GT4 nieuws: 'TIM BUIJS SLUIT TANGO DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP MET KEURIGE VIJFDE PLAATS AF!'



ZANDVOORT, 13 OKTOBER 2009 – Tim Buijs en zijn teamgenoot Sebastiaan Bleekemolen zijn het laatste raceweekend van de Tango Dutch GT3 Championship tijdens de Formido Finaleraces op Zandvoort goed doorgekomen. In de eerste race op zaterdagmiddag kwam Bleekemolen als achtste over de meet. In de tweede manche lag Tim Buijs eveneens op puntenkoers totdat hij in de laatste ronde werd aangetikt. Met een lekke band zat zijn race er helaas op. In de hoofdrace op zondagmiddag namen Buijs en Bleekemolen sportieve revanche en eindigden de race keurig als vijfde. In het overall klassement belandde Buijs op de twaalfde plaats met totaal 49 kampioenschappunten. (2 overwinningen en 1 tweede plaats).

VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIE:
Ter voorbereiding op de laatste ronde van de Tango Dutch GT4 Championship races, nam Buijs deel aan de vrije trainingen van vrijdag. Onder fraaie weersomstandigheden nam Bleekemolen de eerste sessie voor zijn rekening. Hij simuleerde een kwalificatietraining en wist telkens de limieten van het duinencircuit verder aan te scherpen. In de tweede sessie nam Buijs het stoeltje van zijn teamgenoot over. Hij kreeg als opdracht mee om een volledige race afstand na te bootsen. Ondanks de bizarre snelheden van de Corvettes en de Porsches wist Buijs met zijn BMW M3 GT4 eveneens snelle en constante rondetijden op de chrono’s te zetten. Met een goede wagenafstelling en veel zelfvertrouwen begonnen Buijs en Bleekemolen aan de belangrijke kwalificaties van zaterdag.

Ze hoopten dat de tijdtraining onder droge weersomstandigheden zouden plaatsvinden, maar de weergoden bepaalde anders. Op een natte baan deed Bleekemolen de eerste kwalificatie. Met een tijd van 2:04.407 eindigde de inwoner uit Aerdenhout op de tiende plaats. Buijs deed de tweede sessie. Op een opdrogende baan koos hij met gebruikte banden het asfalt. Toen de baan nog verder was opgedroogd kwam Buijs naar binnen en liet een gloednieuw setje banden aanmeten. De Nijmegenaar ging voor een snelle tijd. Hij moest echter in zijn vliegende ronden tweemaal van zijn gas af in de Tarzanbocht vanwege een gele vlagsituatie. Hij eindigde de sessie in eerste instantie als dertiende. Hij schoof naderhand door naar de elfde plaats doordat twee rijders werden bestraft. 

RACE 01 + 02:
Op zaterdagmiddag werd de eerste race verreden. De als tiende gestarte Bleekemolen kwam goed uit de startblokken en wist direct enkele concurrenten te verschalken. In de veertien ronden tellende race eindigde Bleekemolen uiteindelijk als achtste. In de tweede heat op zondagmorgen kwam Buijs met veel wielspin niet goed van zijn plaats. Hij verloor meteen twee posities maar maakte deze niet veel later ook weer goed. Hij zat in een groepje met Paul Meijer, Pim van Riet en Melroy Heemskerk, maar zag geen mogelijkheid om hen te passeren. In de slotfase klom Buijs nog een positie door het wegvallen van Simon Knap die in de rondte ging. Een ronde later werd Buijs slachtoffer van roekeloos rijgedrag door één van zijn collega’s. Bij het aanremmen van de Kumho bocht raakte Bas Schothorst hem op zijn linkerachterband en moest met een lekke band de strijd staken.    

In de hoofdrace van zondagmiddag nam Buijs de start voor zijn rekening. Ondanks dat hij problemen kende om hem snel in de juiste versnelling te krijgen kwam hij goed van zijn plek. Buijs verloor hierdoor wel enkele posities, maar wist zich gedurende de 26 ronden tellende race te herpakken. Hij vocht met name leuke duels uit met Denis Donkervoort totdat hij een foutje maakte in het Scheivlak. Via een kort uitstapje in de grindbak kon Buijs zijn race gelukkig voortzetten. Doordat zijn wagen echter te kampen had met hevige vibraties besloot hij om direct naar binnen te komen voor zijn verplichte pitstop. Bleekemolen nam het stuurtje van Buijs over en begon in het tweede gedeelte van de race aan zijn stint. In een inhaalrace waarbij hij menig rijder op fraaie wijze wist te passeren, eindigde Bleekemolen de laatste race van het seizoen keurig als vijfde.



TIM BUIJS: “Als ik terugkijk op het eerste seizoen in de Tango Dutch GT4 Championship dan ben ik niet helemaal tevreden. In het begin hebben we veel achter de feiten aangelopen. We raakten regelmatig betrokken bij incidenten waarbij we de race voortijdig moesten staken. De organisatie trad in het begin van het jaar goed op tegen roekeloos rijgedrag, maar in de laatste evenementen had ik het gevoel dat er meer werd toegelaten. Alles bij elkaar opgeteld is de Tango Dutch GT4 Championship een heel mooi kampioenschap en heeft het gehele team van Bleekemolen keihard gewerkt om een competitieve auto neer te zetten. Tenslotte wil ik het gehele Team Bleekemolen, familie, vrienden en mijn sponsors bedanken voor de geweldige support. Ik hoop ook volgend jaar op hun steun te mogen rekenen!”
  
UITSLAG RACE 01 TANGO DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP – ZONDAG 11.10.2009
01. Danny van Dongen, Corvette C6, 14 ronden, 25:47.974
02. Henry Zumbrink, Corvette C6, + 01.657s
03. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, + 19.312s
16. Tim Buijs, BMW M3 GT4, + 1 ronde

UITSLAG RACE 03 TANGO DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP – ZONDAG 11.10.2009
01. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, 26 ronden, 50:02.980
02. Ferdinand Kool, BMW Z4, + 05.682s
03. Simon Knap, BMW M3 GT4, + 16.732s
05. Equipe Bleekemolen / Buijs, BMW M3 GT4, + 35.581s

Bron: Insight F1 Motorsport Report namens Tim Buijs













          













   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
4a407f
Onthoud mijn gegevens!