DNRT / TopGear Westfield nieuws: 'Equipe Hutzezon eerste kampioenen TopGear Westfield Cup'



Nieuwegein, 22 oktober 2008 - De laatste race van het seizoen 2008 in de TopGear Westfield Cup werd verreden op het voor vele vertrouwde Circuit Park van Zandvoort. Wie zou er met de eerste titel van deze snelgroeiende, betaalbare klasse aan de haal gaan? Equipe Hutzezon stond 8 punten voor op Francois Claeijs, Jan Frensch stond derde maar kon door het missen van een wedstrijd geen gooi meer doen naar de titel. De vierde plaats was een sleutelpositie voor zes rijders die heel dicht bij elkaar zaten en gedurende het seizoen steeds meer aan elkaar gewaagd waren. Een viertal rijders kon helaas vanwege ziekte of zakelijke verplichtingen elders niet aanwezig op deze laatste race.

Vrije Training
De vrije training beloofde veel spektakel voor deze dag. Hayley Lazell in de Oto2rent Westfield wist als eerste een tijd onder de 2 minuten te rijden maar werd hierin snel gevolgd door Jan Frensch in de EasyWash Westfield. Kirtan Nandkoemarsing, uitkomend voor Team Moro had een heel goed weekend en wist zich goed naar voren te rijden. Marcel Iding, rijdend in de STAR Westfield, had de gang er ook weer in en reed net boven de 2 minuten grens samen met de titel kandidaat Louis Hutzezon jr. in de SAVALI Westfield.

Kwalificatie
Gezien de snelle tijden in de vrije training was de hamvraag wie de laatste pole van het seizoen zou pakken. Was het de Oto2rent Westfield met Hayley Lazell of toch een ander? Kirtan Nandkoemarsing trok zich hier niets van aan en in zijn tweede ronde zette hij een 1.59.203 op de klok waar niemand aanvankelijk aan zou komen. Jan Frensch en Louis Hutzezon jr. moesten achter hem plaats nemen, ook Hayley leek het aanvankelijk niet te lukken. Hans Wellink werd er zelfs even stil van. Zou het dan echt niet gaan lukken dat zij de vooraf beloofde 1.58 zou gaan halen? In de 7de ronde kon zij opgelucht ademhalen want de 1.58.804 was een feit. Hayley Lazell pakte de laatste pole van het seizoen en bovendien de snelste van het seizoen.

Marcel Iding kon helaas de 2 minuten grens net nog niet doorbreken maar pakte wel een mooie vijfde startplek vlak voor Dirk van Lonkhuizen waarbij opgemerkt moet worden dat plaatsen 6 tot en met 10 binnen 0.6 seconden van elkaar bevonden hetgeen aangeeft hoe competitief deze klasse is. Steeds meer rijders beginnen de aansluiting naar de kop van het veld te vinden.

Race 1
Bij het vallen van de start spurtte iedereen uit de startblokken richting de Tarzan bocht. Hayley Lazell kwam niet goed weg en moest vervolgens iedereen aan zich voorbij laten gaan. De spanning werd er zo niet minder om zou zij naar voren kunnen rijden? Kirtan Nandkoemarsing pakte de koppositie na de start waarna het hele veld zich achter hem aansloot. Zou het hem lukken deze race te winnen? De snelheid was er zeker maar Hutzezon jr.  was er echter ook en had andere plannen. Dit gold ook voor Jan Frensch die zijn kans rook. Tim Roks, de winnaar van Oschersleben, deed ook hier waar hij extreem goed in is, stil en tactisch naar voren rijden en vond zo ook de aansluiting. Achter Roks waren het Paolo Massaro en John Pronk die samen naar voren reden.

Louis Hutzezon jr.  pakte op basis van ervaring Kirtan in en verwees hem naar de 2de positie. Jan Frensch verwees hem ook nog eens plek terug. De kopgroep, bestaande uit zes man, reed ronde op ronde heel dicht bij elkaar waarbij het steeds een verassing was wie er als eerste het rechte stuk op zou komen. Kirtan Nandkoemarsing deed nog een poging om de koppositie terug te pakken. Hij verremde zich bij deze actie en moest noodgedwongen, met een verbogen stuurstang, wat posities prijs geven om uiteindelijk als 8ste te finishen. Ook Jan Frensch moest na een slippertje wat terrein prijs geven en finishte als 11de.

Intussen was er ook nog een dame die aan een inhaalrace bezig was, uiteindelijk moesten alle rijders het onderspit delven. Terwijl ze de snelste ronde tijd op de klok wist te zetten gedurende de race sloot Hayley Lazell hem winnend af. Tim Roks reed weer een prima race en pakte keurig de derde positie voor Paolo Massaro met de duck-tape Aviosign Westfield. John Pronk rijdend in de BROOD Westfield had het ook weer prima naar zijn zin en finishte als 5de voor Dirk van Lonkhuizen op p6.

Race 2
Bij de tweede race kwam iedereen wel goed weg. Dat wil zeggen, diegene die op tijd waren. Een aantal rijders maakten kennis met de sanctie die er op staat bij het niet op tijd aanwezig bij het opstellen. Deze moesten achteraan aansluiten en zullen de volgende keer zeker op tijd aanwezig zijn.
Iemand die wel op tijd was, was Hayley Lazell. Zij pakte gelijk de leiding voor Louis Hutzezon jr. en Tim Roks. Hutzezon en Roks probeerde er alles aan te doen om de eerste plaats over te nemen maar de top drie zou niet veranderen.
 
Jan Frensch, gestart vanaf een 11de positie, wilde onder aan de Hugenholtz veel goed maken. Met veel geluk kon hij, zonder schade, achteraan, zijn weg vervolgen. Kirtan Nandkoemarsing had zich weer naar een vierde plaats gereden maar moest, na een uitglijder in de Tarzan, wederom terrein prijs geven om uiteindelijk zelfs als 13e te eindigen. Gezien het feit dat hij maar een half seizoen heeft gereden is hij voor volgend jaar zeker een tegenstander om rekening mee te gaan houden.

John Pronk en Paolo Massaro waren samen in een onderlinge strijd verwikkeld die ronde op ronde zou duren. Steeds weer wisselde zij van positie die uiteindelijk in het voordeel van John Pronk zou komen. Jan Frensch had zich inmiddels ook weer door het veld gewurmd en werd uiteindelijk 6de, voor At Reitsma, die zich gedurende het seizoen als een stille constante rijder door het veld begaf. Francois Claeijs eigenaar en rijder van het STAR Team moest na een slechte kwalificatie steeds vanachter komen, geplaagd door het feit dat hij niet met zijn eigen auto kon rijden, zakelijke verplichtingen die ervoor zorgde dat er geen extra tijd in de voorbereiding naar deze wedstrijd toe kon worden gestoken, moest uiteindelijk in deze race met een 11e positie genoegen nemen.

Na het vallen van de laatste finish vlag voor het seizoen 2008 was de kampioen dan eindelijk bekend. Vader en zoon Hutzezon, rijdend in de SAVALI gesponsorde Westfield, hebben het seizoen berekenend gereden en zijn daarmee de 1ste officiële Nederlands kampioenen van de TopGear Westfield cup. Op de tweede plaats eindigde Francois Claeijs van het STAR Racing team. De derde plaats is er voor Jan Frensch uitkomend in de EasyWash Westfield.

Na afloop van de races vond in de Westfield tent, die ook deze keer weer prominent stond opgesteld, voorzien van de uitstekende catering van onze vaste cateraar Taat & Friends, de muzikale omlijsting verzorgd door IQ-Events, de prijsuitreiking van de dagplaats. De kampioen zal later dit jaar, tijdens de Westfield feestavond, in het zonnetje worden gezet.

Westfield Nederland wil bij deze de gelegenheid nemen op de DNRT, alle sponsors en rijders, diverse mensen die hand- en span diensten hebben verricht bedanken voor hun steun en inzet gedurende het eerste seizoen 2008. Volgend jaar zal de TopGear Westfield Cup, die plezier biedt aan jong en oud, wederom prominent aanwezigheid zijn op de diverse circuits in binnen- en buitenland.

Einduitslag TopGear Westfield Cup 2008:
01. Equipe Hutzezon   520
02. Francois Claeijs   494
03. Jan Frensch   463
04. Paolo Massaro   415
05. Tim Roks   412
06. Marcel Idding   401
07. At Reitsma   393
08. Team Moro   390
09. Gérard Morren   384
10. John Pronk   364
11. Ruud de Jong   354
12. Hayley Lazell   321
13. Jos Kolsté   305
14. Mies van Grunsven   251
15. Dick Hendriks   223
16. Dirk van Lonkhuizen   125
17. Marcus Preijde   89
18. Peter Jan Weijters   63

Bron: Karin Dolman, Media Westfield Racing / Mega Sportscars / Foto's: Karin Dolman























   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
afb030
Onthoud mijn gegevens!