Berry van Elk: "Twee keer podium op Silverstone !"

  

Afgelopen weekend was het weer tijd om op pad te gaan. Dit maal voor de tweede keer in Engeland op het historische circuit Silverstone. Tijdens het weekend in Silverstone werd de Britcar 24 uurs race verreden. De Dutch Supercar Challenge reed hier met gevulde startvelden in het voorprogramma. Wat normaal een verslag is met veel problemen was het ditmaal een weekend zonder enkel probleem.

Al op woensdagochtend maakte iedereen zich klaar voor de reis naar Silverstone. Om 8 uur verzamelde alle racetrailers zich voor de grens van België om vervolgens naar Calais te rijden in Frankrijk en daar met z’n allen op de P&O Boot richting Dover te varen. Uiteindelijk na 3 uur aan de verkeerde kant rijden kwam iedereen aan op Silverstone.

  

Donderdag waren de eerste trainingen op het lange GP circuit. Normaal gesproken wordt in Engeland ook hier op het korte circuit gereden, voor dit evenement een uitzondering. De meeste rijders van de DSC hadden vorig jaar ook gereden en kenden de baan nog. Zelfs voor een aantal Engelsen was het wennen aan de baan.

Met de Mini was het ook wennen, de tijden die vorig jaar werden gereden klopten niet. Na een controle door onze monteur Berry Berkhout bleek de uitlijning niet helemaal in orde te zijn. Met tips van Albi Engineering stond de Mini weer snel op zijn oude afstellingen.

  

Vrijdagochtend was het tot verbazing van velen nog steeds droog en zonnig, precies een jaar geleden tijdens hetzelfde evenement regende het enorm waardoor de pitstraten zelfs onder water liepen. We konden dus in het zonnetje kwalificeren. Met een nieuwe setup was het tijd om er eens met de Mini tegen aan te gaan. De eerste ronden rustig opwarmen en dan vol gas. In vergelijking met de donderdag sessie werd er nu een tijd gereden die 5 seconden beter was. Dit gebeurde op dezelfde banden dus had alles te maken met een paar simpele schroefslagen aan de schokbrekers. Helaas was de verbeterde tijd nog niet goed genoeg voor een pole position. Eugene Janssen en Rolf van Os waren nog steeds 4 seconden sneller wat een enorm gat was.

  

Drie uur later was het tijd voor de start van de race. Voor Silverstone was het veld in twee delen gesplitst omdat het gehele veld te groot zou zijn voor een race van 45 minuten. Bij de rollende start ging alles perfect, tussen de Porsches door kon ik langzaam naar voren komen richting Bas Barenbrug in de BMW M3. Silverstone is een circuit met veel lange stukken en ingewikkelde bochten combinaties. Op de lange stukken is het moeilijk meter te winnen met de Mini maar in de bochten kon ik aardig in de buurt komen bij de rest van de BMW’s. Dit gebeurde dus ook de hele race door, op bepaalde plekken kom je dichtbij, en andere verlies je het. Doordat ik op de Rizla Days een tweede plaats had behaald moest het ik doen met 10 extra straf seconden. Dus ten opzichte van de rest 10 seconden langer in de pits staan met de pitstop. Nico Been die ik in het eerst deel voor me kon houden reed dus na de pitstops weer ineens voor  me. Nico had geen strafseconden dus kon sneller weg uit de pitsstraat. Uiteindelijk eindigde ik op de derde plaats achter Nico Been. Eugene Janssen en Rolf van Os die in de kwalificatie al erg snel waren wisten de eerste plaats te behalen.

Zaterdag was het tijd voor de tweede race, nu startend op derde plek was de kans om weer het podium nog groter, het zou leuk zijn voor de 50 MINI en DSC fans die waren ingevlogen om de races mee te maken . Mijn resultaat seconden waren opgelopen tot 15 seconden maar ook mijn directe concurrenten hadden wat seconden te verreken. Bij de start van de race kon ik direct aansluiting vinden bij Eugene Janssen met zijn BMW Compact waar ik steeds verder op inliep. Bij zijn bumper aangekomen duikten we vlak achter elkaar de pitstraat in, Eugene ging wisselen met Rolf en ik bleef zitten voor het tweede deel.

  

Doordat ik minder seconden als Rolf had was ik 20 seconden sneller de pitstraat uit. Met een grote voorsprong op de nummer 3 kon ik de race rustig uitrijden. Bas Barenbrug die zonder resultaat seconden op de eerste plaats lag kon ik enkel bijhouden maar niet inhalen, ronde na ronde bleef het verschil 6 seconden. Totdat bij de laatste 400 meter de Mini begon te stotteren. De benzine van de hoofdtank was op, snel schakelde ik de reserve pomp nog in maar dit was net iets te laat. Gelukkig bleek ik samen met Bas net voor de algemene leider uit de Supersport in de wedstrijd te rijden op het moment dat de vlag viel, in mijn laatste sputterende ronde haalden een aantal mensen me nog wel in maar die waren al afgevlagd. Uiteindelijk kwam ik sputterend in de pitsstraat aan waar ik afgevlagd werd. Het was weer een close finish en weer een mooie tweede plek op het podium en door het uitvallen van Bas en wat technische problemen voor Kees Kreijne in de Lotus Exige ingelopen in de stand voor het kampioenschap.

Ik sta nu met 160 punten 4e in het kampioenschap, de leiders Rolf en Eugène staan nu op 209 punten, Bas Barenbrug op 172 en Kees Kreijne op 165. Met nog 4 races en 88 punten te gaan is er nog van alles mogelijk maar Rolf en Eugene in de BMW Compact zijn dit jaar een klasse apart en bijna niet bij te houden.

De volgende races worden gehouden op Spa-Francorchamps op 7 en 8 oktober, geen makkelijk circuit maar wel prachtig om op te rijden. We rijden in een prachtig programma met de Belcar samen en een aantal Britse klassen, de Ginetta’s, de razendsnelle Radicals en de Works MINI Coopers, leuk om eens de rondetijden te vergelijken met deze mannen.

Fotografie door Martijn Feller, Robbert Maas en Roel Louwers

Meer info! Kijk eens op www.v-maxracing.nl


                               www.kika.nl


Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
e0c2b0
Onthoud mijn gegevens!