Dutch GT4 nieuws: 'Porsche 911 GT3 goed onderweg tijdens test voor Dutch GT4'



Met Pasen 2009 gaat er met de Dutch GT4 een prachtig nieuw kampioenschap van start. Omdat de eerste testresultaten veelbelovend zijn, kijkt deelnemer Paul van Splunteren vol vertrouwen uit naar de nieuwe koningsklasse van Nederland. ,,Onze Porsche 911 GT3 in GT4 uitvoering doet het uitstekend’’, aldus de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven.

Het blijft verwarrend: een GT3 in het Dutch GT4 kampioenschap. Vooral ook omdat het begrip GT3 al vanaf 1999 onlosmakelijk verbonden is met Porsche. Toen werd namelijk de eerste 911 GT3 geïntroduceerd, het hardcore alternatief voor de verknochte 911 rijder. De 997 GT3 werd geïntroduceerd in de zomer van 2006 en geproduceerd tot in het tweede kwartaal van 2008. Op dit moment is nog niet bekend wanneer de opvolger van dit succesnummer op de markt zal verschijnen, in Porsche kringen houdt men rekening met eind 2009.

Eerste testresultaten veelbelovend
De (Dutch) GT4 uitvoering van de Porsche is dan ook gebaseerd op een bestaande 997 GT3, die middels een voor autosportbegrippen klein aantal aanpassingen geschikt wordt gemaakt voor deze nieuwe spectaculaire raceklasse. GT3.nl, de motorsportafdeling van Porsche Centrum Eindhoven, heeft intussen de eerste tests erop zitten. De resultaten zijn absoluut veelbelovend te noemen. Tijdens een uitgebreide bandentest op Circuit Park Zandvoort trad de Porsche 911 GT4 aan tegen de Ford Mustang FR500C, de winnende auto van de Europese GT4 Cup in 2007 en 2008. Zowel op Michelin als Pirelli reden beide auto’s constante rondetijden die zeer dicht bij elkaar lagen; de Mustang noteerde 1.51,7 als snelste tijd en de Porsche kwam tot 1.52,3.



Langdurig snel zijn
De Porsche bleek ook in staat om gedurende de test van maar liefst een uur zeer constante tijden te kunnen rijden. ,,Tijdens de ontwikkeling van de auto hebben we juist gezocht naar een set up die het mogelijk maakt om lang dezelfde rondetijden te kunnen rijden. Er worden in een weekeinde twee korte races van 25 minuten en een langere race van 50 minuten verreden. Omdat er sprake zal zijn van een beperkt aantal banden, moet de levensduur van de wedstrijdband geoptimaliseerd worden. Gezien de eerste resultaten denken we een auto te kunnen bieden die niet alleen snel genoeg is, maar vooral ook constant", aldus Paul van Splunteren van Porsche Centrum Eindhoven.

Conversie kit aangeboden
GT3.nl, de sportafdeling van Porsche Centrum Eindhoven, zal de komende maanden de specificatie en de homologatie in nauwe samenwerking met SRO afwerken. In tegenstelling tot andere tuners zal GT3.nl geen complete auto aanbieden maar een conversie kit. Potentiële Porsche-rijders voor de verschillende GT4 kampioenschappen dienen uit het gebruikte Porsche 911 GT3 aanbod een (bpm vrije) auto te selecteren, bij voorkeur een clubsport uitvoering en deze met behulp van de gecertificeerde kit om te bouwen naar GT4 specificatie.

Afschrijvingsrisico beperkt
Afgezien van de gespecificeerde en gehomologeerde aanpassingen dient de Porsche verder volledig standaard te blijven om deel te kunnen nemen aan de kampioenschappen. Omdat al deze auto’s een type goedkeuring en praktisch allemaal een kenteken hebben of hebben gehad, behoudt de auto ook nog eens de waarde van een normale straatauto. Hierdoor is het afschrijvingsrisico beperkt.
Extra informatie

GT3.nl denkt in de loop van november een overzicht te kunnen geven van geschikte auto’s en opgave van de samenstelling van de kit inclusief prijzen.
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met: Paul van Splunteren via 088-8911911 of info@gt3.nl


Bron: Media Paul van Splunteren

























   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
4451ae
Onthoud mijn gegevens!