Nat. autosport nieuws: 'DNRT - 29 juni AUTO’S B ZANDVOORT'




SRW was hevig. Voor de deelnemers, maar ook voor de organisatie. Het is best een evenement geworden van enig formaat, niet vanwege de belangrijkheid maar vanwege het aantal deelnemers en de intensiteit van de races. We kwamen hier en daar wat tijd te kort waardoor we sommige races iets hebben moeten inkorten.





Als we terug kijken moeten we dat in de toekomst weer onder de knie kunnen krijgen. Het gaat om het afslepen van gecrashte voertuigen, olie op de baan en vertraging doordat de doorstroom van en naar de baan soms niet snel genoeg gaat.



Maar ook het controleren van uitslagen, maken van startopstellingen, uitvallende transponders etc. Met 310 auto’s  is er nog wel eens wat. Verlies je voor en na een race 2 minuten, dat is bijna niks, maar op een dag met 26 sessies zou dat zorgen voor een vertraging van 1 uur en 44 minuten. En de maximale uitloop is 10 minuten. Daar praten we over. Het is eigenlijk een wonder dat het schema uitgevoerd kan worden. Dat is dankzij de enthousiaste medewerking van alle deelnemers en alle medewerkers. Het zijn allemaal sterke schakels en daarom lukt het.



De nieuwe afsleep auto was ook een aanwinst. Zowel op de baan als op de paddock. De Audi’s (A8) stonden in een mum van tijd ineens achteraan op de tribune paddock. Hoe komen die mensen er toch steeds weer doorheen. Realiteit gebiedt te melden dat het deze keer ook andere merken waren. Die hebben we apart gezet.

De volgende race is minder hevig, maar altijd zijn de schema’s een uitdaging. We doen in een dag wat anderen amper in twee dagen redden. De circuits zijn peper duur en we willen iedere minuut gebruiken om te racen en niet om te wachten.

Voor de ZEC geldt een schema met twee stevige sprintraces van 15 ronden en een langere race van 70 minuten met 2 stints. Rijderwissel mag. Wie zelf doorrijdt stapt wel even uit de auto en stapt gelijk weer in. Zo geeft dat geen voordeel t.o.v. de echte wisselaars. Koppels met 2 auto’s kunnen ook rijden. Na het omzetten van de transponder moet 10 seconden gewacht worden en kan de race worden vervolgd. De V8’en worden beperkt in het banden verbruik tot 2 sets over de dag, vanaf de kwalificatie. Dit is een test, want 1 set zou ook moeten kunnen. De banden lopen na verloop van tijd terug (ca 2 sec. P. Ronde) maar dat is ook voor iedereen gelijk.

SPA 14 en 15 juli 2008. Niet 1 maar 2 dagen. Doe een weekendje Ardennen met de familie en rij vervolgens 2 dagen. Dat voelt aan als een week vakantie. We rijden in 3 groepen. Snelle groep en de zeer snelle groep. De 3e  groep  (C) is meerijden, zodat je ook mensen kunt  uitnodigen.
Een groep rijdt over de dag 3 uur, de gasten groep 2 uur. Afhankelijk van de omstandigheden is het denkbaar om in 2 groepen mee te rijden. Maar voor de meeste deelnemers is 3 uur per dag ruim voldoende. Spa is ieder jaar een emotionele kraker en twee dagen is natuurlijk echt de moeite waard. Inschrijfgeld voor 2 dagen is € 390.- En voor 1 dag € 210.-.



Nog een dringend verzoek voor de deelnemers aan alle evenementen: stap niet in de auto voor je je licentie hebt laten controleren en een handtekening hebt gezet onder de vrijwaringclausule.

Bron: Stichting DNRT / Foto's: Marcel Bol, Raceflash.nl







  





     
 

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
b3d6c6
Onthoud mijn gegevens!