Int. autosport nieuws: 'Sterk veld voor 2de editie van Dunlop Sport Maxx Endurance Cup'



Na het zéér geslaagd debuutjaar maakt de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zich op om er komend weekend opnieuw flink tegenaan te gaan. Net zoals vorig seizoen wordt het startschot gegeven op het prachtige tracé van Spa-Francorchamps en valt de laatste geblokte vlag terug tijdens de 10 Hours of Zolder. Daartussen staat Circuit Zolder nog viermaal op het menu en gaat de buitenlandse uitstap ditmaal richting TT Circuit in het Nederlandse Assen.

Tijdens zijn maidenseizoen kreeg de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup gemiddeld 45 wagens aan de start van elke race, netjes verdeeld over Klasse 2, 3 & 4 terwijl de Klasse 1 voor wagens boven 4000cc nog wat bloedarmoede kende. Op de piste kregen we in alle Klassen prachtige races te zien en beleefde elke Klasse een spannende en sportieve titelontknoping. Het reglement was (en blijft) zéér liberaal en de koersdirectie kreeg amper klachten of misnoegde piloten over de vloer. Een droomstart dus voor een nieuw kampioenschap dat werd geboren onder een goed gesternte en geen groeipijnen kende. Niet alleen op de piste, maar ook achter de coulissen van de DSMEC niets dan tevreden gezichten.

Gezien de algemene tevredenheid bij teams en piloten wordt het reglement dan ook amper gewijzigd. Naast bestaande titels per Klasse zal er dit seizoen ook een algemene kampioen worden gehuldigd. Na iedere wedstrijd krijgt de top 10 per Klasse nog eens apart punten die in rekening worden gebracht voor de algemene titelstrijd. De meest regelmatige wagen van het peloton gaat dan met de algemene titel lopen. Volledig analoog met het principe van uithoudingswedstrijden. Gezien de punten worden gerekend volgens de uitslag per Klasse worden alle wagens gelijkgeschakeld en krijgt iedereen dezelfde kans.

De trend werd gezet in 2008. Bedoeling is nu uiteraard om deze positieve lijn door te trekken en het kampioenschap te laten groeien. En ondanks de huidige economische laagconjunctuur is de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup goed op weg om kwantitatief en vooral kwalitatief nog een tandje hoger te schakelen. Over de kwantiteit zijn we quasi zeker dat het gemiddelde veld van vorig seizoen zal worden overstegen. Het gaat hier om een VAS-kampioenschap en de deelnemers kunnen in theorie inschrijven tot op de dag van de wedstrijd. De huidige deelnemerslijst kan dus nog aandikken. Wat de kwaliteit betreft kunnen we nu reeds stellen dat het niveau van wagens en rijders een pak hoger zal liggen dan vorig seizoen. We krijgen enkele nieuwe juweeltjes op de startgrid en anderen hebben hun materiaal sneller gemaakt. Ook enkele toppiloten uit andere kampioenschappen maken hun opwachting komend weekend. We kunnen dus nu reeds stellen dat de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup een positieve vlucht neemt. De strijd op de piste zal in iedere Klasse nog intenser zijn dan in 2008.

In Klasse 4 tekenen bijna alle tenoren van vorig seizoen terug paraat. Alleen Herman Servranckx zal maar sporadisch zijn Clio van stal halen en speelt zodoende geen rol van betekenis in het kampioenschap. Polderman wil ongetwijfeld zijn titel verlengen en krijgt Michel Keymel naast zich. De regerende kampioen ruilde zijn Clio 2 voor een Clio 3. Aan oppositie zal er geen gebrek zijn. G&R Motorsport schreef maar liefst 3 BMW’s M3 E30 in om de Clio-armada het vuur aan de schenen te leggen. Deze wordt naast Polderman bevolkt door Van den Broeck/Voet, Vermeeren/Aerts, twee exemplaren van Brother Racing voor ondermeer De Hoen, Habets, Essers, Poelmans, Matot & Grouwels, L.S.D Racing, Stevens Racing, EMG Racing en True Racing met ondermeer de supersnelle Jordy Dodemont. Ook van de partij dit seizoen en meer dan waarschijnlijk gevaarlijke outsiders zijn de BMW 1 van Petroons/Renmans en de Lotus van Wiliquet. De BTS-Audi TT zal net als de Clio’s van DVB Racing dit seizoen maar enkele keren zijn opwachting maken en de MINI’s van Flandria Rent komen het peloton pas vervoegen vanaf de tweede wedstrijd.

  

Klasse 3 is niet langer de BMW-klasse met de Mazda RX7 als vreemde eend in de bijt. Er komen nog meerdere opposanten de kop opsteken. De BMW’s blijven in kwantiteit overheersen, maar de concurrentie is niet van de poes.
De kampioenenwagen van Beliën Motorsport verhuist naar Recy Racing van Jan De Vocht en Johan Van Loo. Zij worden de enige diesel in de Klasse gezien De Doncker zijn exemplaar voorlopig op stal laat. Het Beierse merk wordt verder vertegenwoordigd door de twee 1-series van MSE voor het duo Jennen/Peeters die met een nieuwe motor een van de krachtigste wagens (400 pk) van het lot wordt. Het exemplaar van Beckers/Van Samang/Van Samang/Van Manshoven kreeg ook een extra vitaminekuur. Bij MSE is men momenteel nog druk in de weer om de nieuwe M3 Coupé van Peter Beckers af te werken. Deze wagen wordt ongetwijfeld op termijn een potentiële winner. Verder nog BMW’s voor de broers Werckx, Bob Cuyvers/Luc Reyskens, Team Stig, Brinkmann/Jakobs, Patrick & Ronny Franssen & De Neef/Sluys. Deze BMW-vloot zal ongetwijfeld op een felle tegenstand botsen van ondermeer vader en zoon Van Herck met de snelle Mazda RX7 die afgelopen winter een grondige revisie kreeg. Het team DTC van Alain Bader komt aandraven met een zéér krachtige Mitsubishi Lancer Evo 8 GTR terwijl Wim Jeuris zich liet verleiden door de mooie vormen van de Saker. Afwachten of BMW de zaak kan blijven beheersen in Klasse 3.

Klasse 2 wordt momenteel voorlopig bevolkt door een dertiental Porsches. Een getal dat nog kan aandikken indien JD Competition beslist om de 996 Supercup en RSR in te zetten.
Ook hier een favoriet naar voor schuiven is héél moeilijk. Het liberaal reglement laat immers tal van vrijheden toe wat de wagens onderling wel wat kan doen verschillen. In ieder geval zal het podium telkens te klein zijn in vergelijking met de ambitie van de teams. Er zal dus terug flink worden gefietst.
Het nieuwe team RS Racing-Powercars (Porsche 996 GT3) pakt uit met de snelle West-Vlaamse tandem Ruben Maes/Olivier Van Oost en krijgt bijstand van NGT. Een trio dat vorig seizoen nog drie titels verzamelde in de Belgian GT. Met Niels Lagrange wordt nog een Belgian GT-kampioen aan het deelnemersveld toegevoegd. Niels blijft trouw aan First Motorsport en deelt een Porsche 996 GT3 met Eddy Renard. Nog bij First vinden we de vice-kampioenen 2008 Van Rompuy/Van Rompuy terug met een geëvolueerde Porsche 997 GT3 en dus opteren voor een nog snellere bolide. In de loop van het seizoen komt er nog een derde en vierde Porsche voor First met ondermeer het Nederlandse duo Stots/Gerritse. Speedlover gooit ook een aantal Porsches in de strijd en enkele sterke formaties zoals Van Beurden/Bruynoghe, De Coster/’Brody’ en Gelade/Muller/Sandona. Regerend drievoudig kampioen Gunther Raus is op het moment dat deze regels worden geschreven nog in volle onderhandelingsfase. Ook JD Competition zal competitief aan de start komen als ze hun zitjes ingevuld krijgen. ProSpeed Competition zal ondersteuning geven aan de 996 RS van Lamster/Zadnikar en zal zelf met Penders/Lamot aan de aftrap komen in de bekende 996 RS ex Belcar, voorzien van een cupmotor. De FIA-kalender zou voor Rudi Penders wel wat roet in het eten kunnen gooien, maar mogelijk zal Franz Lamot dan kunnen rekenen op andere piloten om het seizoen vol te maken. Nog een ex Lamot-Porsche is er voor Giant Racing met Chris Mattheus/Steve Metior. FM Racing (Scheers/Clocheret) en PDG Racing (De Grootte/Crabbe) zijn ook terug van de partij terwijl de familie Franssen zijn wagenarsenaal uitbreidde met een Porsche 996 GT3 voor Alain Franssen en Marc Neyens. Midden het Porsche-geweld zal Patric Derdaele trachten om zich met de Ultima net zoals vorig seizoen terug vooraan te manifesteren. Nieuw in Klasse 2 is de BMW M3 V8 van Beliën Motorsport. Hopelijk voor Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers wordt de wagen op tijd geleverd voor de eerste wedstrijd. Bedoeling is om de BMW dit seizoen nog in GT4-configuratie te houden en zodoende ook de 24 Hours of Francorchamps op hun kalender te zetten. Maar in GT4-outfit kan deze krachtpatser niet optornen tegen de Porsches omdat hij te zwaar is. Beliën overweegt dan ook om in de loop van het seizoen de wagen reeds te laten evolueren richting BMW GTR zoals hij momenteel actief is in ALMS.

Klasse 1 blijft nog steeds een beetje het pijnpunt van het kampioenschap. De komst van de ex G&A-Mosler voor MExT Racing (Van Elslander/Goegebuer) is toe te juichen en geeft het kampioenschap een meerwaarde. Zij moeten het voorlopig opnemen tegen de BMW E46 GTR van Quartier/De Bargigli. Hopelijk komen nog enkele teams opdagen om de Klasse 1 volwaardig te maken en hen zodoende ook de kans te geven om mee te strijden voor de algemene titel. Het reglement zegt immers dat er minimum vijf teams een Klasse moeten bevolken om de kunnen scoren voor de algemene titel.   

Méér info en timing op www.dunlopendurancecup.be

Bron: Dries Heyman, Dunlop Motorsport BeLux – Transporama Publishing























   



  




  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
b0877e
Onthoud mijn gegevens!