DSMEC nieuws: 'Dunlop Sport Maxx Endurance Cup – 10 Hours of Zolder - Saker Belgium pakt twee titels'



Tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder was het feest in het kamp van Saker Sportscars Belgium. Het RSTT-team uit Oud-Turnhout pakte na een perfecte race de titels in Klasse 3 en het Team Championship. Nadat het vaste rijdersduo Wim Jeuris en Ronald Vetters na de wedstrijd in Assen belangrijke (dubbele) punten mee huiswaarts namen, pakten ze zodoende de leiding over in Klasse 3 over van de BMW diesel van Van Loo/De Vocht die betrokken was in een crash. Met een voorsprong van zeven punten en een schrapbonus van negen punten ging het dan richting Circuit Zolder voor de afsluitende en loodzware 10 Hours of Zolder.



“Dit was opnieuw een uitdaging voor onszelf en Saker Sportscars”, aldus een dolgelukkige teamchef Tom Sneyers achteraf.
“We hebben met deze wagen geen enkele ervaring in races over een dergelijke lange afstand. Bovendien was de BMW diesel zeker nog niet uitgeteld. Op gebied van verbruik moeten we duidelijk inbinden tegenover de diesel en dat kon ons een pak tijd kosten tijdens de bevoorrading. We hadden echt niets te verliezen. Met drie podiumplaatsen, waarvan twee overwinningen, op zes races hadden we ons vooropgestelde doel reeds grotendeels bereikt. We kregen versterking van ingenieur en testrijder Herbert Boender die razendsnel is met de Saker. En dat heeft ons geen windeieren opgeleverd. De gebroken achtervleugel van Assen werd vervangen door een carbon-exemplaar en we kregen ook een nieuw type banden ter beschikking. Herbert moest daardoor tijdens de kwalificatie nog een ideale set up vinden. Door de regen na een vijftal ronden moesten we ons tevreden stellen met de vierde chrono in Klasse 3 en 15de algemeen. Gezien zijn ervaring en de regen werd beslist om Boender te laten starten. Hij reed een fantastische stint en was vooral in gevecht verwikkeld met de EMG Franssen-BMW M3 met Erik Qvick achter het stuur. Herbert bracht de wagen binnen en toen bleek dat de sporing was ontregeld door een aanrijding. Er ging kostbare tijd verloren en ook Ronald kwam kort nadien binnen met een lekke band. We waren dus op achtervolgen aangewezen. Ronald en Wim reden een formidabele stint en pakten de volle puntenpot na vijf uren wedstrijd.

Ondertussen stond de Franssen-BMW in het opgavepark en was de BMW diesel ver achteruit geslagen met technische problemen. Het werden zodoende nog vijf lange uren voor de ganse crew van Saker. Vooral omdat ze door de problemen bij RS Racing-Powercars nu ook heel dicht bij de titel van het Team Championship kwamen. Wim offerde zijn tweede stint op aan Boender die in het tweede wedstrijdgedeelte de snelste rondetijd in Klasse 3 op de tabellen zette. Achteraf bekeken een gouden zet om geen pilotenwissel door te voeren, want de concurrentie zat hen op de hielen. Ronald Vetters pakte dan de laatste stint voor zijn rekening en moest zich in het slot nog reppen om een opzittende Ginetta af te houden. Uiteindelijk kwam de verlossende geblokte vlag en was de titel een feit.

“Dit hadden we echt niet durven dromen toen we het project opstartten”, gaat Sneyers verder. “niet alleen de titel, maar ook de zesde plaats algemeen in een dergelijk startveld bewijst dat ons product niet alleen snel, maar ook zeer betrouwbaar en Belcarwaardig is. Die zesde plaats is mij evenveel waard als de titel. Mijn dank gaat vooral uit naar Wim en Ronald die geloofden in ons product en Herbert Boender en Saker Sportscars die ons steeds met raad en daad bijstond”.

Ook Wim Jeuris was duidelijk onder de indruk na deze glansprestatie.
“Als ik dit vergelijk met andere wagens, dan kan je geen betere bolide inbeelden waar je op gebied van prijs/kwaliteit dergelijke scores kan halen. Ik heb inderdaad Herbert een dubbele stint laten rijden om geen tijd te verliezen door een pilotenwissel. Anders waren we misschien tweede of derde geworden”.

Bron: Saker Belgium
Foto's: Foto Media Service













  


          













   



  
  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
76583b
Onthoud mijn gegevens!