mijn rechter wielen de “broodjes” die dwars op curbstones liggen, (dit zijn een soort afgeronde betonnen balken), ik word een stukje gelanceerd en bij het neerkomen breekt de rechter aandrijfas en moet ik helaas mijn auto in het gras parkeren. Heel zonde, want er wordt hier toch vaak overheen gereden, maar ik ben niet de enige met dit probleem in Race 2 zijn er nog 2 wagens die hierdoor uitvallen. Helaas liep race 1 dus al heel snel af en kan ik de volgende race weer achteraan starten. Teamgenoot Dennis Retera wordt 2e en Jacky van der Ende wordt 13e.



Race 2:
Ik start deze Race dus als 15e. In de opwarm ronde is de aandrijfas van Dick Freebird die 14e ligt afgebroken en gaat net voor de start al aan de kant, dat is al 1 plek winst voor mij. Na de start zijn Jacky van der Ende en Marc Goossens druk bezig met Wim van Genderen in te halen, Wim van Genderen gaat te wijd door de 1e linkse (bocht) over de Curbs en deze kan ik ook inhalen. Vervolgens ga ik achter Jacky en Marc aan. Op een gegeven moment haal ik Patrick Borst en Barry Maessen in en lig ik op de 8e positie.



Na een lange tijd op deze positie te hebben gelegen komt op een gegeven moment Barry Maessen dichterbij, ik doe meer mijn best en kan weer van hem wegrijden maar hij komt na een paar ronden toch weer dichter bij. Dan moet ik vervolgens een verdedigende lijn rijden bij de “Jacky Ickx chicane” maar verrem ik mij en ga ik vervolgens recht door de grindbak heen en verlies daarmee 3 plaatsen.

 Ik lig vervolgens weer 11e en ik blijf tot de finish op die positie. Het zijn dit weekend lange race, namelijk 18 ronden. Teamgenoot Jacky van der Ende eindigde als 3e en Dennis Retera als 5e. Mijn snelste tijd in Race 2 is 1.42.9. Het verschil op nummer 1 Donny Crevels is 1,6 sec. en op nummer 6 de Belg Marc Goossens 0,6 seconden.

In het kort:
Het was weer een erg leerzaam weekend. Erg zonde en jammer dat ik Race 1 niet heb kunnen rijden door een gebroken aandrijving. Het was wel een weekend waarin ik zeker progressie heb geboekt. Ik begon met een verschil van 4,5 sec. op nummer 1 en eindige in Race 2 met een verschil van 1,6 seconden op de winnaar Donny Crevels en een verschil van 0,6 seconden op nummer 6 Marc Goossens. Nog meer progressie zou een betere eind positie zijn en een keer in bijvoorbeeld de top 8 te eindigen, maar aan de andere kant rijd ik nu wel tegen de beste coureurs van Nederland en België die gemiddeld allemaal 10 jaar Race en de meeste ook een aantal  jaren BRL-V6 ervaring hebben.

We blijven realistisch en ik ben dus niet helemaal ontevreden over het resultaat dit weekend, de volgende keren gaan we hopelijk weer een stap vooruit. Mijn doel is toch nog een van de laatste race, en we hebben er nog maar 4 te gaan (2 weekenden) in de top 8 of beter te eindigen. Teambaas Louis Inderijp was na dit Raceweekend een tevreden man met de resultaten van zijn coureurs, namelijk een 2e plaats voor Dennis Retera in Race 1, een 3e plaats voor Jacky van der Ende in Race 2 en met mijn vooruitgang in het geheel

Nieuws:
BRL V6 gaat volgend jaar niet door. BRL-eigenaar Harry Maessen laat volgend jaar de BRL-V6-en rijden op zijn Circuits in Venray (oval) en in Meppen (D). De BRL-lights zullen als eigen klasse apart doorgaan. Wel start de BRL-eigenaar een nieuwe klasse op de “Formule BRL”. Harry Maessen heeft een oude klasse opgekocht namelijk de Formule Chrysler Euro Series uit 2001. De bolides zijn Reynard chassis met 3,5l V6 Chrysler motoren met 350pk. De rondetijden moeten tussen die van de Formule Renault en de Formule 3 komen te liggen. 
 

Next Races:
Het volgende Raceweekend zal over een maand plaatsvinden 10&11 Oktober tijdens de Finale Races op Zandvoort. De BRL-V6 heeft daarna nog een weekend te gaan (Assen met Dutch Supercar Challenge) dus voor de BRL nog geen Finale Races. Wel voor de overige raceklassen van het Dutch Power Pack. Hierin komen uit de Dutch GT4 cup, de Renault Clio Cup, de Toerwagen Diesel Cup en de Suzuki Swift Cup. Ook zal dit weekend hoofdsponsor Elinex Power Solutions een Customer Event organiseren voor bepaalde Klantrelaties. Als u geïnteresseerd bent om te komen kijken en te gast wil zijn bij Team Linder Racing en de BRL-V6 neem dan gerust contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken, we hebben diverse (VIP)-arrangementen met kaarten en verzorgde Hospitality op het Circuit.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar zijn website: http://www.bartvanraamsdonk.com/.


Bron: Bart van Raamsdonk / Foto's raceflash.nl (Eric/Marcel Bol) Meer info www.brl-v6.com











          













   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
025623
Onthoud mijn gegevens!