BRL nieuws: “Autosport hitman Ferdinand Kool verheugt zich op het BRL-V6 seizoen”



Aan de inmiddels bekende BRL telefoon hebben wij Ferdinand Kool. Ferdinand is, ondanks dat hij veel over de grens aktief is, voor de autosport liefhebber zeker geen onbekende. Harry Maessen (initiatiefnemer van de BRL series) is erg in zijn nopjes met het binnenhalen van een autosport zwaargewicht als Ferdinand Kool. “Ferdinand is een echte hitman en tot grote prestaties in staat, dat heeft hij wel bewezen. Dus ik kan niets anders dan blij zijn dat hij gekozen heeft voor de BRL-V6.” aldus Harry Maessen.



Inmiddels heeft Ferdinand ons zijn CV doorgemaild, zo gaat dat tegenwoordig in de autosport. Als je zijn CV bekijkt dan zie je een indrukwekkende staat van dienst van de nu nog 26 jarige coureur uit Rotterdam. Deze maand bereikt Ferdinand de leeftijd van 27 jaar en met zijn lengte van 1.80 m en een gewicht van 75 kg is hij veel te vinden in de fitness om aan zijn conditie te werken. Immers een topcoureur bereidt zich zowel geestelijk als lichamelijk goed voor op het seizoen dat gaat komen. Ferdinand komt, net zoals zoveel coureurs, uit een full race familie. Vader Kool was de eerste die aangestoken werd met het race virus. Kan je er natuurlijk op wachten dat dit overslaat op je twee zoons. Als die vervolgens dan ook nog over talent weten te beschikken wordt er tijdens het eten niets anders dan over autosport gesproken.

Zoals gebruikelijk start de carrière van Ferdinand bij de karts. De periode van 1994-1999 kent voor hem vele Championships bij het karten. In 2000 wordt het dan tijd om een start te gaan maken in de Formule Ford. Dit optreden wordt een groot succes. Hij behaalt 6x het podium, 1x de overwinning en 2x op pole van start om uiteindelijk de 3e plaats in het Ford Benelux Championship en het Dutch Championship voor zich op te eisen. In 2001 is Ferdinand weer aktief in de Formule Ford en mag zich na een felle strijd om het Dutch Championship als 2de in de ranking laten noteren. Bij de Benelux series wordt hij wederom 3de met 8x podium, 2 pole posities en 2 overwinningen. In 2002 is het tijd om naar het Duitse Formule Renault over te stappen. Dat seizoen sluit hij met een 6de plaats in het Championship af.

In 2003 zit hij wederom in de Formule Renault en weet in het Benelux Championship een 3de plaats te behalen met 7x podium, 1 gewonnen race, 3x op pole. Op het Circuit Park Zandvoort weet hij het ronde record te zetten. Dan volgt 2004 met deelname aan het Spaanse Formule 3 Championship. 2005 rijdt hij het Duitse Formule 3 Championship en weet op een 5de plaats het Championship af te sluiten met 6x podium, 2x pole positie en 2 gewonnen wedstrijden. In 2006 weet Ferdinand in de Duitse Formule 3 Championship op een 2de plaats Vice-Champion te worden met 12x podium, 4x pole positie en 1 overwinning.

Wat verwacht je van 2007 en hoe is het allemaal gegaan? “Van de winter kwam ik Harry Maessen tegen en dan praat je zo eens wat en dan gaat het balletje rollen. Men kan zeggen wat ze willen, maar Harry heeft toch maar een stoere auto op de weg gezet. Doet lekker Nascar-achtig aan en is naar horen zeggen een beest van een auto. De hoge Hoosier banden is een probleem van iedereen en ik pas mij toch snel aan de auto aan. En met al die topcoureurs (bijv. Sandor van Es, Jeroen Reijntjens, Donald Molenaar, Donny Crevels, Jacky van der Ende, Danny van Dongen en Junior Strous) aan de start heeft de serie zeker aanzien, er rijdt voor meer dan 100 jaar aan race ervaring. Ik ben van mening dat ik absoluut voor deze jongens niet onder doe. Laat ze maar komen, we zullen wel zien wie zijn koppie boven water houdt.” Zegt Kool lachend.

“Ik ben hartstikke blij dat ik deze kans bij de BRL-V6 van Harry Maessen krijg. Ik begrijp heus wel dat de BRL-V6 iets heel anders is dan een formuleauto, maar ik ga alles in het werk stellen om van dit seizoen een succesvolle te maken. In het begin zal het vooral aftasten worden, maar ik leer snel en ga er vanuit dat zo tegen het einde van het seizoen het podium toch in zicht moet komen. Het zou een teleurstelling voor mij zijn als dat niet zou gebeuren. Top vijf rijden en vooral punten opbouwen, dan doe je goede zaken.” De BRL-V6 van Ferdinand wordt op het circuit gezet door het Team van Linder Racing, daarmee is hij teamgenoot van Jacky van der Ende. Van de samenwerking met Jacky verwacht Ferdinand erg veel. “Het is altijd plezierig als je de data naast elkaar kunt leggen en dat heeft alleen zin als je teamgenoot een top coureur is, je moet elkaar helpen. Trouwens bij het Team van Linder Racing rijden ook Niels Bouwhuis en Wim van Genderen.” De BRL-V6 vindt hij een echte raceauto met een spectaculair uiterlijk en een flink vermogen. “De BRL-V6 is goed voor de opbouw van mijn Race CV en ik ga proberen via de toerwagens naar bijv. de GT’s te komen.”

    

“Ik neem mijn petje af voor Harry dat hij dit seizoen toch weer voor elkaar heeft dat de BRL-V6 bij alle topevenementen aan de start komt. Voor mijn sponsors is het toch super dat wij in het programma zitten bij o.a. de Champcars en het A1 GP gebeuren, dat betekent namelijk een hoop publiciteit. De naam Benelux Racing League spreekt voor zichzelf en die naam vind ik een grotere eer dan de titel Koningsklasse.” Wat vind je van de formule plannen van Harry Maessen? “Over de Formule BRL plannen heeft Harry mij verteld en dat ziet er gewoon goed uit. Ik hoop dat ik hem met het realiseren van die plannen mag helpen, hij kan altijd een beroep op mij doen. En áls hij voor die formule het licht op groen zet, gaat het zeker wat worden en voorziet hij absoluut in een behoefte hier in Nederland.”

Ook Ferdinand kan niet zonder sponsors en heeft zijn BRL-V6 seizoen te danken aan Direkt Uitzendburo, J & P Derikx bv, Teunesen zand en grind, Janssen Staalbouw b.v., Mebin Cementgroep, Aannemersbedrijf Jan Peters Hegelsom en www.bastv.com. 30 April a.s. gaat Ferdinand Kool voor de eerste keer zijn BRL-V6 aan de tand voelen op de testdag op het Circuit Park Zandvoort.

“Eerdaags maak ik nog een topper bekend die voor de BRL-V6 heeft gekozen” vertelt Harry Maessen ons. Dat geeft geen verbazing, want Harry staat inmiddels bekend dat hij vaak wacht tot het laatst om de namen van nieuw gecontracteerde rijders bekend te maken. En dat zijn vaak dé knallers van het seizoen. Dus een welgemeend advies van het Media Team BRL-V6, houd het nieuws over de BRL-V6 goed in de gaten!

Tekst/website: Media Team BRL-V6

Kijk ook eens op: www.koolracing.nl

  



Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
6327f8
Onthoud mijn gegevens!