Nat. autosport nieuws: 'Saker Sportscar Challenge: Schouten Racing herwint terrein'



De gebroeders Schouten hebben hun achterstand op Jadbalja-2 weer iets weten te verkleinen. Afgelopen zondag kwamen zij als winnaar van de dag uit de bus voor Jadbalja-1 en Jadbalja-2.



Slechts twee weken na het Super Race Weekend stond er alweer een volwaardige racedag op het programma. Een met zon overgoten Circuitpark Zandvoort vormde het toneel voor een drietal spannende races. Tot dusver presteerde Jadbalja-2 het sterkste dit seizoen en met de eindoverwinning tijdens het vorige raceweekend verstevigden Robbert Visser en Herbert Boender hun koppositie in het kampioenschap. De concurrentie was er zogezegd op gebrand om de winst te pakken om zo nog enig uitzicht te houden op de kampioensschaal.



Competitief
Hoe competitief het Sakerveld inmiddels is bleek uit de rondetijden in de kwalificatiesessie. De eerste qualifying lap van het Hotspring Team resulteerde in een tijd van 1.49.6. Was deze tijd twee weken eerder nog goed voor een riante pole position, dit keer leverde eenzelfde tijd het team niet meer op dan een vijfde startplek! Jeroen Rutges, die de auto op dat moment bestuurde, zette echter nog even extra aan en wist zijn tijd te verscherpen naar 1.49.2. Met een marge van 0.1 seconde op Jaap Hekker pakte het Hotspring team hiermee zijn tweede opeenvolgende pole position. Een snelle tijd werd eveneens gerealiseerd door Herbert Boender van Jadbalja-2 die een derde positie op de startgrid claimde. Kort daarachter zat QI-ACS Racing, die aanvankelijk om de pole streden, maar hun tijd door een gele vlag niet meer konden verbeteren.



Kwalificatie
1 Hotspring Racing 1:49.214
2 Team Hekker 1:49.367
3 Jadbalja-2 1:49.557
4 QI-ACS Racing 1:49.607
5 VDI Racing1:50.992

Verbleekt
De start van de eerste sprintrace, die over 15 ronden zou gaan, verliep dramatisch voor het team Hekker dat vanaf een puike tweede positie mocht vertrekken. Een geknapte aandrijfas bracht de auto al na enkele meters tot stilstand. Het gezicht onder de helm van Jaap Hekker moet enigszins zijn verbleekt toen het complete achteropkomende veld ternauwernood aan de open Saker Sprint voorbij schoot. Gelukkig vergezelde Floris Jan zijn team aan de andere kant van de pitmuur even later zonder verdere kleerscheuren.

Fraai gevecht
Door de commotie kon de van P1 gestarte Hotspring auto bestuurd door Jeroen Rutges direct een gaatje slaan dat echter al snel gedicht werd door Jadbalja-2 met aan het stuur Herbert Boender. QI – ACS Racing met Mario Bik volgde knap op enige meters daarachter. Een mooi gevecht ontspon zich. Herbert drong tot halverwege de race enkele keren stevig aan in de Renault bocht waarop Jeroen zijn leidende positie flink moest verdedigen. In de laatste ronden werd het gat tussen beide koplopers toch weer een paar meter groter. Herbert leek de strijd uiteindelijk te staken, mede door een achterblijvende V8 die hem verdere achterstand bezorgde.

Pruttelen
Met gemak leek Hotspring op een overwinning af te stevenen. Ware het niet dat het team een wel erg krappe brandstofvoorraad aan boord bleek te hebben. Vanuit een pruttelende Saker zag Jeroen de concurrentie in het zicht van de finish aan zich voorbij gaan maar haalde desondanks toch nog als tweede de eindstreep. QI – ACS Racing eindigde kort daarop als derde. Coos Schouten wist ondanks een serieus besturingsprobleem al vechtend met de auto een bijzonder knappe vierde positie te pakken. Daarachter finishten de andere Jadbala equipes met Laurens Meyer als koploper.

Uitslag 1e  sprintrace  (15 ronden):
1. Jadbalja-2
2. Hotspring Racing +9.279
3. QI – ACS Racing + 10.992
4. Schouten Racing + 12.538
5. Jadbalja-1 + 24.848
6. Jadbalja Go Fast +54.473
7.Jadbala Persoonality +1:16.821
8.Jadbalja-3 +1:29.275

Sprintrace 2
Ditmaal verliep de start minder chaotisch en wist Gerben van der Wei in de Hotspring auto de 1e positie over te nemen van Robbert Visser van Jadbalja-2. Ook Joris Schouten had een goede start en wist zich al snel op een tweede positie te positioneren achter Hotspring. Joris profiteerde handig van een stuurfoutje van Gerben op het vuile asfalt in de Vodafone bocht. Schouten pakte hierdoor de leiding en gaf Hotspring vervolgens geen gelegenheid deze terug te pakken.

Kaarten geschud
Met buffers van enkele tientallen meters tussen de nummer 1, 2 en 3 waren de kaarten geschud. Althans zo leek het: Met nog enkele ronden te gaan vertoonde de Subaru motor van Schouten Racing plotseling ontstekingsproblemen. Hierop pakte Hotspring alsnog dankbaar de overwinning in de race. Laurens Meyer volgde knap op een derde positie met Jadbalja-1, terwijl Jadbalja-2 ditmaal niet verder kwam dan P6. Daar tussenin eindigde Rudolf Meyer van Jadbalja-3 op een nette 5e stek.

Uitslag 2e sprintrace II (15 ronden)
1. Hotspring Racing
2. QI – ACS Racing +9.378
3. Jadbalja-1 +25.073
4. Schouten Racing +28.618
5. Jadbalja-3 +34.109
6. Jadbalja-2 +41.272
7. Team Hekker +49.544
8. VDI Racing +50.050

Semi-endurance
De racedag zou worden beslist in de semi-endurance race. Semi, want de race zou slechts over 70 minuten gaan met 1 verplichte wissel. Verschillende teams hadden nog uitzicht op de dagoverwinning en een spannende strijd lag opnieuw in het vooruitschiet.

Hotspring deed wat het moest doen en pakte bij de start voor de derde maal die dag de leiding onmiddellijk gevolgd door QI ACS Racing en Jadbalja-2. Dicht bij elkaar leken Hotspring ( Jeroen Rutges) en QI ACS (Balasz Vajta) weg te rijden bij de rest van het veld. Beide teams, vrij van ere straffen, hadden een perfecte uitgangspositie gecreëerd voor een goede dagklassering.

Touché
Balasz Vaita nam in dit gevecht echter wat te veel risico en torpedeerde de rechterflank van Hotspring bij het insturen van de Renault bocht. Dit resulteerde in enige schade, een slecht klassering en teleurstelling voor beide equipes en hun monteurs. Tot vlak voor het einde van de race was het verrassend VDI-Racing dat aan de haal leek te gaan met de overwinning gevolgd door Schouten op bijna 15 seconden.

Koeling
Een koelingsprobleem nekte de heren Gert Jan en Bram Inpijn. Dit bracht de gebroeders Schouten de overwinning in de belangrijkste race van de dag die dag en daarmee ook de eindoverwinning. Daarachter finishte Team Hekker op een knappe 2e plaats gevolgd door Laurens Meyer (Jadbalja-1).

  

Uitslag 70 minuten race:
1. Schouten Racing
2. Team Hekker
3. Jadbalja-1
4. Jadbalja-2
5. Jadbalja-3
6. Jadbalja Go Fast
7. Jadbala Persoonality
8. Saker Promo

Schouten Racing sloot de dag dus af als 1e en door foutloos en strak te sturen wist Laurens Meyer de 2e plaats in het dagklassement te veroveren. Daarachter vinden we de leiders in het kampioenschap: Jadbalja-2.

De laatste paar races lijken het steeds vaker dezelfde teams te zijn die zich met de kopposities bemoeien, namelijk de equipes Jadbalja-2, Schouten Racing, QI-ACS Racing en Hotspring Racing. Voorlopig heeft Jadbalja-2 daarbij de beste papieren voor het kampioenschap.



Einduitslag Saker Sportscar Challenge 29 Juni 2008:
1. Schouten Racing
2. Jadbalja-1
3. Jadbalja-2
4. Hotspring Racing
5. QI – ACS Racing

De Saker Challenge komt over een maand weer in actie op zondag 3 augustus. In de tussentijd zullen meerdere teams deelnemen aan de testdagen op Spa-Francorchamps. Deze vinden plaats op maandag 14 en zondag 15 juli.

Tekst: Jeroen Rutges, Stefan Halters
Foto’s: Thomas Bakker


  

  



  




  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
d553f3
Onthoud mijn gegevens!