Nat. autosport nieuws: 'Saker Sportscar Challenge - Sprintraces bieden veel spektakel in Oschersleben.'



Twee dagen sprintraces hebben vijf mooie manches opgeleverd in de Saker Sportscar Challenge. Met vijf verschillende winnaars, nauwelijks uitvallers en close racing kon achteraf worden gesproken van een zeer geslaagd raceweekend.

Voor het één na laatste evenement van het seizoen werd er door de Saker coureurs afgereisd naar Oschersleben. Op het moderne Oost-Duitse circuit werden voorafgaand aan de 24-uurs race maarliefst vijf manches afgewerkt.

Het grote verschil met de andere evenementen dit seizoen was de raceduur. Normaal variëren deze van 1 tot 2 uur, maar dit weekend waren het louter sprintraces die op het programma stonden. 

In Oschersleben ontbraken de wagens van Team Hekker en Jadbalja-3. Bij hen was er helaas geen ruimte in de drukke agenda. Jadbalja-2 kwam ditmaal met een nieuwe Saker Sprint op de proppen. Dit was tevens aanleiding voor Gerrit en Rudolf Meyer om de teamnaam om te dopen tot Jadbalja Go Fast. Naast deze nieuwe sponsornaam was dit natuurlijk ook hun ambitie voor het weekend.

Deze races zou ook duidelijk worden in hoeverre de nieuwe equipe van Wilkens al aan de Saker gewend was. Door wat aanloopproblemen kon er in Zandvoort nauwelijks gereden worden en werd dit dus de eerste serieuze deelname van de ervaren coureurs Jaap en zoon Oscar Wilkens.

Op die eerste vraag kwam al snel een antwoord, na de kwalificatie vonden we ze namelijk al direct terug bovenaan de tijdenlijsten, gevolg door Schouten Racing en Saker Europe.

1 Wilkens (Jaap en Oscar Wilkens), 1:38.909
2 Schouten Racing (Joris en Coos Schouten) , 1:39.230
3 Saker Europe (Herbert Boender, Robbert Visser), 1:39.257
4 Jadbalja Go Fast  (Gerrit en Rudolf Meyer),1:39.834
5 Jadbalja-1 (Laurens Meyer), 1:43.440
6 VDI Racing (Dirk van Dijk, Gert-Jan Inpijn), 1:43.643
7 Jadbalja Persoonality (Johan Garrelfs, Bob Weghorst), 1:44.006
8 Hotspring Racing (Gerben van der Weij, Ben van Leliveld, Jeroen Rutges), 1:45.157

In de eerste manche hield Oscar Wilkens de leiding vast gevolg door Herbert Boender in de Saker Europe bolide. In de beginfase leek Oscar direct weg te lopen, maar mede door “gebruik” te maken van het verkeer wist Saker Europe toch aan te haken. Ondanks dat kon Herbert geen vuist meer maken en betekende dit de eerste overwinning voor Oscar Wilkens in de Saker. Oscar zette tevens een snelste dagtijd neer met een 1.38.5. VDI Racing klom vanuit de vijfde positie mooi op naar de derde plaats.

1e manche
1 Wilkens
2 Saker Europe    2.092
3 VDI Racing      19.678

De tweede manche was erg spannend. Robbert Visser wist bij de start namelijk Oscar Wilkens in te halen waardoor Saker Europe op kop kwam te liggen. Hierna volgde een spannend gevecht totdat Oscar een foutje maakte, waardoor Hotspring op kon klimmen. Daarna ontstond er wederom een zeer mooie strijd tussen Saker Europe en Hotspring Racing. Ondanks de vele aanvallen, kwam Hotspring er uiteindelijk toch niet voorbij. Het terugvallen van Wilkens tot achter Schouten Racing had tevens tot gevolg dat ook daar stevig gestreden kon worden. Schouten Racing verloor hierbij zelfs haar achterkap en moest uiteindelijk Wilkens voor zich dulden.

2e manche
1 Saker Europe  
2 Hotspring Racing    0.356
3 Wilkens               14.890

Met name de derde manche op vrijdag zou voor zowel de toeschouwers als de deelnemers zelf een zeer spannende worden. Herbert Boender werd bij de start ingehaald door Hotspring Racing. Een ontketende Gerben van der Weij stuurde de Saker als eerste de krappe bochtencombinatie in. Een rondenlang gevecht met Saker Europe was het gevolg met meerdere aanvallen waarbij Saker Europe Hotspring Racing probeerde te verschalken. Na een spectaculaire alles-of-niets uitrempoging aan het einde van het rechte stuk resulteerde dit in een spin voor Saker Europe, dat vervolgens weer aan kon sluiten als vierde. Jadbalja Go Fast, met Gerrit Meyer aan boord, kon daarna nog wel druk zetten op Hotspring Racing, maar Gerben hield het hoofd koel en ging als eerste onder het zwart/wit geblokt door. Jadbalja Go Fast wist in de open Saker Sprint de tweede positie veilig te stellen voor VDI Racing met Dirk van Dijk in de cockpit. De verschillen waren deze race uiterst klein: de rondetijden van de top-4 verschilden slechts een paar honderdsten van een seconde!

3e manche
Hotspring Racing
Jadbalja Go Fast  0.234
VDI Racing          2.898

Op zaterdag, voorafgaand aan de start van het 24-uurs spektakel, konden de Saker rijders nog flink aan de bak. Naast de warm-up sessie, zouden er namelijk nog twee sprintraces verreden gaan worden.

In die vierde manche behield Hotspring Racing aanvankelijk de leiding, maar vergaloppeerde zich na de chicane, met  een spin als gevolg. Ook Saker Europe kreeg op dat moment te maken met een spin, dit kwam weer door een ontwijkactie op eerder genoemde spin. Zowel Ben van Leliveld als Robbert Visser konden dus aan een fanatieke inhaalrace gaan beginnen.  Op dat moment ging VDI Racing, met Gert-Jan Inpijn, nog aan de leiding. Vlak daarachter was het Rudolf Meyer, die voor Jadbalja Go Fast de achtervolger was. Ook nu werd er weer geracet op het scherpst van de snede, want Rudolf wist een aantal ronden daarna zelfs de koppositie over te nemen. Maar dat was nog niet alles: Schouten Racing, dat al een paar plaatsen had goedgemaakt, zette de aanval in op Rudolf die hierdoor zijn felbevochten leiding weer moest afstaan! Wederom een andere winnaar dus, want Schouten Racing won knap voor Jadbalja GoFast en VDI.

4e manche
Schouten Racing
Jadbalja Go Fast  3.528
VDI Racing          5.525

Alsof er van bovenaf besloten was dat niemand gedurende dit evenement twee keer mocht winnen, was het in de laatste manche VDI Racing dat van de rest weg reed. Daarachter was er nog wel een hevige driestrijd tussen Schouten Racing, Jadbalja Go Fast en Saker Europe. Dit duel werd beslist in het voordeel van laatstgenoemde, voor Schouten Racing en Jadbalja Go Fast.

5e manche
VDI Racing
Saker Europe      1.397
Schouten Racing  5.240

Het was dus een heftig weekend in de Saker Challenge. Met ditmaal dus geen semi-endurance wedstrijden en wissels in de pitstraat, maar om de beurt sprintraces voor de rijders. Hierbij werd fair gevochten, waren er nauwelijks mechanische problemen en waren de verschillen kleiner dan ooit. Met vijf verschillende winnaars kan niemand dus nog voorspellen wie bij de laatste races op Zandvoort het snelst zal zijn.

Dit laatste evenement van het seizoen zal plaatsvinden op zondag 7 oktober. Dit is dus de ideale gelegenheid voor geïnteresseerden om de klasse nog eenmaal dit jaar van dichtbij te kunnen zien.

Meer info: www.sakereurope.com

Bron: Tekst: Stefan Halters / Foto’s: Benthe Stevens
 

  

  



  





 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
fe209f
Onthoud mijn gegevens!