WEK nieuws: 'ZEGE VOOR ROELAND VOERMAN EN DUNCAN HUISMAN BIJ NIEUWJAARSRACE'



Zandvoort, 4 januari 2009 - De traditionele Nieuwjaarsrace, het derde treffen van het Winter Endurance Kampioenschap 2008-2009, is gewonnen door Roeland Voerman en Duncan Huisman. Onder moeilijke omstandigheden reed het duo met een door Equipe Verschuur geprepapeerde Porsche 997 GT3 RS naar de zege op Circuit Park Zandvoort.

Voor de tweede maal in de historie werd het laatste deel van de Nieuwjaarsrace in het donker verreden. De kwalificatie, verreden op zondagmiddag, leverde een pole position op de Porsche 997 GT3 Cup van het Sotrax Albert Motorsport Team van Kees Bouhuys en Sebastiaan en Michael Bleekemolen. Hiermee waren zij tevens het snelste team uit Divisie I. De tweede plaats op de startopstelling werd ingenomen door de fraaie DNRT V8 Silhouette van Frits Hessing en Huub Vermeulen. Op de derde plaats kwalificeerde zich ook een DNRT V8 equipe, bestuurd door Jan Evers en Frans Verschuur.

Een oliespoor zorgde halverwege de sessie voor tractieproblemen, waardoor veel deelnemers niet meer hun tijd konden verbeteren. Dit resulteerde in een vierde positie voor Voerman en Huisman.In de overige divisies ging de snelste tijd naar Rob de Laat en Theo de Prenter (Divisie II), Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek (Divisie III) en Henk Thuis en Donald Molenaar (Divisie IV).

Bij aanvang van de opwarmronde begon het te regenen, wat een aantal coureurs deed besluiten om meteen de pits op te zoeken voor regenbanden. Onder hen bevond zich de voltallige top vijf, uitgezonderd Frits Hessing die er toch voor koos om de race op slicks aan te vangen. Terwijl de overige kanshebbers achteraan het startveld hun wedstrijd moesten aanvangen, streden Hessing en de rappe BMW van Peter Fontijn en Peter Furth, gestart vanaf een elfde plaats, om de leiding, waarbij de op regenbanden rijdende BMW equipe in het voordeel was.

Slechts zes ronden had Duncan Huisman nodig om zich vanuit de achterhoede terug te vechten naar de kop van het veld, om vervolgens een ronde later de leiding over te nemen. Na 45 minuten moest de wedstrijd voor de eerste maal geneutraliseerd worden, nadat de Volkswagen Golf van Viktor Heukensfeldt-Jansen en Mark Renne in de bandenmuur terecht kwam bij de Arie Luyendijkbocht. Deze neutralisatie was voor de meeste teams aanleiding om de eerste verplichte pitstop af te werken.

Bij het invallen van de duisternis leidde de groene Porsche van Voerman en Huisman nog altijd de wedstrijd. Op dat moment waren De Laat en De Prenter de snelste equipe in Divisie II. Simon Knap en Vincent van der Valk leidden Divisie III. De ranglijst in Divisie IV werd nog steeds aangevoerd door de Honda Civic 2,2i-cTDi coureurs Thuis en Molenaar.

De laatste uren van de Nieuwjaarsrace vergden veel concentratie van de coureurs. Niet alleen moesten zij hun rijstijl aanpassen aan een donker Circuit Park Zandvoort, ook de regen en de lage temperatuur zorgden voor weinig grip en de nodige slippartijen. Een team wat nog voor het invallen van de duisternis getroffen werd door de grip problemen, was Sotrax Albert Motorsport. Een touche met de bandenmuur in de Hugenholtzbocht zorgde voor een kapotte radiator en daarmee definitieve opgave. Ook Frans Verschuur en Jan Evers vielen vroegtijdig uit, net als de winnaars van de 4 Stunden von Hockenheim, Peter van der Kolk en Jeroen van den Heuvel.

Na vier uur racen werd Roeland Voerman onder een fraai vuurwerkspektakel als winnaar afgevlagd en mocht hij samen met Duncan Huisman op de hoogste trede van het podium plaats nemen. De DNRT V8 Silhouette van Hessing en Vermeulen eindigde als tweede met een achterstand van twee ronden. JR Motorsport coureurs Sybren van der Goot en André de Vries finishten met hun BMW E90 V8 als derde.

Rob de Laat en Theo de Prenter deden goede zaken voor het kampioenschap en eindigden met hun BMW Compact Modified als eerste in Divisie II. Jan Mooij en Marco Poland finishten op een tweede plaats. De derde plaats ging naar Nick, Sander en Leo Etman met een BMW 130i Cup auto.

Divisie III werd voor de derde maal op rij gewonnen door Simon Knap en Vincent van der Valk. Het KTG Racing-duo eindigden met een voorsprong van twee ronden op Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek. Luc Braams en Kevin Veltman finishten met hun BMW 120D als derde in Divisie III.

In de Dieselklasse, ook bekend als Divisie IV, ging de zege naar Henk Thuis en Donald Molenaar. Op de tweede positie eindigde de Seat Ibiza Cupra van Ed Nicelife en Thomas Koll. De laatste plaats op het erepodium werd ingenomen door Bas Baars en Marcel Roeleveld, een opmerkelijke prestatie, want het duo reed voor het eerst een wedstrijd met hun nieuwe Volvo C30, welke geprepareerd is voor deelname aan de Toerwagen Diesel Cup in 2009.

Uitslag: 1. Voerman/D. Huisman, Porsche 997 GT3 RS, 103 ronden in 4uur00min.27,312sec. (110,69 km/uur); 2. Hessing/Vermeulen, DNRT V8 Silhouette, op 2 ronden; 3. Van der Goot/De Vries, BMW E90 V8 GTR, op 3 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Voerman / D.Huisman; Divisie 2: De Laat / De Prenter, BMW Compact, 95 ronden. Divisie 3: Knap / Van der Valk, Renault Clio Sport, 97 ronden; Divisie 4: Thuis / Molenaar, Honda Civic 2,2i-cTDi, 93 ronden.

Stand kampioenschap:
1. Knap / Van der Valk / De Laat / De Prenter, 52 punten
2. Voerman / D. Huisman, 36 punten
3. F. Groot Kormelink / N. Groot Kormelink, 33 punten

Volgende wedstrijd: zondag 8 februari, “4 uur van Zandvoort”. Gratis toegang.

Bron: Kees Koning, Media Coördinator Circuit Park Zandvoort
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties





















   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
f5538e
Onthoud mijn gegevens!