Nat. autosport nieuws: 'Leerzaam eerste weekend MaX5 Racing'



De eerste drie races zijn verreden en het MaX5 kampioenschap is nu officieel onderweg. ’s Werelds best verkochte cabrio heeft er nu weer een raceklasse bij.

Op zaterdag 5 april stonden acht MX5-en klaar in de paddock van Zandvoort voor de eerste ronde van het MaX5 racing seizoen. Met drie deelnemende teams uit Nederland en vijf auto’s uit het Engelse Ma5da Racing kampioenschap beleefden we een leerzaam weekend

Het wisselvallige weer in combinatie met het zoeken naar de juiste set up voor de wagen maakte het de deelnemers niet makkelijk. Glij partijen, overstuur en onderstuur ongeveer alles kregen de rijders voorgeschoteld tijdens de vrije training en de kwalificaties. Een nat Zandvoort liet zich van zijn beste kans zien.   

  

Tijdens de races kreeg de zon door dat een MX5 toch echt een cabrio is en begon deze volop te schijnen.  Dit kwam goed uit want het hele veld was te laat voor de start opstelling van de 1e sprintrace. Gevolg; met acht MX5-en en een aantal Volvo’s starten vanuit de pits. Licht op groen en weg. Ondanks de jarenlange ervaring van de Engelsen wisten de Nederlandse rijders het deze mannen knap lastig te maken.
Overal op de baan werd gevochten want niet alleen de MX5-en hadden onderling strijd ook de Volvo’s en enkele Alfa’s moesten worden ingehaald. Hard werken want ook de rijders uit de ander kampioenschappen geven zich niet zomaar gewonnen.

Bij de tweede sprintrace was het verhaal al niet veel anders. Nu wel gestart vanaf de grid hadden Mik Hoogwerf en Rudy Schilders het al meteen aan de stok. Door een touche met Jonathan Blake moest Rudy helaas halverwege de strijd opgeven. De I.L. Motorsport Mazda keerde zonder achterbumper terug naar de pit om zich voor te bereiden op de laatste wedstrijd van de dag; de semi Endurance race.

Het MaX5 kampioenschap komt zowel uit in de sprintraces als in de semi Endurance wedstrijden. Tijdens dit eerste weekend leverde dit nogal wat logistieke problemen op. De start van de Endurance race was pal na de finish van onze tweede sprintrace.
Om het veld van Sakers en BMW’s niet op te houden was er na overleg met de wedstrijdleiding afgesproken dat we wederom uit de pit zouden starten. Voor de komende races gaan we kijken of dit anders kan zodat wij ook vanaf de grid weg kunnen.    



De race zelf verliep soepel en vooral Martin Dooner en de I.L. Motorsport MaX5 van Rudy Schilders leverden felle strijd. Uit eindelijk wist Rudy, Martin voor te blijven op de baan. De Pitstops werden nog even krap. Nog niet alle teams beschikten over een volledig tankteam of de juiste jerrycans. Met behulp van het team van Hoogwerf Motorsport werden daarom alle wagens een voor een binnen gehaald om te tanken.
Dit werd nog even krap,  Anthony van Vliet had het zo naar zijn zin op de baan dat hij het pitbord ronden lang over het hoofd zag en zodoende veel te laat was voor zijn stop.
Uiteindelijk ging het Team van Hoogwerf Motorsport er met de zege vandoor.

Dit was voor alle deelnemers een zeer geslaagd weekend en een ding weten we zeker: Assen here we come!

Voor meer informatie over einduitslagen en het klassement kijk op: http://www.max5racing.nl/


Meer informatie is te vinden op:
www.max5racing.nl
www.hoogwerf-autosport.nl
www.ma5daracing.com
www.dnrt.nl

Bron: Mathieu van den Oever, mat@max5racing.nl

  

  

  




  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
468e29
Onthoud mijn gegevens!