Succesvolle eerste Formule 3 kennismaking Carlo van Dam!



Op de circuits van Magione en Oschersleben kende Carlo van Dam afgelopen week een succesvolle vuurdoop in een Formule 3 bolide. De rijder van S-T-A-R-T die twee weken geleden met een belangrijke overwinning op Le Mans als een komeet is gestegen naar de tweede plaats in de sterk bezette Eurocup Formule Renault 2.0, is zich inmiddels ook aan het oriënteren op de volgende belangrijke stap in zijn autosportcarrière.

Na zijn testwerkzaamheden in de Formule 3 concentreert de Nederlander zich volledig op de races in het Frans Formule Renault 2.0 kampioenschap, die volgende week op het circuit van Magny-Cours worden gehouden. Een week later zal Van Dam een serieuze gooi doen naar de Europese titel in het Formule Renault 2.0 kampioenschap. Met slechts vier punten achterstand op de leider, kan de SG Formula-coureur op Barcelona (Spanje) definitief met een titel de kroon op zijn werk zetten.

Op 4 oktober reed de inwoner uit Vlaardingen zijn allereerste rondjes in een Formule 3 wagen op het Italiaanse circuit van Magione. Van Dam werd uitgenodigd door Prema Power Team, dat onder andere in 2003 met Ryan Briscoe de titel in de Formule 3 Euroseries in de wacht wist te slepen. Op de baan dat gelegen is nabij Perugia werkte Van Dam samen met een Franse engineer en kreeg op zijn eerste dag de basisbeginsel van de Formule 3 wagen uitgelegd. Na een installatieronde ging Van Dam voortvarend te werk en legde ongeveer 150 rondjes op het 2,507 korte, bochtige en hobbelige circuit af. Met nieuwe banden wist hij een snelle tijd van 1:06.7 op de klok te zetten en was daarmee sneller dan zijn Italiaanse teamgenoot Edoardo Mortara. Een dag later werd de set-up van de wagen met Dallara chassis en aangedreven door een Mercedes-Benz krachtbron aangepast, waarbij Van Dam zijn tijden met de Kumho-banden nog verder wist aan te scherpen. Op een droge baan reed onze landgenoot een tijd van 1:05.7 en sloot de dag hiermee als snelste af.

Afgelopen donderdag was Van Dam afgereisd naar Oschersleben (Duitsland) voor een hernieuwde kennismaking met Van Amersfoort Racing. In 2004 begon hij zijn autosportloopbaan bij het gerenommeerde raceteam uit Huizen en won de titel ‘beste nieuwkomer’ in het Nederlands Formule Renault 2.0 kampioenschap. Met Récardo Bruins en Dominick Muermans belandde Van Amersfoort Racing dit seizoen regelmatig in de punten en wil men zich volgend jaar gaan meten met de top in de Recaro Duits Formule 3 Cup. Van Dam testte samen met Muermans de Formule 3 bolides die afgelopen jaar werden ingezet voor het kampioenschap. Op de eerste dag ging Van Dam met oude Hankook-banden naar buiten en reed op de 3.667 meter lange baan nabij Magdeburg een snelste tijd van 1:20.8. Op de afsluitende testdag perste hij er met de Opel-Spiess aangedreven Formule 3 wagen een snelle 1:19.5 uit, welke opnieuw goed was voor de snelste tijd van de dag. Carlo van Dam blikt uiteraard met veel plezier terug op zijn eerste kennismaking met de Formule 3.

Carlo van Dam: “Ik ben samen met het bestuur van S-T-A-R-T ons zo vroeg mogelijk aan het oriënteren voor het volgend autosportseizoen. Wij kregen enkele leuke aanbiedingen en hebben afgelopen week kennis gemaakt met twee verschillende Formule 3 teams. De overgang van de Formule Renault 2.0 naar de Formule 3 is mij goed bevallen. Een Formule 3 wagen heeft met name veel meer downforce, waardoor je veel sneller de bochten kunt nemen. Beide tests verliepen zeer voorspoedig en heb ik heel prettig met de engineers van de twee teams kunnen samenwerken. Ik heb verder kennis kunnen maken met zowel de Mercedes-Benz als de Opel-Spiess krachtbron en zijn beide zeer betrouwbaar gebleken. De verschillen tussen de Kumho en Hankook waren ook interessant om te ervaren. Ik wil het Prema Power Team en Van Amersfoort Racing bijzonder bedanken dat ze mij deze test hebben aangeboden. Ik heb er veel van geleerd. Ik concentreer me nu weer volledig op de races in het Frans Formule Renault 2.0 kampioenschap en hoop daarna het seizoen eind oktober goed te kunnen afsluiten met een mogelijke titel in de Eurocup Formule Renault 2.0 op het circuit van Barcelona!”

Bronvermelding: F1 Today

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
f9d297
Onthoud mijn gegevens!