Int. autosport nieuws: 'Sublieme race van RS Racing-Powercars'



In de voorbeschouwing van de 500 km of Zolder blokletterden we dat RS Racing-Powercars met Ruben Maes en Olivier Van Oost de leiding in de tussenstand wou behouden en orakelde Ruben Maes dat hij deze wedstrijd wou winnen.
Na een zware race van 125 ronden of vier uren zijn bij het vallen van de geblokte vlag afgelopen zondag al deze prognoses uitgekomen. Méér nog; RS Racing-Powercars komt nu ook aan de leiding van het Team Championship.

Ondanks het feit dat Ruben en Olivier voor de derde maal op rij de Porsche 996 op het ereschavot mochten hijsen en ze beiden een superstint afwerkten, verliep de race niet volledig vlekkeloos.

Tijdens de kwalificatie werd er hard gevochten voor de pole waarin ook RS Racing-Powercars een niet onbelangrijke rol speelde en een vijfde chrono klokte. Olivier Van Oost mocht de race dus aanvangen op de derde startrij.
“Olivier heeft de afgelopen wedstrijden formidabele stints afgewerkt terwijl Ruben telkens de start en de eerste stint voor zijn rekening nam”, verduidelijkt teamchef Filip Dischlovoi. “Ik heb beslist om de rollen eens om te draaien. Olivier heeft in moeilijke omstandigheden een feilloze start genomen en in de regen een prachtige job gedaan. En dat is goed om zijn vertrouwen aan te scherpen”.

Olivier lukte een goede start in zéér slechte weersomstandigheden maar verloor in de beginfase wat tijd in het duel voor de derde plaats terwijl de zichtbaarheid door het watergordijn quasi nihil was. Nadien ging hij op zoek naar de Viper van Marchal, maar verremde zich hierbij in de Jacky Ickx waardoor hij even door de pitlane moest. Kort daarop kreeg hij nog een drive through aangesmeerd wegens inhalen onder gele vlag.

“Geen idee wat er kan gebeurd zijn”, verklaart de man uit Loppem achteraf. “Ik heb waarschijnlijk door de slechte weersomstandigheden die bewuste gele vlag niet opgemerkt”.

Na het wegvallen van leider Verbist en de late tankbeurt kon Van Oost als leider de eerste pitstop afwerken met een voorsprong van 40 seconden. Ruben kreeg slicks onder de wagen en mocht de klus afwerken. Maar kort nadien moest de West-Vlaming terug de pits opzoeken toen bleek dat een wiel was losgekomen. Met het mes tussen de tanden ging Ruben dan terug op zoek naar de leidersplaats. Die kreeg hij terug in handen op een 15-tal minuten van de geblokte vlag en na de reglementaire tweede pitstop. Maar ondertussen was de Viper van AD Sport met Marchal aan het stuur aan een indrukwekkende inhaalrace bezig. Ruben haalde het onderste uit de kan, maar het verschil tussen de Porsche 996 en de Viper GTS was te groot en in de voorlaatste ronde moest hij de Viper aan zich laten passeren. Uiteindelijk strandde de Porsche-concessiehouder uit Ingelmunster op zeven seconden van de winnende Viper en werd winnaar in Klasse 2 waarin RS Racing-Powercars zijn leiding verstevigt. Maes en Van Oost worden ook de nieuwe leiders in het Team Championship.

“Olivier en Ruben hebben terug samen een puike prestatie neergezet”, besluit Filip Dischlovoi. “We hadden inderdaad de race algemeen kunnen winnen indien we hier en daar niet wat seconden hadden laten liggen. Uiteindelijk worden we met ongelijke wapens verslagen met zeven seconden na een wedstrijd van vier uren. Tweede eindigen in Klasse 2 achter de ongenaakbare Porsche RS van ProSpeed is voor ons normaliter reeds een goede prestatie. Nu winnen we de Klasse 2, verstevigen onze leiderspositie en komen ook aan de leiding in het Team Championship. De Viper is voor ons buiten competitie en rijdt trouwens in een andere Klasse. Maar de eer om met een Porsche 996 als eerste over de meet te bollen was mooi meegenomen voor onze piloten en de crew die opnieuw het beste van zichzelf gaven. We behaalden afgelopen zondag een derde podia op evenveel wedstrijden. Weinig teams kunnen dit navertellen”.  

Méér nieuws en foto’s op www.rsracing.be





















   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
2115d0
Onthoud mijn gegevens!