Int. Autosport nieuws: 'Smart Office Youngtimer Trophy vocht tegen regelneven in Zolder'



“Amai, teveel kabaal hè!”

Wie dacht dat geluidssoap in Zandvoort ter akoestische bescherming van betonminnende toeristen, importautochtonen en geconcentreerd broedende duinfauna op zichzelf stond, is nog niet in Zolder geweest. De 24 deelnemers aan de Smart Office Youngtimer Trophy in het weekend van 7 en 8 juli hebben de buik nog vol van de vermaningen die de wedstrijdleiding uitdeelde op basis van dubieuze geluidsmetingen. Desondanks boenderden ze, de knuisten stevig om de kleine dikke stuurtjes van de onbekrachtigde inrichtingen klemmend, vol toewijding over de stiekem toch wel wondermooie baan die tegenwoordig zoveel ‘Ollanders’ trekt.

Erwin van Dijk, piloot van de blauwe Alpine A310, was er na de eerste race ziek van. “Ten eerste al onbegrijpelijk dat ze me in de training op 105 decibel maten. Op Assen kwam ik net aan de 95. Enfin, ik heb me een breuk gewerkt om het geluidsniveau omlaag te krijgen, kwam hier op 95,3 decibel uit en op die drietienden haalden ze me eruit.” Het illustreert de problemen die velen ontmoetten, ook de teams met moderne auto’s die er vanuit de DNRT reden. Youngtimers die in Zandvoort 88 dB ten gehore brachten - en nog muzikaal ook! - werden hier zomaar op 95 geklokt. Zo kon het gebeuren dat de Belgen tijdens de kwalificatie code rood afgaven en het hele veld verplicht lieten afdruipen. Driftig werd er gesleuteld. Zelfs bij het team van Fronholt gunden ze zichzelf nauwelijks tijd om hun weekendje uit met veel pleziervocht te vieren en dat wil toch wat zeggen.

Een weer opspelende eerdere blessure hield de normaal eenzame koploper Marcel Frijlink bezijden de baan en dat gaf Peter Aberkrom (BMW M3) in Race 1 op zaterdag vrij uitzicht, na kortstondig met Jan van der Kooy (Lotus Europa) te hebben gestoeid. De jonge Thijs van Gammeren (Ford Escort RS 2000), nauwlettend in de gaten gehouden door pa Theo die hem plechtig beloofd heeft de auto aan de ketting te leggen indien er een stomme schade ontstaat, kwam al snel bij Van der Kooy in de nek hijgen en stak hem na een tijdje voorbij. Terwijl Woeste Willem (Oosterhagen, in een RS 2000) feestelijke driftkunsten vertoonde dirigeerden de overspannen Belgische ‘baanzwaantjes’ Rolf Mölleken (Audi 50) en Hans-Dieter Sasse (Opel Kadett D en da’s dus géén diesel) naar de kant wegens uitlaatgeschreeuw, terwijl de Saabjes 99 van Harm van der Laan en Coen Caspers aan mankementen ten prooi vielen. Ook Ralf Fronholt (Kadett C) moest opgeven. Thijs kwam nog even los van de grond, maar te kortstondig om Aberkrom de zege te kunnen ontnemen.

Sukkeldraf
Race 2, op zondag, ging Jan van der Kooy er als een kogel vandoor. Peter Aberkrom bleef buiten beeld, wegens een kapot wiellager. Dat kwam ook Thijs van Gammeren bijzonder goed uit, die ondanks zijn traditiegetrouw trage start (even de slaap uit de ogen wrijven, radio aanzetten, telefoon in de carkit) al snel tweede lag, met Randall Lawson (Alpine A310) op de hielen. Ulrich Sieling knokte zich ferm in het veld naar voren met een daags ervoor opgehaalde Volkswagen Polo, nadat zijn Fiat 128 3P tijdens de kwalificatie de geest had gegeven. In zo’n geval trekt Ulli gewoon wat anders uit het rek. Ineens ging iedereen over in sukkeldraf: code 60. De motor van Fronholts Kadett bleek geploft en schilderde een sierlijk oliespoor op het asfalt, zodat zowel het Opeltje als de erachter zittende Renault 8 Gordini van Thomas Roeske om hun lengteas begonnen te zwiepen. De wedstrijdleiding raakte kennelijk helemaal van de leg en liet de hele club een stief kwartiertje de geneugten van een 60-kilometerzone proeven, terwijl ‘Aboriginal’ Ab Flipse met zijn Australische Bolwell Nagari rokend het veld verliet, Sasse met een gebroken gaskabel uitviel en Van der Kooy’s exotische Lotus de oren van de Vlamingen zodanig teisterde dat hij een triomf op zijn buik kon schrijven. Daar ging Thijs van Gammeren dankbaar mee aan de haal, gevolgd door Randall Lawson en Theo Mouws (RS 2000).
Sommigen doof, anderen verdoofd en een enkeling nog goed bij zijn positieven nam deze en gene een prijs in ontvangst en kon het kamp weer worden opgebroken. Zolder zou wel eens voor het laatst op de kalender van de Smart Office Youngtimer Trophy kunnen hebben gestaan...

Bron: Klaas van Vuure, www.youngtimertrophy.nl



Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
a9b0a2
Onthoud mijn gegevens!