Int. autosport nieuws: 'VAS Historic Omloop - Spa Summer Classic 13/14/15 June 2008'



Lister Jaguar van Elke Wellhaus buiten categorie

Het BRAVO-peloton had afgelopen weekend de eer om de eerste uitgave van de Spa Summer Classic op gang te trekken. Elke Wellhaus was terug van de partij met zijn supersnelle en ongenaakbare Lister Jaguar. Reeds tijdens de kwalificatie stond er geen maat op het groene gevaar van de Brit. De Lotus van Peter Govaerts reed de tweede chrono en moest reeds een dikke vier seconden toegeven op de Lister Jaguar die vooral op de snelle stukken van Francorchamps de bovenhand haalde.

Achter Govaerts was het drummen geblazen tussen de Porsches van Van Elderen en Moortgat en de Lotussen Elan van François en Lebeau die afklokten binnen dezelfde seconde. De Chevrolet Camaro van Jan Schippers en de Ford Escort MK1 van eeuwige rivaal Freddy Van Sprundel reden respectievelijk de 7de en 8ste tijd en werden gescheiden door amper 3/10 seconde. Pauwels (Porsche 911) en Mathay (BMW 335) sloten de top 10 af voor het Alfa Romeo Giulia-gevecht tussen Robben en Blommaert dat door eerstgenoemde werd gewonnen met een verschil van 7/100 seconde. We mochten ons terug verwachten aan enkele spannende duels.

Voor de eerste maal vertrok de VAS Historic Omloop via een rollende start en dat verraste menig piloot. Zoals verwacht spurtte Wellhaus ervandoor voor Van Elderen die een tijdlang trachtte aan te klampen. Maar de Porsche-rijder moest uiteindelijk de ongelijke strijd staken en zich concentreren op het kampioenschap. Wellhaus komt immers maar sporadisch opduiken en speelt geen rol van betekenis in de afwikkeling van het kampioenschap. Tijdens de rollende start werden enkele piloten verrast en moesten fors in de ankers. Vooral Serge Lebeau verloor hierdoor een pak plaatsen en kwam tijdens de wedstrijd nooit in het goede ritme. “Ik heb er geen verklaring voor”, aldus de Lotusrijder. “Tijdens de voorgaande wedstrijden was ik steeds de evenknie van merkgenoten Govaerts en François die me nu per ronde een dikke twee seconden aan mijn broek lapten. Ik was ook drie seconden langzamer dan tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen in Francorchamps”.
Desondanks kon Lebeau nog Schippers, Van Sprundel en Mathay terugpakken die hem tijdens de start waren voorbij gefietst. Dit drietal vocht terug een mooi robbertje uit voor de zesde plaats. Van schippers en Van Sprundel zijn we de mooie duels reeds gewoon. Maar ook Marc Mathay kwam zich nu mengen in het debat en maakte het vooral Van Sprundel bijzonder moeilijk. Van Elderen, die sukkelde met een losgekomen stabilo, voelde naar het einde van de wedstrijd toe nog de hete adem in de nek van Govaerts en Moortgat. Aan de meet was het verschil dan ook bijzonder klein. Guy François vocht de ganse wedstrijd een mooi robbertje uit met Moortgat, maar laatstgenoemde kon in de slotronden toch nog een kleine voorsprong uitbouwen en kwam aan de meet een fractie te kort om Van Elderen en Govaerts nog te bedreigen voor de tweede plaats achter Wellhaus.

 


Achter Lebeau rondden Schippers, Van Sprundel, Mathay en De Weerdt de top 10 af. De Weerdt sukkelde opnieuw met een nukkige Porsche 928 die tijdens de volgende wedstrijd wordt vervangen door een Ford Mustang. Tussen de TVR 3000 M van Wymeersch en de MG GT V8 van Boels was het tot de laatste meter vechten voor de 11de stek en belangrijke punten binnen in hun Groep in Klasse 1. Pauwels moest na een mooie wedstrijd het strijdperk verlaten met benzineproblemen.

In de tussenstand van Klasse 1 (Historics) blijft François aan de leiding voor Lebeau, Govaerts, die reeds een wedstrijd mistte, en Wymeersch. In Klasse 2 (Classics) komt Van Elderen nu stevig opzetten en nadert op respectievelijk drie en twee punten van Schippers en Van Sprundel. Moortgat pakt opnieuw de volle buit in Klasse 3 (Youngtimers) voor de BMW van Mathay. Pechvogel van de dag in Klasse 3 was de Lancia Monte Carlo van Corry D’hooghe die tijdens de kwalificatie werd geteisterd door een brandje.

Volgende afspraak van de BRAVO VAS Historic Omloop is in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder.

In The Picture: Marc Vandendijk

Marc Vandendijk was er reeds bij toen BRAVO zes jaar geleden zijn eerste stappen zette op Circuit Zolder en destijds nog samen reed met de Sprinters Cup Zolder. Na de periode van de Belcar Series moest BRAVO zijn eigen koers gaan varen. Geen sinecure voor een kleine organisatie. Samen met nog enkele andere piloten die de Historic Omloop een warm hart toedragen, waaronder Moortgat (Real), Van Elderen (Brabantia), De Weerdt (Begetube) en Dielen (website BRAVO), droeg ook de advocaat uit Beersel zijn steentje bij door Racing Box en Raidillon als sponsors aan te brengen.
Racing Box is een onderneming uit Tongeren die oldtimers koopt en verkoopt en deze ook restaureert. Racing Box is hoofdzakelijk gespecialiseerd in Britse GT-wagens en Alfa Romeo. Zie www.racingbox.be. Naast Racing Box is Marc er ook in geslaagd om de klassekampioenen aan het eind van het seizoen te voorzien van een exclusief uurwerk van Raidillon.
Op sportief vlak was de 49-jarige Vandendijk tot heden steeds onderweg met een Triumph TR4 in Klasse 1B en rijdt volledig volgens de FIA homologatie.
“Door het feit dat we binnen BRAVO met een mengelmoes zitten van Historics die niet noodzakelijk moeten voldoen aan de reglementering van de FIA, is de Triumph TR4 niet bepaald de snelste wagen van het lot. Zelfs de Lotussen Elan, die ook uitkomen in Klasse 1 en dus ook over een FIA homologatie beschikken, zijn een pak sneller en dus geen partij voor mij. In de Groep 1B daarentegen voor Klasse 1-wagens met een cilinderinhoud van 2000 cc kan ik wel mijn mannetje staan en verzamelde ik dit seizoen reeds vier podiumplaatsen in evenveel wedstrijden. De TR4 is ook niet bepaald de makkelijkste wagen om te besturen en de verhoudingen van de versnellingsbak zijn niet ideaal. Maar als ik mijn chrono’s van afgelopen weekend in Francorchamps vergelijk met identieke wagens uit een ander kampioenschap moet ik niet blozen. Voor mij is dit pure fun en ik tracht steeds mijn materiaal zonder averij over de meet te sturen. Ik ben momenteel druk bezig om in de toekomst een andere wagen in te zetten, maar daarover kan ik nog niets kwijt”, besluit Vandendijk.

Naast de VAS Historic Omloop komt Marc Vandendijk ook sporadisch aan de start van Historic-rally’s zoals reeds Luik-Rome-Luik, Rally des Alpes en de Rally van Marokko.

Méér info: www.bravo-racing.be


Bron: Peter De Sonville (www.dsp-vof.be)

   

  

  

  



  


 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
99b7b7
Onthoud mijn gegevens!