Nat. autosport nieuws: 'N.N.O. introduceert in 2010 de BMW Cup'



Ter Apel - De Noord Nederlandse Ovalracing is van plan om in 2010 een zogenaamde merkenklasse te introduceren voor het Nederlandskampioenschap Ovalracing. De gedachte achter deze klasse is om een betaalbare maar toch spectaculaire klasse op de baan te zetten. Het aspect betaalbaar wordt gerealiseerd om voor een wat oudere auto te kiezen die goed verkrijgbaar is en door in het reglement van deze klasse zo weinig mogelijk modificaties toe te staan. Het spectaculaire aspect zit voornamelijk in het feit dat de betreffende auto standaard over een groot vermogen beschikt en daarnaast achterwiel aangedreven is.

De keuze is gevallen op een BMW 325I E36 (zie het reglement voor verdere specificaties). De eerste geluiden omtrent dit type auto zijn erg positief. Inmiddels zijn er drie coureurs die een auto hebben aangeschaft en met de ombouw gestart zijn, zij zullen dan ook volgend seizoen al aan de start verschijnen.  

Het is dan ook de bedoeling dat deze klasse in het seizoen 2009 al zijn intrede maakt tijdens de ovalraces in Ter Apel. Er zal dan niet meteen al gestreden worden voor het Nederlandskampioenschap, maar de betreffende coureurs kunnen wel alvast deelnemen met hun BMW's.  

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met; info@ovalracing-terapel.nl of Hoofd TC; Hans Veldkamp, tel; 0599-662796
 

VOORLOPIG REGLEMENT BMW CUP ( word eind 2009 zonodig herzien ) 

1 e Alleen BMW 325 I E36, 4 deurs, met motorcode M50 B25 zonder Vanos, toegestaan. Bouwjaar 12-'90 tot 12-'95.
2 e Rolkooi volgens annex J van het KNAF ASJ. Met extra buis bovenin tussen de hoofdbeugels.
3 e De voorruit mag niet worden verwijderd. De bovenste 20 cm moet vrij gehouden worden voor een eventuele klasse sponsor.
4 e Achterruit en zijruiten moeten worden verwijderd, maar mogen worden vervangen door lexaan.
5 e Het dashboard mag niet worden verwijderd, er dienen echter wel uitsparingen in worden aangebracht, zodat de rolkooi de A stijl kan volgen.
6 e Kachel, aanjager, ruitenwisser en sproeier dienen te werken.
7 e Originele bumpers verplicht.
8 e Originele gril verplicht.
9 e Originele ( buiten ) spiegels verplicht.
10 e Originele motorkap- en kofferbaksluiting verwijderen en vervangen door zgn. hoodpins.
11 e Beschermplaten onder de auto mogen worden verwijderd.
12 e Kunststof binnen spatborden moeten worden verwijderd. 13 e Het doorlassen van de carrosserie is toegestaan.
14 e De carrosserie mag in geen enkele vorm verlicht worden.
15 e Het ABS systeem mag niet worden verwijderd, maar de stekker hiervan mag wel van de
computer worden los gekoppeld.
16 e Airconditioning dient verwijderd te worden.
17 e Airbags dienen verwijderd te worden.
18e Stabilisator stangen mogen verwijderd worden.
19e Boven tussen de voorpoten en boven tussen de achterpoten mag men een stabilisatorstang
aanbrengen.
20 e De achterlichten mogen niet worden verwijderd.
21 e De originele stoplichten moeten werken. Indien een originele achter spoiler is gemonteerd, moet hiervan het derde stoplicht werken. Is dit niet het geval moet men een derde stoplicht monteren in het midden aan de onderzijde van het achterraam.
22 e De complete originele kabelboom moet volledig intact zijn. (helemaal NIETS afknippen ).
23 e Het uitlaatspruitstuk dient standaard te zijn, verder is het uitlaatsysteem vrij. Max 90 DB.
24 e Velgen 15 inch maximaal 7J, materiaal velgen is vrij.
25 e Banden enkel van het merk …????.... type …????…maat 195 / 50 / 15 (Verplicht merk en type worden begin 2009 bekend gemaakt ).
26 e Remschijf diameter en remklauw dienen standaard te zijn.
27 e Het luchtfilter element is vrij, maar dient in de originele behuizing te zitten.
28 e Vliegwiel en koppeling dienen standaard te zijn.
29 e Het originele veersysteem moet gehandhaafd blijven en ook als zodanig werken
30 e Schokbrekers en veren alleen van het merk TA Technix. Deze zijn te verkrijgen bij
Hottuning (Lichtenvoorde) of VVAS (Valthermond). Een complete set schokbrekers en
veren voor een sponsor prijs van 200 Euro.
31 e De maximale spoorbreedte zowel voor als achter is 170 cm .
32 e Een % sper is niet toegestaan, wel mag er 100% sper gemaakt worden dmv lassen.
(voor 2010 word dit nader bepaald ) .
33 e Plaats accu vrij.
34 e Plaats tank vrij. In de beluchtingleiding dient een terugslagklep geplaatst worden.
35 e Een spoiler achterop is toegestaan.
36 e Alle motoren kunnen door de organisatie verzegeld worden.
37 e Iedere wedstrijddag rijdt U met een door de organisatie aangewezen computer.
38 e Op de testbank mag de motor niet meer dan 200 PK vermogen en 245 NM koppel leveren .
( Het exacte vermogen en koppel word begin 2009 bekend gemaakt ).
39 e Bij de eerste inschrijving van het seizoen bent U verplicht 250 Euro borg te betalen aan de NNO. Mocht de TC, tussen of na de wedstrijden constateren dat Uw auto niet aan het reglement voldoet vervalt de 250 Euro aan de NNO, en bent U voor de rest van het seizoen geschorst voor alle klassen. Word Uw auto het gehele seizoen goed bevonden door de TC krijgt U na de laatste wedstrijd de 250 Euro retour .
40 e Iedere wedstrijddag dient de auto in een strakke en nette staat bij de keuring worden aangeboden. (Als de auto niet strak genoeg is kan de wedstrijdleiding een startverbod opleggen)
41 e Op de motorkap en beide voorportieren dient men een startnummer te plaatsen van minimaal 40 x 40 cm. (Denk aan contrasterende kleuren voor achtergrond en startnummer duidelijk is, startnummer aanvragen bij de NNO). Ruimte van 10 x 40 boven het nummer is voor een eventuele klasse sponsor, de ruimte onder het nummer is gereserveerd voor de hoofdsponsor van de N.N.O.
42 e Alles wat niet met name genoemd is dient standaard te zijn, benader bij twijfel altijd de Technische Commissie.
43 e Eventuele klasse sponsor stickers zijn verplicht op de aangegeven plaats te plakken.
44 e Ook voor de BMW cup is het bijzonder reglement Ovalracing van toepassing.  

Het is de bedoeling om de BMW klasse in 2010 te introduceren, maar door de grote animo gaan we met deze klasse in 2009 al van start. Wel gaan we in 2009 bekijken of het reglement nog moet worden aangepast voor de periode 2010 / 2015.

Bron: Media NNO Ter Apel
























   



  




  
   

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
2e0a6b
Onthoud mijn gegevens!