Nat. autosport nieuws: 'Ben Schilperoort test BMW 120d op TT Circuit Assen'



BMW 120d: Premium
De 120d die voor mij klaar stond was splinternieuw, dus alles zat keurig in de lak en was helemaal schoon. Als ik instap klikt de monteur het stuurtje op z'n plek en ik zit comfortabel met alles binnen handbereik. Dit is gewoon een mooie race auto

Chic dashboard van mooie materialen die je bij de BMW straatauto's gewend bent. Ik druk op de startknop en volgens de toerenteller loopt de auto. Ik verwachte het genagel van een diesel, maar ik hoor niets. Deze auto is voorzien van de bekende common rail 2 liter dieselmotor van BMW en levert dik 200pk en een koppel waar je u tegen zegt. Maar tot nu toe loopt hij zijdezacht en muisstil zonder trillinkje.

Het regent flink, dus de blower op de voorruit en normaal gesproken ben ik gewend bij raceauto's dat de boel meteen begint te beslaan, maar hier niet. Alles werkt gewoon goed. Het is stil in de auto en de koppeling pakt makkelijk op. Ik rol rustig de pitstraat van het TT Circuit in Assen uit en hoor nog steeds niets behalve in de verte inmiddels heel zacht een licht gebrom. Dit is gewoon het premium gevoel dat bij de BMW straatauto's hoort. Maar bij race auto's wil ik spektakel! Was de slogan niet "Freude am fahren"? Nou nou zeg, zit ik in de goede auto?

Ik rij over de lijn die het einde van de pitstraat markeert en ik geef volgas......maar wat nu? Verlies ik de uitlaat of zo? Een diepe brul vult de auto en ik word in mijn stoel gedrukt terwijl ik niet weet hoe snel ik naar de tweede versnelling moet schakelen om uit de begrenzer te blijven. Ik voel de achterwielen naar grip klauwen en ik moet snel remmen om de bocht te halen, door naar drie en vol de eerste knik door. Het is spekglad, maar de beamer trekt zich er niets van aan. Supergrip in de bocht en tractie bij het uitaccelereren, ook al heb ik de wieltjes nog niet helemaal recht staan als ik al gas geef. Maar niet in een keer volgas, want dan kwispelt hij wel.

De volgende twee rechterknikken ben ik aan het zoeken naar de beste lijn, maar de auto vind alles goed, is rustig en stuurt direct. De Strubben is een belachelijk geknepen bocht naar links en de langzaamste van het circuit. Ik ken niemand die hem leuk vind, maar deze diesel vind het best, rolt er rustig in drie doorheen en begint zonder morren puur op koppel hard te versnellen, terwijl de achterbanden alle zeilen bijzetten en af en toe wat meer baanbreedte nodig hebben. Echt leuk dit zeg. Ik schakel door met korte duidelijke bewegingen en kom erg hard op de chicane afzetten. Maar ook bij remmen is de grip enorm ondanks het weer. Hij remt iedere keer voorspelbaar en megahard. Mocht je toch een keer te hard of te laat op de rem trappen, dan helpt alsnog het ABS een handje mee. Natuurlijk trilt de auto dan een beetje, maar alles is duidelijk onder controle. Tuurlijk ook daar zitten grenzen aan, maar als je niet kan rijden dan moet je niet in zo'n auto stappen.

De brul die buiten ook goed te horen is werkt verslavend en ik verbaas mij dat deze diverse benzineslupers qua geluid gewoon overtreft. De turbo doet zijn werk goed en daardoor voel je het koppel steeds flink als je gas geeft. Het blijft wel een echte diesel, dus rond de 4.000 toeren schakelen als je gebruik wil maken van de power, daarna bouwt het vermogen af. Rondje na rondje geven de remmen geen krimp en mijn glimlach wordt steeds groter merk ik.

Natuurlijk vergelijk ik hem met de Seat Cupra diesel in raceuitvoering, maar alles is anders aan deze auto. Het geluid, de tractie de manier van rijden door achterwielaandrijving. Ik weet dat deze auto betere rondetijden neerzet, maar ik zit te bedenken hoe hij dat doet want in rechtelijnsnelheid denk ik dat ze gewaagd zijn aan elkaar. Hij heeft weliswaar meer vermogen en koppel, maar ook een hoger gewicht. Het kan echter vertekenen, want bij de Seat hoor je enorme herrie van de motor en resonerende carrosserie, terwijl je bij de BMW eigenlijk alleen een uitlaabrul hoort. Volgens mij zit de snelheidswinst vooral in het super late en keiharde remmen. In ieder geval een fijne auto om hard mee te gaan. Hij geeft je een echt snelheidsgevoel, maar vooral veel vertrouwen. Gezien de rondetijden is het ook bepaald geen stumper en in welke klasse deze ook wordt ingezet, bij voorbaat gaat deze voor de overwinning.

De tijd dat diesels voor suffe mensen waren zonder power onder het pedaal is al lang voorbij. Dat lieten de fabrieksracers van Audi en Peugeot op Le Mans zien en Seat in het WTCC waar BMW echt een mazzeltje nodig had om nipt kampioen te worden voor de Leon diesel. Deze BMW laat ook weer zien dat racen met diesels een serieuze aangelegenheid is en de combinatie van het koppel op de achterwielen zal voor een hoop (beginnende) coureurs best eens voor een deuk in hun zelfvertrouwen kunnen zorgen.
Maar dat is toch wat een echte coureur wil, laten zien dat je harder gaat dan anderen met een spannende auto.

En het gevoel dat deze BMW 120d geeft is zowel premium op kwaliteitsgebied van de auto, als voor je eigenwaarde als je hem onder controle hebt.
Na een dagje sturen baal ik eigenlijk als de vlag is gevallen en ik uit moet stappen. Terwijl ik een glaasje water drink bedenk ik dat die Duitsers toch gelijk hadden: als dit geen Freude am fahren is dan weet ik het niet meer.

Bron: Ben Schilperoort, www.revline.nl




  






 


   


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
114ab9
Onthoud mijn gegevens!