Nat. autosport nieuws: 'Saker Sportscar Challenge: Schouten Racing kampioen 200



Het team Schouten Racing, met het duo Joris en Coos Schouten, is kampioen geworden in de Saker Sportscar Challenge. Na een seizoen vol ups en downs, reden zij op de slotdag twee zeer sterke races waarmee zij zich voor de tweede keer tot kampioen in deze klasse konden laten kronen.



Op 7 oktober werden de laatste races van het derde seizoen in de Saker Sportscar Challenge verreden. Het decor van deze ontknoping was het circuit park in Zandvoort waar ditmaal, in tegenstelling tot op Oschersleben, weer gewoon endurance races van een uur op het programma stonden. Wat erg jammer was voor deze kampioenschapontknoping, was het ontbreken van de equipe Saker Europe. Zij hadden een reële kans op de titel gehad wanneer zij deze races mee hadden kunnen strijden, maar dit was door omstandigheden helaas niet mogelijk. Omdat zij zich gezien de problemen bij voorbaat niet ingeschreven hadden, liepen zij veel punten mis voor de eindstand in het kampioenschap.

Ook ditmaal was de kwalificatie weer erg competitief, mat name in de top drie. Zowel Team Hekker, Schouten Racing als Wilkens zaten allemaal in de 1:48, wat natuurlijk een ongekende topprestatie was van deze drie teams. 

1 Team Hekker (Floris Jan en Jaap Hekker)    1:48.318
2 Schouten Racing (Joris en Coos Schouten)    1:48.788
3 Wilkens (Jaap en Oscar Wilkens)      1:48.897
4 Jadbalja Go Fast  (Gerrit en Rudolf Meyer)     1:49.077 
5 VDI Racing (Dirk van Dijk, Gert-Jan Inpijn)    1:50.504
6 Jadbalja-1 (Laurens Meyer, Herbert Boender    1:51.699
7 Jadbalja Persoonality (Johan Garrelfs, Bob Weghorst)   1:52.456
8 Jadbalja-3 (Nico Gründmann, Bernd Komp)                 1:55.791
9 Hotspring Racing (Gerben van der Weij, Ben van Leliveld, Jeroen Rutges)2:09.046

Bij de start voor race-1 was het Joris Schouten die direct de kop pakte, maar hij was niet de enige de goed wegkwam, ook Dirk van Dijk van VDI had een wereldstart. Al vrij snel in de race wist hij het gat met Joris te verkleinen, deed nog een inhaalpoging, maar kreeg helaas te maken met technische problemen.

Op dat moment lagen Gerrit Meyer (Jadbalja Go Fast) en Jaap Hekker (Team Hekker) op de tweede en derde posities in de race. In de 18e minuut ontstond er een code-60 situatie waarbij de teams hun erestraffen en de rijderwissels uitvoerden. Door die brandstofbesparende code-60 periode besloten de teams om niet bij te tanken. Na deze wissels en het inlossen van de erestraffen kwam Jadbalja Go Fast met Rudolf Meyer aan de leiding waarna een schitterend gevecht ontstond met Coos Schouten. Coos wist zelfs de leiding te pakken, maar ook Rudolf knokte zich weer terug naar de felbegeerde eerste positie. De race was bijna ten einde en beide rijders kregen last van inhoudende motoren vanwege hun bijna lege brandstoftanks. Toch ging het gevecht onverminderd door, want tegen het vallen van de finishvlag ging Schouten Racing weer voorbij aan Jadbalja Go Fast bij de Audi-S bocht. Uiteindelijk ging de overwinning toch naar Jadbalja Go Fast want de wedstrijdleiding gaf Coos wegens een bepaalde actie in de Audi-S bocht 10 seconden tijdstraf.

Uitslag race-1 (1-uurs)
1 Jadbalja Go Fast   29 ronden (in 1:00:10.410)
2 Schouten Racing  8.416
3 Team Hekker   1:07.224
4 Jadbalja-1    1:11.508
5 Jadbalja Persoonality   2:01.525

Bij de start van de tweede race wist Coos Schouten de leiding te pakken met in zijn kielzog Gerrit Meyer. Een prachtig duel volgde tussen deze twee ervaren Saker rijders van het eerste uur. Even was het verstoppertje spelen tussen de diverse teams in de pitstraat, wie ging nu wel bijtanken en wie besloot om dit niet te doen? Uiteindelijk maakte iedereen de verstandige keuze om ditmaal wel bij te tanken, want ook later in de race kwam er geen brandstofbesparende code-60 periode meer. Na deze wissels kwamen respectievelijk Joris Schouten en Rudolf Meyer aan het stuur, maar viel de Jadbalja Go Fast auto later in de race uit. Ondertussen was ook team Hekker aan een sterke race bezig liggend op een tweede positie, waar zij ook zouden eindigen. Ruim daarachter was het nog spannend voor plaats drie, maar dit duel werd in het voordeel van Jadbalja-1 voor Wilkens beslist. Jadbalja Persoonality werd net als in de eerste race vijfde.

Uitslag race-2 (1-uurs)
1 Schouten Racing  31 ronden (in 1:01:56.832)
2 Team Hekker  35.275
3 Jadbalja-1   1:13.372
4 Wilkens     1:14.610
5 Jadbalja Persoonality  1 Ronde

Schouten Racing is dus de kampioen in de Saker Challenge 2007 geworden: hun tweede titel in deze klasse die in 2005 het levenslicht zag. Een seizoen dat Schouten Racing zeer sterk begon, met dubbele overwinningen op zowel Zandvoort als in de regen van Assen. Pech kwam echter tijdens de laatste race van het Super Race Weekend en op Zolder, waar het weekend snel voorbij was toen hun bolide geraakt werd na een spin. Ook daarna in augustus op Zandvoort en in september op Oschersleben, ontbrak de overmacht en was het knokken om de leiding te behouden. Tijdens de finaleraces ging alles echter weer naar wens en werd er bijna maximaal gescoord, Schouten is dus verdiend kampioen geworden in een wel zeer boeiend seizoen.

Joris Schouten: ‘Hierbij willen wij op de eerste plaats Bas Koeten en al zijn medewerk(st)ers bedanken voor de inzet en gezelligheid het afgelopen seizoen. Ook dank aan alle medewerk(st)ers van de DNRT voor hun tomeloze inzet om het racen voor ons allen mogelijk te maken. En dit geldt uiteraard ook voor al haar sponsoren. Het was een prachtig raceseizoen. De supersnelle tijden en harde maar faire gevechten op de baan waren het bewijs dat de Saker Challenge een mooie toekomst tegemoet gaat.’

En wie deden er nog meer mee om de prijzen? Bijvoorbeeld Saker Europe, waar Robbert Visser en Herbert Boender met name in Zolder een zeer goed weekend beleefden. Jammer genoeg hebben zij ook nagenoeg twee evenementen moeten missen en hebben hierdoor veel punten misgelopen. Ook de equipes Jadbalja-1 (Laurens Meyer) en Jadbalja Go Fast (Gerrit & Rudolf Meyer) kenden meerdere successen, maar men wist niet continu genoeg te scoren wat ook hen de das om deed. Dit gold eveneens voor Team Hekker in de open Saker Sprint: soms bloedsnel, maar aan te veel races kwam een voortijdig einde.

Wie hadden er wellicht meer verwacht van het seizoen? Onder andere Hotspring Racing, afgezien van enkele zeer sterke races in Zolder en Oschersleben, kende dit sympathieke drietal veel tegenslag. Ook VDI Racing, dat een ijzersterk winterseizoen kende, had ondanks hun derde plaats in de eindstand waarschijnlijk meer verwacht na hun titel in 2006. 

Een grote aanwinst dit jaar was de deelname van Wilkens. Na de test in juni, besloot de ervaren Jaap Wilkens om samen met zijn talentvolle zoon Oscar al dit jaar een aantal Saker races mee te doen. Een prima keuze, want zij komen hierdoor volgend jaar direct goed voorbereid aan de start. Verder zagen we dit seizoen ook een nieuwe aanwinst voor de klasse in de vorm van Nico Gründmann met Jadbalja-3, afkomstig uit de Alfa Romeo Challenge. Deze fanatieke horecaondernemer reed vaak alleen, maar gaf daarnaast in bepaalde races ook rijders als Jeroen van den Heuvel en Bernd Komp de kans. En welke Saker zag er dit jaar het mooiste uit? Ieder zijn mening, maar de teamgenoten Johan Garrelfs en Bob Weghorst zagen in de naamsverandering van hun werkgever een hele mooie kans om met een nieuw en fris design voor Jadbalja Persoonality aan de start te verschijnen. Door consistent te finishen bracht dit hen op een zeer verdienstelijke vierde plaats in de eindstand.

Komende winter zullen er weer diverse Sakers te bewonderen zijn tijdens het Winter Endurance Kampioenschap van het DNRT. De prachtige mix van toerwagens en GT’s maakt deze evenementen absoluut de moeite waard om eens te bezoeken. Komend voorjaar staat vervolgens het vierde Saker Sportscar Challenge seizoen voor de deur met hopelijk nog meer deelnemers dan afgelopen jaar.

Eindstand Saker Sportscar Challenge Nederland 2007
1 Schouten Racing       496
2 Jadbalja-1   460
3 VDI Racing   451
4 Jadbalja Persoonality  446
5 Team Hekker   434
6 Jadbalja Go Fast  422
7 Saker Europe   412
8 Hotspring Racing   404
9 Jadbalja- 3    378
10 Wilkens    126
11 Bullit Racing       66

Op 18 oktober hebben potentiële deelnemers voor volgend jaar de kans gehad de Saker Sportscar te testen op Circuit Park Zandvoort. Voor diegenen die deze mogelijkheid hebben gemist en serieus overwegen een Saker Sportscar aan te schaffen, biedt Saker Europe wellicht nog een mogelijkheid. Dit wordt waarschijnlijk 1 november aanstaande op Zolder, maar om na te gaan of dit definitief gaat gebeuren en om je in dat geval in te schrijven dien je te mailen naar info@sakereurope.com.

Tekst: Stefan Halters
Foto’s: Karin Dolman en Joen-Tai Chen



  

  



  



  
 

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
618875
Onthoud mijn gegevens!