Int. autosport nieuws: 'VAS Historic Omloop - Lotus Elan wint ‘Slag om de Ardennen’'



Niet minder dan drie Lotus Elan bemanden het ereschavot tijdens de eerste manche van de VAS Historic Omloop, die werd verreden op het wereldvermaarde circuit van Spa-Francorchamps in het kader van de Trophée des Fagnes.

Tijdens de kwalificaties toonde kampioen Van Elderen terug dat hij over de snelste bolide beschikt. Met een scherpe chrono van 2’53”173 zette hij zijn Porsche 911 RS autoritair op de pole voor de Lotus van Govaerts, Lebeau en François. Schippers (Camaro), De Weerdt (Porsche), Van Sprundel (Ford Escort), Mathay (BMW 335), Van Mulders (Triumph TR3) en Wydooghe (Porsche) maakten de top 10 rond op de startgrid.



32 wagens maakten zich op voor de seizoenstart. Opmerkelijk was dat de Porsche van vice-kampioen Luc Moortgat pas als allerlaatste van start ging.
“Er doken elektronische problemen op en ik raakte niet gekwalificeerd. Maar gelukkig kreeg ik toch de toelating om gans achteraan te starten. Met een goede wagen hoeft dit geen probleem te zijn om nog een plaats binnen de top 5 te ambiëren. Maar ook tijdens de wedstrijd zelf moest ik van het gas. Méér dan een teleurstellende 10de eindplaats zat er dan ook niet in”, aldus de Real-zaakvoerder.
Ook kampioen van Elderen moest vroegtijdig de handdoek werpen. In het begin van de wedstrijd reed ‘snelle Jan’ nog autoritair aan de leiding, maat toen ging de krachtbron van de Porsche sputteren en na acht van de elf te verrijden ronden belandde de blauwe Porsche in het opgavepark. Achteraf moest Van Elderen zich Mea Culpa op de borst kloppen. Bleek dat hij een rekenfoutje maakte tijdens het tanken. De Porsche blijkt méér dan één liter per minuut te verbruiken en Jan het gerekend op 60 liter voor 30 minuten training en 30 minuten koers.



Tijdens de start waren de drie Lotus Elan mee in het spoor van Van Elderen. Na diens opgave kwam Lebeau aan de leiding nadat Govaerts reeds eerder de rol moest lossen. Meteen ging François merkgenoot Lebeau bestoken. Hij zette de Lotusrijder onder zware druk waarbij deze in de voorlaatste ronde een stuurfout maakte in de nieuwe busstop. Meteen lag de weg naar de zege open voor François. Een kleine vier seconden later bolde Lebeau als tweede over de meet voor Govaerts die een dikke 8 seconden moest toegeven op de winnaar. Jan Schippers parkeerde zijn Camaro op een schitterende vierde plaats en won de Klasse 2 voor een puike Van Sprundel die met zijn mooie Ford Escort MK1 de top vijf afsloot. Met de zesde plaats algemeen mocht Jerry de Weerdt mee op het podium van Klasse 2. BMW-rijder Mathay werd zevende en won de Klasse 3. Voor de achtste stek was het racen tot de laatste meter. Uiteindelijk was het Wydooghe die aan het langste einde trok voor Mouws, Moortgat, Van Mulders en Wymeersch. Vooral voor Moortgat werd de race één ronde te vroeg afgevlagd. Naar het einde van de wedstrijd draaide hij ondanks een haperende elektronica de derde snelste ronde in wedstrijd en was 8 seconden sneller dan zijn voorgangers. Hij strandde uiteindelijk op twee seconden van de 8ste plaats.

In the picture: Hélène Dielen

Hélène Dielen is er reeds bij sinds de Historics in 2003 werden gekoppeld aan de toenmalige Sprinters Cup Zolder. Maar daarvoor was Hélène reeds actief in competitie met oldtimers. Zo reed ze in 1999 ondermeer de rally Luik-Rome-Luik. De 51-jarige Antwerpse amazone met Nederlandse roots is de levenspartner van Marc Matthieu die met een Triumph TR3 in de Klasse 1 Groep B rondtoert. Het racen met oldtimers is een echte family affair ten huize Matthieu. Voorgaande seizoenen was ook Romeo Matthieu, zoon van Marc, met een Austin Healy aktief in de Belcar Historic Sprint.
Met een knappe 20ste trainingstijd algemeen plaatse Hélène Dielen haar Austin Healy op de pole in de Klasse 2 Groep D tot 1300cc en bleef hierbij de meerdere van de Coopers uit Groep D. Maar door elektrische problemen kwam de onfortuinlijke Antwerpse niet verder dan de voet van de Raidillon tijdens de opwarmingsronde.



“Spijtige zaak”, aldus de regerende kampioene in Klasse 2D. “Francorchamps is immers mijn favoriete omloop. Maar we hebben dit seizoen nog twee afspraken op de Ardeense omloop. Vorig seizoen reed ik elke wedstrijd uit en eindigde op de zesde plaats algemeen in Klasse 2 van het VAS Historic Omloopkampioenschap. Nu ben ik reeds na één wedstrijd op achtervolgen aangewezen. Ik ambieer net als voorgaande jaren de titel in  Groep D voor wagens tot 1300 cc, terwijl ik in Klasse 2 terug zo hoog mogelijk wil scoren. In tegenstelling tot Marc heb ik een strakke rijstijl. Wat onze voorbereiding betreft is het Marc die het logistieke voor zijn rekening neemt. Het mentale gedeelte handel ikzelf af, terwijl we het technische aspect uitbesteden. Mijn Austin Healy wordt vertroeteld door Dirk Van Gorp, terwijl de Triumph van Marc onderhanden wordt genomen door Jo Willems”.

Naast haar sportieve inzet voor de autosport met historische wagens gaat Hélène ook dit seizoen de website van BRAVO sponsoren via Auping België. Nog nieuwe financiële injecties voor BRAVO komen van RacingBox, Brabantia, Real en Begetube.

Méér info op www.bravo-racing.be

Bron: Peter De Sonville (dsp.vof) / Foto's: Foto Media Service

  



  







   
   

  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
7b18c2
Onthoud mijn gegevens!