Nat. autosport nieuws: 'René Steenmetz kampioen, Melvin de Groot runner-up in Clio Cup'



Zandvoort, 12 oktober 2009 – René Steenmetz, uitkomend voor Team Bleekemolen, heeft de titel in de Renault Clio Olympia Cup gewonnen. Hij bleef teamgenoot Hans Bos één puntje voor. Melvin de Groot greep vandaag op Circuit Park Zandvoort nipt naast de algemene titel in de Renault Clio Cup. Hij kwam tijdens de Formido Finaleraces maar zes puntjes te kort op kampioen Sandra van der Sloot.

Team Bleekemolen speelde dit raceseizoen weer een hoofdrol in de Renault Clio Cup. Tijdens de Finaleraces vochten de Bleekemolen-coureurs René Steenmetz (Breda) en Hans Bos (Gorinchem) onderling uit wie de titel in de Olympia Cup op zijn naam zou schrijven. Melvin de Groot (Amsterdam) maakte tijdens de Finaleraces kans op de algemene titel; hij kwam als tweede in het tussenklassement naar Circuit Park Zandvoort.

Tijdens de kwalificatietraining reed Melvin de snelste tijd. “De baan droogde op, ik reageerde daarop door snel over te stappen van regenbanden naar profielloze slicks. Dat pakte goed uit”, aldus de titelkandidaat.

In de eerste race van de Clio Cup begint de top acht altijd in omgekeerde volgorde, Melvin moest dus als achtste starten. Hij vocht zich vervolgens naar een mooie derde plaats.  In de strijd om de Olympia Cup deed René de beste zaken. Hij eindigde als derde (achtste algemeen), terwijl Hans uitviel.

Melvin de Groot begon vanaf poleposition aan de tweede race. Bij de start nam hij de leiding. Hij stond vervolgens onder zware druk van Robert van den Berg, die hem in het tweede deel van de race passeerde. Melvins tweede plaats was onvoldoende om de titel veilig te stellen; klassementsaanvoerder Sandra van der Sloot eindigde als vierde en dat was genoeg voor het kampioenschap. “Ik heb er alles aan gedaan, maar ik kom net een paar punten te kort”, berustte Melvin. “Het was een leuk kampioenschap, ik heb er echt van genoten. Team Bleekemolen heeft een topauto voor mij geprepareerd.”

René Steenmetz eindigde als vijfde in de Olympia Cup en dat was net genoeg voor de titel. “Normaal hoef je met de race-Clio niet te ontkoppelen bij het opschakelen; ik moest dat vanwege een technisch defect wel. Dat kostte mij tijd. Ik ging voor de titel, daarom mengde ik mij niet in de strijd voor mij. Ik koos voor maximale zekerheid.”
Hans Bos viel al in de opwarmronde uit en verloor zo de titel. “Ik vind het jammer dat Hans het kampioenschap op deze manier moet verliezen”, aldus René. “Maar ik ben heel erg blij met de titel.”       

Dutch GT4
In de eerste tijdtraining van het Dutch GT4 moest Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) genoegen nemen met de tiende startpositie. “Op een natte baan komen we tekort ten opzichte van veel andere teams”, constateerde hij.

Tijdens de eerste race, onder droge omstandigheden, klom hij op naar de achtste plaats. Sebastiaan: “Er had meer ingezeten. In de eerste ronde kreeg ik een tikje, dat kostte mij een positie. Later in de race reed een andere deelnemer hard tegen de achterkant van mijn auto aan.”
Tim Buijs begon de tweede race vanaf de twaalfde startplek. “Ik wilde tijdens de kwalificatietraining nog een keer aanzetten om een snelle rondetijd te rijden, toen ik als eerste werd afgevlagd. Ik kwam net een seconde te kort om nog een ronde te kunnen rijden”, baalde Tim.  
Tijdens de race vond hij de aansluiting bij de groep die om de zesde plaats streed, tot hij door een tegenstander op zijn achterwiel werd geraakt. Dat betekende het einde van de inhaalrace van Tim.
In de derde Dutch GT4-race werkten Tim en Sebastiaan zich goed door het veld naar voren. “Ik reed goede tijden en ik had een paar mooie inhaalacties”, aldus Sebastiaan Bleekemolen. Het duo eindigde als vijfde.

Sebastiaan kijkt met gemengde gevoelens terug op het Dutch GT4-seizoen. “Het was een seizoen van ups en downs. We hebben twee races gewonnen, maar ook veel pech gehad. Concluderend is de BMW M3 GT4 niet de juiste auto voor het kampioenschap gebleken.” Bleekemolen heeft zich dit seizoen wel vermaakt, vertelde hij. “En ik wil het team een compliment geven. We hebben op alle gebieden het juiste team opgezet.”       

TDC
In de Toerwagen Diesel Cup (TDC) hadden Willem Cornelissen en Henry van Os geen geluk. In de eerste race raakte de equipe buiten zijn schuld bij een ongeval betrokken, wat het einde van hun wedstrijd betekende. Voor de tweede race kon het duo een andere BMW 120d huren. Daarmee eindigden ze als tiende.

Swift Cup
In de Suzuki Swift Cup zette Niels Kool zijn beste raceweekend ooit neer. De pas 16-jarige rijder uit Lijnden kwam tot een 6de (race 1) en 4de (heat 2) stek. Hij was in de eerste manche zelfs in gevecht om de koppositie. Omdat hij vanwege een remfout andere rijders hinderde, kreeg hij echter een drive through penalty opgelegd. Niettemin eindigde hij nog als 6de die race. Niels heeft zich erg goed ontwikkeld dit jaar en lijkt een potentiële topper in de Swift Cup 2010. Mark van der Aa was ook goed bezig, maar was het onfortuinlijke slachtoffer van de foutieve remactie van Niels. Mark reed erg sterk mee in de kop van race 1, maar viel na de touché met zijn ploegmaat uit. Daardoor moest de Tilburger zich in de tweede manche helemaal van achteruit opwerken. Hij finishte in het 22-koppige veld nog als 8ste. Laura Katsma (Arnhem) knokte lekker mee dit weekend. Rijdend in de toptien werd ze echter uit race 1 getikt. In de tweede heat won ze tien plaatsen. Laura vocht zich netjes van plek 22 naar 12.

 


Formido Finaleraces, Circuit Park Zandvoort:

Uitslagen Renault Clio Cup:
Race 1: 1. Sandra van der Sloot, 23 ronden in 46:44.222; 2. Ronald Morien, op 8.465 sec.; 3. Melvin de Groot, op 11.194; 4. Sheila Verschuur, op 11.371; 5. Tim van Gog, op 17.751; 8. René Steenmetz, op 33.535; 9. Michael Bleekemolen, op 34.131; 11. Martin de Kleijn, op 36.275; 13. Ruud Steenmetz, op 54.486; 14. Dennis de Borst, op 1:08.053. Niet geklasseerd: Hans Bos.
Olympia Cup: 1. Tim van Gog, 23 ronden in 47:01.973; 2. Wilbert van den Burg, op 11.568; 3. René Steenmetz, op 15.784; 4. Ruud Steenmetz, op 36.735; 5. Dennis de Borst, op 50.302. Niet geklasseerd: Hans Bos. 

Race 2: 1. Robert van den Berg, 12 ronden in 24:04.637; 2. Melvin de Groot, op 0.277; 3. Addie van de Ven, op 1.347; 4. Sandra van der Sloot, op 9.874; 5. Wilbert van den Burg, op 23.622; 10. René Steenmetz, op 27.446; 11. Dennis de Borst, op 27.810; 12. Michael Bleekemolen, op 28.183. Niet geklasseerd: Martin de Kleijn, Hans Bos en Ruud Steenmetz.
Olympia Cup: 1. Wilbert van den Burg, 12 ronden in 24:28.259; 2. Alexander Keijzers, op 1.148; 3. Tim van Gog, op 1.403; 5. René Steenmetz, op 3.824; 6. Dennis de Borst, op 4.188; Niet geklasseerd: Ruud Steenmetz en Hans Bos.   

Eindstand na veertien races:
1. Sandra van der Sloot 223; 2. Melvin de Groot 217; 3. Robert van den Berg 171; 4. Sheila Verschuur 157; 5. Addie van de Ven 145; 8. René Steenmetz 90; 9. Michael Bleekemolen 85; 10. Hans Bos 79; 16. Martin de Kleijn 41; 17. Dennis de Borst 37; 21. Björn Cornelissen 13; 28. Ruud Steenmetz 3.  
Olympia Cup: 1. René Steenmetz 86; 2. Hans Bos 85; 3. Wilbert van den Burg 74; 4. Tim van Gog 51; 5. Alexander Keijzers 49; 6. Dennis de Borst 42; 8. Björn Cornelissen 13; 11. Ruud Steenmetz 4. 

Uitslagen Dutch GT4:
Race 1: 1. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 14 ronden in 25:57.160; 2. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 4.362 sec.; 3. Paul van Splunteren, Porsche 997 GT4, op 5.031; 4. Nicky Pastorelli, Maserati Gran Turismo, op 6.813; 5. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 7.679; 8. Sebastiaan Bleekemolen , BMW M3 GT4, op 11.127.

Race 2: 1. Danny van Dongen, Corvette C6, 14 ronden in 25:47.974; 2. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 1.657; 3. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 19.312; 4. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 19.463; 5. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 26.833. 16. Tim Buijs, BMW M3 GT4, op 1 ronde.

Race 3: 1. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, 26 ronden in 50:02.980; 2. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 5.682; 3. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 16.732; 4. Pim van Riet, Aston Martin GT4, op 28.084; Tim Buijs en Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, op 35.581.   

Eindstand:
1. Christiaan Frankenhout 121; 2. Ricardo van der Ende en Paul van Splunteren 99; 4. Bas Schothorst 95; 5. Jeroen Bleekemolen 92; 9. Sebastiaan Bleekemolen 67; 12. Tim Buijs 49.     

Uitslagen Toerwagen Diesel Cup:
Race 1: 1. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2.2d, 41 ronden in 1:40.09.360; 2. Michel Schaap, Toyota Auris 2.2d, op 0.148; 3. Eq. Van Doorn – Zwart , BMW 120d, op 2.603; 4. Eq. Köhler – Dik, Seat Ibiza Cupra, op 39.167; 5. Fred en Christiaan Frankenhout, BMW 120d, op 45.928. Uitgevallen: Willem Cornelissen en Henry van Os.
Race 2:  1. Michel Schaap, Toyota Auris 2.2d, 23 ronden in 50:33.651; 2. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2.2d, op 18.621; 3. Eq. Zwart – Van Doorn, BMW 120d, op 26.332; 4. Fred en Christiaan Frankenhout, BMW 120d, op 32.295; 5. Eq. Braams – Verschuur, BMW 120d, op 41.490. 10. Willem Cornelissen en Henry van Os, BMW 120d, op 1:20.164.
       
Eindstand: 1. Jeroen den Boer 202; 2. Marcel Nooren 186; 3. Dennis de Groot 167; 4. Ronald Morien 127; 5. Christiaan Frankenhout 125; 32. Willem Cornelissen 41; 39. Henry van Os 32.

Uitslagen Swift Cup:
Race 1: 1. Marcel Dekker 12 ronden, 2. Marth de Graaf op 0,210 seconde, 3. Sandra Douma op 7,575, 6. Niels Kool op 19,014. Uitgevallen: Laura Katsma en Mark Van der Aa.

Race 2: 1. Niels Langeveld 12 ronden, 2. Marcel Dekker op 2,183 seconden, 3. Sandra Douma op 10,452, 4. Niels Kool op 15,410, 8. Mark van der Aa op 23,063, 12. Laura Katsma op 30,248.

Eindstand na 14 races:
1. en kampioen Pieter Schothorst 219 punten, 2. Marcel Dekker 186, 3. Jeroen Slaghekke 170, 9. Niels Kool 82, 11. Mark van der Aa 65, 18. Laura Katsma 28.

Bron: Team Bleekemolen













          













   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
87b534
Onthoud mijn gegevens!