Autosport nieuws: 'Jan Lammers en de band met Circuit Park Zandvoort'

 Als Jantje Lammers groeit hij op in Zandvoort en brengt er vele uren door op en rond het gelijknamige circuit van de badplaats. Hij viert er zijn eerste triomfen en komt er nog regelmatig terug om na een mooie race weer het podium te beklimmen.

Jantje wordt Jan en het Circuit van Zandvoort kent diverse gedaanteverwisselingen om vervolgens als Circuit Park Zandvoort verder door het leven te gaan. De band tussen Jan en het circuit blijft echter bestaan. Ook nu nog rijdt Jan Lammers op ‘zijn’ Zandvoort gastraces en vierde er afgelopen oktober triomfen als teammanager van het A1 Team Nederland.

Jan Lammers heeft de nodige voet- en bandensporen op en rond Circuit Park Zandvoort liggen. Welke vorm de Zandvoortse baan de laatste decennia ook aannam, Jan legde er de nodige race- en trainingskilometers op af. Er is dan ook geen coureur die zo’n nauwe band heeft met Zandvoort en het circuit. Als een rode draad loopt het duinentracé door de imposante en inmiddels 34-jarige carrière van de Zandvoorter.


 
Slipschool
Voor de in 1956 in Zandvoort geboren Lammers begint het allemaal op de slipschool van Rob Slotemaker. Eerst als baanspuiter en autowasser. Na enige tijd mag het kleine ventje achter het stuur plaatsnemen en maakt zijn eerste 360-graden slips. Voor Slotemaker is dat kleine mannetje dat nog niet eens boven het stuur uitkomt het ideale voorbeeld om aan twijfelende cursisten te laten zien dat letterlijk ‘een kind de was kan doen’. Daarbij levert zo’n klein ventje dat jarenlang blijkbaar nooit jarig is en even jong blijft veel publiciteit op voor de Zandvoortse slipschoolhouder.

Debuutwinst
Naast de vele pirouettes op de slipbaan legt Jan ook de nodige rondjes af op wat op dat moment nog het Circuit van Zandvoort heet. Op zeer jeugdige leeftijd overtreft zijn wagenbeheersing dan ook al die van menig gelouterd coureur. Naast natuurlijke aanleg baart oefening wel degelijk kunst. In de winter van 1972 op 1973 is Jan met zijn 16 jaar met afstand de beste cursist van de Rensportschool.

Kort daarna maakt hij zijn racedebuut in een Simca en pakt op Zandvoort tot verbazing van de veel meer ervaren rijders als 16-jarige bij zijn eerste optreden meteen de winst. Met nog drie overwinningen behaalt Jan in zijn eerste seizoen de nationale titel. Er volgen seizoenen waarin Jan in toerwagens en in de Formule Ford niet alleen veel ervaring opdoet maar ook met zeges en ereplaatsen naam maakt. Zandvoort is daarbij veelvuldig het strijdtoneel. 


 
Europees kampioen
In 1978 volgt de definitieve doorbraak. De vergelijking met zijn debuut van 1973 is treffend. Bij de eerste race meetellend voor het kampioenschap en opnieuw op Zandvoort is het meteen raak. Uitkomend voor het Racing Team Holland pakt Jan de winst in de eerste ronde voor het Europees Kampioenschap Formule 3. En ook nu mag Jan aan het eind van het seizoen de titel in ontvangst nemen. Als blijk van zijn veelzijdigheid doet Jan later in het seizoen in één Zandvoorts raceweekend aan vier races mee, staat alle vier de keren op het podium waarvan zelfs drie keer op de hoogste trede!

Formule 1
In 1979 maakt Jan op 22-jarige leeftijd al zijn Formule 1-debuut in de Shadow. Ook nu heeft Zandvoort de primeur want ruim voor aanvang van het seizoen komt de Zandvoorter de auto op ‘zijn’ circuit showen. Na zijn overstap richting de Formule 1-stal van ATS levert Jan de tot op de dag van vandaag nog altijd niet overtroffen prestatie door op Long Beach naar de vierde startplaats te rijden. In zijn Formule 1-jaren wordt Zandvoort echter niet vergeten en komt Jan ook in andere raceklassen in actie.

Tijdens een gastoptreden in het EK Formule 2 rijdt Jan in 1980 op Zandvoort op een keurige derde plaats als de motor het begeeft. Genoeg van inferieur Formule 1-materiaal beproeft Jan in de jaren 1982 tot en met 1985 zijn geluk in de Europese Renault-competities. De Nederlander is continue, waaronder tijdens de voor het EK meetellende races op Zandvoort, in de voorste gelederen te vinden, scoort vele zeges en diverse titels.

Le Mans-zege
In zijn uiterst succesvolle Sportscar-jaren met als hoogtepunt natuurlijk de zege in een Jaguar tijdens de 24 uren van Le Mans van 1988, is Jan als rijder minder vaak in zijn eigen woonplaats te bewonderen. Door de optredens van zijn inmiddels opgerichte Vitaal Racing Team en de Europese titel van ‘Vitaal-rijder’ Peter Kox in de Opel Lotus wordt zijn naam echter allerminst vergeten. Als fabrieksrijder van onder andere Toyota, Volvo en Nissan reist Jan de hele wereld over, komt in vele klassen succesvol in actie maar is helaas op Zandvoort minder frequent te bewonderen. In 1998 is Jan echter terug, en hoe. Om zijn 25-jarig racejubileum luister bij te zetten haalt hij het Guiness Book of Records door op één dag op zijn thuiscircuit in alle zeven races van start te gaan.

Demonstratie
Vanaf 1999 krijgt het project Racing for Holland prioriteit. Jan is weer teambaas maar tevens rijder. Naast de mooie resultaten in Le Mans zijn de titels in het FIA Wereldkampioenschap Sportscars van 2002 en 2003 absolute hoogtepunten.

Helaas kent de Sportscarklasse geen wedstrijden op Zandvoort. Voor Jan is dat echter geen beletsel om de Dome tijdens demonstratie- en testrondjes regelmatig op racesnelheid over ‘zijn’ circuit te jagen.

A1
In de loop van 2005 krijgt de A1GP vorm en wordt Jan teammanager van A1 Team Nederland. Een glorieuze terugkeer naar Circuit Park Zandvoort volgt. Begin oktober 2006 tijdens de eerste race van het seizoen rijdt Jeroen Bleekemolen de sterren van de hemel en laat het publiek maar al te duidelijk blijken teambaas Lammers nog lang niet vergeten te zijn.

Maar omgekeerd is Jan Zandvoort ook allerminst uit het oog verloren. Zo rijdt hij dat jaar bijvoorbeeld een gastrace in de BMW130i Cup. De eeuwige liefde tussen Jan en ‘zijn’ Zandvoort zal altijd blijven bestaan. Een regelmatige terugkeer als teambaas of coureur is daarmee verzekerd.

Bron: Media Circuit Park Zandvoort

  



Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
a17989
Onthoud mijn gegevens!