Int. autosport nieuws: 'VAS Historic Omloop - 2008 wordt een overgangsjaar voor BRAVO'



Na vijf seizoenen onder de vleugels van Circuit Zolder, waarvan drie seizoenen onder de Belcar Umbrella, gaat de VAS Historic Omloop zijn eigen gang. Eerder een nood dan een deugd, want door het herprofileren van Circuit Zolder komt na de Belcar Original en de Belcar Endurance Cup nu ook een einde aan de Belcar Sprint Cup en de Belcar Historic Sprint. Circuit Zolder laat de Historics wel nog twee weekends rijden in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder en de 10 Hours of Zolder. Tijdens de overige vijf weekends die op de VAS Historic-kalender staan, moeten ze zelf tracktime kopen van een andere organisator. Dit in tegenstelling tot de vorige seizoenen waarin Circuit Zolder de organisatie voor zijn rekening nam.

“Het is spijtig, maar niet onoverkomelijk”, doet BRAVO-voorzitter Filip Mahieu uit de doeken. “Het grootste probleem is dat wij zelf als organisator financiële risico’s nemen wanneer we bij een organisator tracktime moeten betalen. Francorchamps is sowieso duurder dan Circuit Zolder, maar toch gaan we onze inschrijvingen voorlopig niet optrekken. Normaliter moeten we met een constant deelnemersveld van 30 à 35 wagens onze onkosten kunnen dekken. En zoals de situatie er momenteel uitziet zullen we dit aantal deelnemers mogelijk overtreffen. Vorig seizoen hadden we over het ganse jaar 60 verschillende wagens op de piste en voor 2008 zullen we zeker een 10-tal nieuwelingen mogen verwelkomen. Momenteel zijn we nog aan het onderhandelen met enkele sponsors die ons wat meer financiële ademruimte kunnen geven en waardoor we eventueel op termijn het inschrijvingsgeld kunnen verlagen. Los van die twee wedstrijden die Circuit Zolder organiseert, moeten we dus zelf méér energie investeren om te blijven rijden. Maar de verstandhouding met Circuit Zolder is nog opperbest. We hebben elkaar perfect aangevuld tijdens de afgelopen vijf jaar. Zij hebben er destijds voor gezorgd dat wij een competitie met Historic-wagens konden op poten zetten, terwijl wij op onze beurt de toen aan bloedarmoede lijdende Sprinters Cup voorzagen van een groter startveld. Op een bepaald moment was de Belcar Historic Sprint kwantitatief zo succesvol dat we terug moesten scheiden. Het wordt voor ons een soort van overgangsjaar waarin we moeten bewijzen dat we in staat zijn om zelfstandig te organiseren en mogelijk andere renstallen kunnen overtuigen dat de Vas-Historic Omloop leefbaar en rendabel is. Alleen op die manier schep je een mogelijkheid dat externe clubs geïnteresseerd zijn om zelf wedstrijden te organiseren met Historic-wagens ”.

Reglementen en kampioenschappen: Het basisreglement dat destijds door VAS en Circuit Zolder werd opgesteld blijft in grote lijnen hetzelfde, maar hier en daar werd wat bijgesleuteld.
In het verleden waren er twee kampioenschappen. Enerzijds de Belcar Historic Sprint over vijf wedstrijden en georganiseerd door Circuit Zolder en anderzijds het VAS-kampioenschap waarbij nog een viertal wedstrijden aan de Belcar Historic Sprint werden toegevoegd. Nu evolueert de VAS-Historic Omloop naar één kampioenschap met een ‘voorlopige’ kalender van zeven wedstrijd. Netjes verdeeld over driemaal Zolder, driemaal Francorchamps en één uitstap naar het Luxemburgse Colmarberg. Het circuit van Chimay werd onlangs afgekeurd wat opnieuw een dikke streep betekende door de rekening van BRAVO. Maar nog volgens voorzitter Filip Mahieu wordt er aan een oplossing getimmerd tussen de circuituitbaters en de RACB. De mogelijkheid dat er vanaf 2009 terug op Chimay kan worden gereden is reëel.
Het Historic-peloton wordt verdeeld in drie klassen die elk hun kampioen afleveren op het einde van het seizoen. In tegenstelling tot voorgaande jaren is er dus geen algemene kampioen. De drie klassen worden dan nog eens onderverdeeld in verschillende groepen naargelang de cilinderinhoud van de wagens.
De leeftijd van de Klasse 1 of Historic Cup is twee jaar teruggeschroefd en omvat wagens met een bouwjaar tot eind 1981, die volledig origineel zijn of een aanpassing genieten volgens FIA-homologatie. Dit is de klasse waarin de Lotus Elan terug zijn favorietenrol zal opnemen.



Ook de deelnemende wegens in Klasse 2 of Classic Cup moeten, in tegenstelling tot het verleden, twee jaar ouder zijn en voorziet wagens tot eind 1981. Deze klasse geniet tal van vrijheden, maar de technische wijzigingen moeten ook dateren van voor 1982. Dat is de Klasse waarin Jan Van Elderen en diens Porsche RS terug de te kloppen formatie wordt.
Ook de nieuwbakken Klasse 3 of Youngtimers Cup geniet tal van vrijheden en is gelimiteerd tot bouwjaar eind 1988. In deze Klasse werd de leeftijd van de wagens omlaag getrokken omdat er tal van wagens uit de verdwenen Sprinters Cup hier de kans krijgen om verder te rijden. Dan denken we vooral aan de VW Golf 1, de Peugeot 205, enz. Ook de Porsche 911 van Luc Moortgat zal deze Klasse bemannen.
Turbo’s worden voorlopig nog geweerd in elke Klasse. Dus de legendarische Fords Sierra Cosworth, De Volvo’s 240 en de R5 Turbo zien we voorlopig nog niet ten tonele verschijnen.

Méér info op www.bravo-racing.be
Bron: Peter De Sonville



  



  






  
   

  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
827d8d
Onthoud mijn gegevens!