Int./Nat. autosport nieuws: 'Charles Zwolsman zoekt stoeltje in de Nat. Autosport Competitie'



Aangeschoven bij Raceflash zit Charles Zwolsman een van Nederlands best presterende autocoureurs. Wij willen wat bijpraten over o.a. zijn American Dream en zijn toekomstplannen. Natuurlijk beginnen wij gelijk bij de Champcars.

Toch wel wat stil geworden.
Na je seizoen bij de Champcars is het toch wel wat stil geworden Charles, wat is daar de oorzaak van. “Ik heb veel toezeggingen gehad die helaas niet nagekomen zijn en zo raak je steeds verder van het vuur.” Hoe heb je het bij de Champcars ervaren en vond je het seizoen succesvol.

“Ik beschouw het als een redelijk succes. Ik heb een beetje pech gehad met de pure resultaten. Als wij op weg waren naar een goed resultaat kregen wij last van technische problemen.”



Wij lagen een paar keer goed op koers.
Je reed daar bij een relatief klein team. Waren die in staat om de auto zo neer te zetten dat er gescoord kon worden. “Relatief gezien wel. Het was natuurlijk niet mogelijk om tegen de grote teams op te boxen die een veel groter budget hebben en daardoor veel meer kunnen ontwikkelen dan wij. Desondanks lagen wij een paar keer goed op koers voor een top 5 klassering.”



Brand in de cockpit van de Champcar.
Het is ook een keer erg warm geworden in de cockpit van de Champcar. “Ja! Dat was de race in Denver. Wij waren op weg naar een 3e plaats, maar bij de laatste pitstop ging het mis bij het tanken. De vlammen kan je door de metanol niet zien en ik voelde het dan ook alleen maar heel warm worden. Uiteindelijk ben ik zo de pits uitgereden en is het vuur uitgegaan. De elektronica was echter doorgebrand en mijn podiumplek ging letterlijk in vlammen op.”



Hoe is het circus om zo’n Champcar wedstrijd heen en is er veel media aandacht en PR activiteiten. “Je wordt eigenlijk voortdurend bezig gehouden. Iedere race waren er verschillende evenementen van Ford en Champcar waar dan de coureurs aan deel namen om publiciteit te krijgen. Zo gingen wij b.v. in Australie jetskien en rally racen met een WRC auto. Ook moet je altijd klaar staan voor de pers.”

Tips van Arie Luijendijk.
Heb je in de VS nog contact gehad met onze nationale held Arie Luijendijk. “De eerste keer dat ik op een oval (kombaan) ging rijden heb ik Arie om tips gevraagd. Als iemand dat kan, is dat Arie Luijendijk wel. Voordat je namelijk op de oval mag rijden moet je een test van bekwaamheid afleggen.”  Is het publiek in de VS anders dan in Europa. “Dat is moeilijk te zeggen. Ik denk dat ze overal enthousiast zijn over de autosport.”



Succesvolste moment in mijn carriere.
“Het succesvolste moment voor mij is toch wel dat ik in 2005 het Kampioenschap heb gewonnen in de Toyota Atlantics in Amerika. Dat is voor mij de opstap geweest naar de Champcars en een bekroning op keihard werken.” Dus daar begon de American Dream voor jou. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat je ooit in een DTM raceauto hebt gereden. “Dat klopt, dat was in 2003. Ik reed toendertijd voor het Mercedes Junior Team en was bij de tests toen even snel als Bernd Schneider en Marcus Winkelhock die daar ook aan meededen. Uiteindelijk ben ik nog een jaar in de Formule 3 gaan rijden, maar de DTM is een mooie klasse. Gave auto’s om te zien en erg snel, maar jammer dat alleen Mercedes en Audi actief zijn. Maar voor een coureur absoluut een van de beste series om aan mee te mogen doen.”



Charles Zwolsman op zoek naar een stoeltje in de Nat. Autosport.
Wat zijn je plannen voor 2009. “Ik ben op zoek naar een baan, het liefst natuurlijk een stoeltje in de Nat. Autosport. Want ik ben er absoluut aan toe om weer te racen.” Maakt het je wat uit of je in een formule auto gaat rijden of in bijvoorbeeld een kitcar of tourwagen. Uiteindelijk ben je via de karts in formule auto´s gaan rijden. “Ik heb op dit moment geen voorkeur. Het belangrijkste is dat ik weer in een raceauto kan stappen. Ik sluit niets uit. Als er eindelijk iets concreet wordt ben ik al blij.” Dus als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een stoeltje in de Nat. Autosport Competitie. “Ja, ik heb in het verleden natuurlijk veel in het buitenland gereden en zou het nu erg leuk vinden om hier in de competitie te gaan racen.”



Al gerichte contacten of aanbiedingen.
“Ik heb wel contacten maar daar is nog niets concreets uitgekomen.” Wij kennen Charles als iemand die regelmatig de conditie in de sportschool bijwerkt en dat gebeurt nog steeds. Zwolsman geeft aan dat hij conditioneel klaar is voor een seizoen racen op topniveau. “Als het een auto zou worden die veel grip heeft zal ik wel wat pijn in m´n nek krijgen, maar dat went snel genoeg. Ik wen altijd vrij snel en als ik dan nog een paar testen kan doen voordat het seizoen begint, heb ik het gevoel dat ik er goed bij zal zitten.”



Wat kan Charles een sponsor bieden.
De volgende vraag is waarvoor een sponsor geld zou steken in Charles Zwolsman. “Ik kan de merknaam van de sponsor in beeld brengen door goed te presteren. Daarnaast kan ik de clienten, relaties en werknemers van de sponsor ontvangen om de ‘ins’ en ‘outs’ van de autosport te laten zien. Zo zijn er nog veel meer zaken die voor een sponsor interessant kunnen zijn.”



Mijn sterke en zwakke punten.
“Ik vind het moeilijk mijzelf aan te prijzen en laat liever mijn resultaten spreken. Toch even wat sterke kanten. Ik ben goed in kwalificeren en het afstellen van een raceauto. Mijn zwakke punten zijn zelf op zoek gaan naar sponsoring en beschikbare stoeltjes in de autoracerij.”  Dan zijn wij toch nieuwsgierig naar bijvoorbeeld zijn snelste tijd op het Circuitpark van Zandvoort. “Pffffffffff dan moet ik ver terug dat ik daar gereden heb. Ik denk dat het iets van 1.32 is geweest in 2004 in een Formule 3 raceauto.”



Bijgeschreven op de `Wall of Dutch Fame`.
Een dik jaar terug is Charles Zwolsman bijgeschreven op de zgn. “Wall of Dutch Fame” op het Circuitpark Zandvoort oftewel het Nationaal Autosport Monument. Namen van Nederlandse coureurs die de toon hebben aangegeven in de autosport zijn daarop vermeld. “Ik werd op de hoogte gesteld door Frans Amsing van het Nationaal Autosport Monument. Natuurlijk was ik zeer vereerd! Vorig jaar was ik bij de DTM op Zandvoort en ben ik even naar het monument teruggegaan om te kijken en inspiratie op te doen in wat voor mij toch een moeilijke tijd is geweest.” Op de foto Charles tussen Duncan Huisman en Christian Albers bij het monument.



Advies voor aankomend autosport talent.
“Wees professioneel. Interesseer je in de techniek en werk goed samen met je engineer. Besef je ook dat niet velen de kans krijgen die jij krijgt en ga tot het uiterste.” Na dit welgemeend advies van Charles is het weer tijd voor afscheid, maar wij zijn toch benieuwd waar wij Charles Zwolsman nu zien in 2009. “Hopelijk in een raceauto!!!”, is het tactvolle antwoord.



Laatste woord van dit gesprek.
Het laatste woord van dit gesprek is voor jou, zeg het maar. “Op naar een mooi autosport jaar in 2009.” Wij nemen afscheid onder dankzegging voor zijn tijd.
Raceflash houdt u natuurlijk op de hoogte omtrent mogelijk nieuwe ontwikkelingen voor Charles Zwolsman in de Ned. Autosport

Tekst: Uitlaatklepje, exclusief voor Raceflash.




  












          













   



  




  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
0fb03b
Onthoud mijn gegevens!