Int. autosport nieuws: 'Youngtimer Trophy glééd over de Nürburgring'



Afvalrace in de Eifel

Onder een dreigend wolkendek schoten zaterdag 19 juni jl. om half vijf 25 jonge klassiekers de Nürburgring op, om tijdens het 25. Internationales Festival um den ‘Jan Wellem Pokal’ het tweede toneelspel voor de Youngtimer Trophy 2007 op te voeren. Volle bak dus en dat zag eruit als een goed begin, maar gaandeweg leek er een vloek over de race te zijn uitgesproken.

Pech, schade en een nietsontziende plensbui teisterden het mooie veld. “Blij dat ik tenminste nog glij,” moet het groepje níet-uitvallers gedacht hebben.

In het lange lint dat het kamp van de Youngtimer Trophy in de paddock van de Nürburgring besloeg, wreef menig rijder zich bij voorbaat vergenoegd in de - over het algemeen met olie en vuil besmeurde - handen. Een droge dag, gedegen voorbereiding als altijd, een opperbeste stemming alom, een lange deelnemerslijst en natuurlijk Der Ring om het rubber op waardige wijze bij te schaven, het kon niet op. Zelfs niet voor de onvrijwillige sleutelaars die tussen de trainingen en de daadwerkelijke strijd in driftig aan de slag moesten om hun machtige materiaal weer in aanvalstoestand te brengen. Sloperijen en andere succesvolle leveranciers van donororganen boden uitkomst aan Ralf Fronholt (Opel Kadett C, cilinderkop), Michiel Mann (Renault 5 Alpine, koppeling) en Achim Schneider (BMW M3, brandstofpomp). Harm van der Laan (Saab 99 EMS) kon zichzelf voorzien na een afgebroken starterkrans: ’m gewoon van het vliegwiel afslijpen en een duwtje bij de start zou de rest doen. Scheelde weer gewicht en dus tijd, zodat hij van een dertiende plek in de kwalificatie opklom naar een laagste podiumpositie in de race.

De boel was koud op gang of het veld schudde zich al. Marcel Frijlink (Ford Escort RS 1600) en Jan van der Kooy (Lotus Europa) hadden zich bij de eerste curve misrekend en zo kromde de prachtig gerestaureerde creatie van Colin Chapman zijn neus in het rechterportier en de dorpel van de Ford, om nog even een tik te krijgen van een aanvliegende Renault Alpine A310: Erwin van Dijk. Het lot bleek hun voortgang gunstig gezind, al moest laatstgenoemde aan het eind alsnog opgeven doordat de klap zich begon te wreken. De Alpine lekte hevig benzine en het scheelde niet veel, of… Ondertussen ontdeed zijn in geel kostuum gehulde tweelingbroer, bemand door Randall Lawson, zichzelf van zijn koppeling, kwam de Renault 5 Alpine van Michiel Mann met een opgeblazen motor tot stilstand en moesten ook Edouard Dheere (Volkswagen Kever 1303 S) en Jochen Mann (Peugeot 205 GTI) voortijdig het veld verlaten wegens pech. Ineens bleek Peter Aberkrom met zijn BMW M3 verdwenen, naar later bleek omdat de onfortuinlijke coureur onwel was geworden.

Marcel Frijlink, bijna gewoontegetrouw onaantastbaar, had de koppositie al lang en breed weer bezet, op enige afstand gevolgd door Thijs van Gammeren in diens Escort RS 2000, die voor het eerst een podiumplaats (2e) zou behalen. Harm van der Laan bleef rondenlang verwoed proberen de M3 van Schneider achter de aflopende staart van zijn excentrieke Saab te houden en te krijgen, om hem bij de finish met 23 seconden af te troeven. Met een voorwielaandrijver, ja! Enigszins gehinderd door een plotselinge regenbui van serieus kaliber deed de rest geconcentreerd zijn ding, rugdekking krijgend van de Uli’s (Ulrich Sieling, die zijn 40-jarig jubileum in de rensport vierde en daarvoor met een trofee onderscheiden werd) Fiat 128 Coupé en natuurlijk Albert Westerhuis met zijn  ‘meerjarenplan’ in de anti-kapitalistische Trabant 600.

Zoals te doen gebruikelijk ging ongeveer tweederde met een prijs aan de haal, als winnaar van zijn klasse. Met koel Duits bier kreeg de dag zijn bekroning.

Bron: Media www.youngtimertrophy.nl



Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
2dfddc
Onthoud mijn gegevens!