GTP4 nieuws: 'UPS EN DOWNS VOOR TIM BUIJS IN DUTCH GT4 OP ZANDVOORT'



ZANDVOORT, 03 AUGUSTUS 2009 – Tim Buijs en zijn teamgenoot Sebastiaan Bleekemolen kijken met gemengde gevoelens terug op de Dutch GT4 races afgelopen weekend op Circuit Park Zandvoort. Ondanks een zevende plaats voor Buijs in de eerste manche op zaterdag en een vijfde plek voor Bleekemolen op zondagmorgen, kwamen ze er in de hoofdrace door een ‘stop & go penalty’ niet aan te pas. In plaats van een podiumfinish moesten ze slechts genoegen nemen met een elfde plaats. In de tussenstand om het kampioenschap bezet Buijs na veertien races de tiende plaats met 37 punten.


VRIJE TRAININGEN EN KWALIFICATIE
Op vrijdag verkende Buijs en Bleekemolen gedurende de vrije trainingen het duinencircuit van Zandvoort. Met nieuwe banden die ze niet hadden gebruikt tijdens de vorige races op Spa-Francorchamps verleden week, wisten ze allebei hun tijden flink aan te scherpen. Ze sloten de sessie keurig als derde af en gingen met veel zelfvertrouwen de twee kwalificaties van zaterdag in. Buijs nam daarbij de eerste sessie voor zijn rekening. Hij lag op koers om een theoretisch snelle 1:49.50 op de chrono’s te zetten, maar door een fout in de Kumho bocht bleef de stopwatch steken op een 1:50.111. Daarmee eindigde hij de tijdtraining op de zevende plaats. Bleekemolen mocht op zijn beurt de tweede kwalificatie doen. Hij kwam met een langzamere tijd dan zijn teamgenoot in zijn groep ook niet verder dan plaats zeven.

RACES
Op zaterdagmiddag vond de eerste race plaats. Buijs kwam hierbij niet goed uit de startblokken doordat Dillon Koster vlak voor hem op de startgrid bleef stilstaan. De Nijmegenaar verloor hierdoor kostbare meters en ging als achtste de eerste bocht in. Een ronde later wist hij weer een plaatsje op te klimmen naar de zevende plaats. Buijs kwam echter al snel in de problemen toen Menno Kuus met een brandende Ginetta rondreed en een ronde lang veel olie op de baan verspreidde. De olie kwam ook op de banden van Buijs terecht, die vervolgens te kampen had met veel wegliggingproblemen. Rory Bertram wist hem te passeren, maar wanneer Simon Knap vijf ronden voor het einde de strijd moest staken, kwam Buijs toch nog als zevende over de meet.
 
Sebastiaan Bleekemolen vertrok in race 2 op zondagmorgen eveneens van plaats zeven. Op een natte baan won hij bij de start vele posities en kwam als derde door. In de regen kwam de BMW M3 GT4 echter beduidend snelheid te kort, waardoor Bleekemolen de Porsche rijders Phil Bastiaans en Ardi van der Hoek voorbij moest laten gaan. Bleekemolen werd in de sprintrace over twaalf ronden als vijfde afgevlagd.  

In de hoofdrace moest equipe Bleekemolen /  Buijs van de tiende plaats vertrekken. Bleekemolen nam de rollende start voor zijn rekening en wist in zijn stint op te schuiven naar de zevende plaats. Hij kwam vroeg naar binnen voor de verplichte pitstop en gaf het stuurtje snel over aan Buijs, terwijl tegelijkertijd ook equipe Engel / Kuus hun pitstop maakte. Als Kuus weer het asfalt koos trapte ook Buijs vol het gaspedaal in om zijn concurrent te volgen. Terwijl Kuus aan het einde van de pitstraat Buijs nog trakteerde op een breaktest, wist de rijder met startnummer 19 de Ginetta rijder te passeren. Zijn opmars was echter van korte duur toen de wedstrijdleiding constateerde dat Buijs te kort had gepit. Hij werd bestraft met een ‘stop & go penalty’ en zag hierdoor een mogelijke podiumplaats in rook opgaan. Equipe Bleekemolen / Buijs eindigde de 26 ronden tellende race als elfde.

TIM BUIJS: “We hadden dit weekend met veel pech te maken. Ik verknalde mijn kwalificatie en had ik in mijn race veel problemen met de wegligging van de auto. Met een zevende plaats kon ik niet tevreden zijn. Ook Sebastiaan kende met de BMW M3 GT4 in de regen veel problemen. Gelukkig was de baan voor de hoofdrace weer opgedroogd, zodat we er maar eens goed voor gingen zitten. We lagen lange tijd op koers voor een podiumfinish, totdat ik door alle hectiek in de pitstraat te kort had stilgestaan. Om het weekend met een elfde plaats te eindigen is dan frustrerend. Door de matige resultaten zijn we dit weekend waarschijnlijk wel die extra 30 kilo succesgewicht kwijt geraakt. Ik hoop dat we er tijdens de volgende races van de Wijzonol Trophy weer zullen staan.”

UITSLAG RACE 01 TANGO DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP – ZATERDAG 01.08.2009
01. Nick Catsburg, Ginetta G50, 14 ronden, 26:10.780
02. Bas Schothorst, Porsche 997 GT4, + 06.314s
03. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, + 06.630s
07. Tim Buijs, BMW M3 GT4, + 16.674s

UITSLAG RACE 03 TANGO DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP – ZONDAG 02.08.2009
01. Equipe Schothorst / Van Splunteren, Porsche 997 GT4, 26 ronden, 50:37.509
02. Equipe Huisman / Van der Ende, BMW M3 GT4, + 00.341s
03. Simon Knap, BMW M3 GT4, + 09.910s
11. Equipe Bleekemolen / Buijs, BMW M3 GT4, + 36.723s

Bron: Insight F1 Motorsport Report namens Tim Buijs



  


















   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
c789e9
Onthoud mijn gegevens!