GT4 nieuws: 'TIM BUIJS KRIJGT PECHDUIVEL NIET VAN ZICH AFGESCHUD OP ZANDVOORT'



ZANDVOORT, 07 SEPTEMBER 2009 – De zesde ronde van het Dutch GT4 kampioenschap afgelopen weekend op het circuit van Zandvoort tijdens de Wijzonol Trophy is uitgelopen op een teleurstelling voor Tim Buijs. In de vrije trainingen van vrijdag was de Team Bleekemolen coureur continu voorin te vinden en eindigde hij keurig als zesde in de eerste kwalificatie. In de openingsrace van zaterdag wist hij de stijgende lijn goed door te trekken en belandde daarmee op de vijfde plaats. In de hoofdrace op zondag beroofde Henry Zumbrink hem echter van een zekere puntenfinish en mogelijke podiumplaats. Met nog één raceweekend voor de boeg bezet Buijs momenteel de tiende plaats met totaal 45 kampioenschappunten.



VRIJE TRAININGEN EN KWALIFICATIE
Op vrijdag stonden de gebruikelijke twee vrije trainingen op het programma. Sebastiaan Bleekemolen nam de eerste sessie voor zijn rekening, terwijl Tim Buijs in de middag met gebruikte banden het circuit van Zandvoort leerde kennen. Na een goed rondje onder droge weersomstandigheden eindigde hij op de vijfde plaats. Op zaterdagmorgen was de baan echter nat waardoor de inwoner uit Nijmegen voor de eerste keer dit seizoen met regenbanden de BMW M3 GT4 aan de tand voelde. Waar de Porsches, zoals verwacht, onder deze omstandigheden duidelijk in het voordeel waren, daar wist Buijs net niet optimaal de piek uit zijn banden te halen voor de vierde plaats. Hij eindigde de sessie uiteindelijk redelijk tevreden als zesde. Zijn teamgenoot eindigde de tweede tijdtraining als zevende, waardoor ze de hoofdrace ook van deze positie moesten vertrekken.

RACES
Op zaterdagmiddag kwam de als vijfde gestarte Buijs goed uit de startblokken. Ondanks dat hij een positie moest afstaan aan Henry Zumbrink klom hij in de openingsronde weer naar de vijfde plaats na het wegvallen van Christiaan Frankenhout. In de tweede ronde werd de wedstrijd echter abrupt stilgelegd na een zware crash van Bernhard van Oranje in zijn Ford Mustang FR 500C. De race ging na anderhalf uur oponthoud hierdoor opnieuw van start. In de herstart kwam Buijs minder goed van zijn plaats en moest Menno Kuus voorbij laten gaan. Hij werd door de Ginetta coureur drie ronden lang flink opgehouden, maar wist hem in de vierde ronde alsnog te passeren. Met constante rondetijden dichtte Buijs het gat naar Ricardo van der Ende en zat hij twee ronden later achter Paul van Splunteren. Na veertien ronden werd de rijder met startnummer 19 als zesde afgevlagd. Na afloop van de race werd Van Splunteren drie plaatsen teruggezet doordat hij na de crash van Van Oranje (code rood situatie) niet stopte bij de finishlijn. Buijs werd hierdoor als vijfde in het klassement opgenomen en voegde 8 kampioenschappunten aan zijn totaal toe.

Sebastiaan Bleekemolen vertrok in race 2 op zondagmorgen van plaats zeven. Op een droge baan werd Bleekemolen eveneens flink opgehouden, maar zat er met snelle rondetijden goed bij. Hij werd in de sprintrace over veertien ronden eveneens als vijfde afgevlagd.  

De start van de hoofdrace nam Buijs voor zijn rekening. Toen de lichten nog maar op groen sprongen, moest hij reeds twee posities prijsgeven en kwam als negende door de eerste ronde. Buijs zat in de volgende ronden flink in het gedrang en probeerde zijn positie met verdedigende lijnen te behouden. In de vijfde ronde ging het echter mis toen Zumbrink hem buitenom in de Audi S bocht probeerde uit te remmen. Nadat de Corvette rijder eerst een tik uitdeelde op de achterbumper van Buijs, raakte Zumbrink hem opnieuw. De BMW coureur ging hierdoor in de rondte en kwam met zijn achterwielen in de grindbak tot stilstand. Met behulp van de marshalls kon Buijs zijn race nog wel voortzetten, maar met een ronde achterstand op de rest. Na 26 ronden kwam Buijs / Bleekemolen als twaalfde over de meet.

TIM BUIJS: “Na mijn vijfde plaats in de eerste race op zaterdag ging ik er voor de hoofdrace op zondag maar eens goed voor zitten. De actie van Zumbrink gooide echter flink roet in het eten. Ik reed verdedigend mijn lijnen en deed bij de Audi S bocht de deur voor hem dicht. Hij probeerde er toch voorbij te komen en raakte mij eerst schuin links op mijn achterbumper en tikte mij daarna in de rondte. Een actie die totaal niet door de beugel kan. Met een ronde achterstand was de race voor ons eigenlijk al gelopen. Ik baal voor het team, voor Sebastiaan en voor mij want de BMW M3 GT4 was super. Alle mogelijkheden waren dit weekend aanwezig om op het podium te komen. Tijdens de Finaleraces (10 – 11 oktober aanstaande op Zandvoort) moet het maar gebeuren. Met 200% inzet en een dosis geluk aan onze kant, hoop ik het seizoen met een paar podiumplaatsen goed af te sluiten.”

UITSLAG RACE 01 TANGO DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP – ZATERDAG 05.09.2009
01. Henri Zumbrink, Corvette C6, 14 ronden, 26:06.758
02. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, + 01.591s
03. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, + 01.841s
05. Tim Buijs, BMW M3 GT4, + 04.914s

UITSLAG RACE 03 TANGO DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP – ZONDAG 06.09.2009
01. Equipe Huisman / Van der Ende, BMW M3 GT4, 26 ronden, 50:28.086
02. Simon Knap, BMW M3 GT4, + 00.447s
03. Equipe Jeroen Bleekemolen / Peter van der Kolk, Corvette C6, + 05.681s
12. Equipe Sebastiaan Bleekemolen / Buijs, BMW M3 GT4, + 01 ronde

Bron: Insight F1 Motorsport Report namens Tim Buijs



  


















   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
5ad609
Onthoud mijn gegevens!