Int. autosport nieuws: 'Review Dunlop Sport Maxx Endurance Cup - Go Fast X-Day - Circuit Zolder'



Verrassende winnaars na uitputtende wedstrijd

Onder een stralende zon en voor een volle tribune werd de Go Fast X-Day een mooie mix van spektakel, motorsport en autosport. De organisatoren mogen terugblikken op een geslaagd evenement. Niet minder dan 54 wagens dienden zich aan voor de derde manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. De 500 km van Zolder is een primeur en op de 10 Hours van Zolder na de langste wedstrijd van het kampioenschap. De piloten kregen in de voormiddag 75 minuten de tijd om zich te kwalificeren.

De BMW GTR V8 van Lamster/Neyens komt stilaan op kruissnelheid en stond op de derde startrij en op de pole in Klasse 1. Voor de eerste maal dit seizoen kreeg de BMW concurrentie in Klasse 1. Het trio Mattheus/Redant/Moonens huurde de Aston Martin Vantage GT4 en won de wedstrijd nadat de BMW GTR V8 vroegtijdig de handdoek moest werpen.



“Het was een plezante wedstrijd”, vertelt Chris Mattheus achteraf. “Ondanks het feit dat we naar het einde toe kregen af te rekenen met een afgebroken motorsteun en we nog enkele plaatsen verloren, smaakt dit naar meer. We gaan er alles aan doen om de volgende wedstrijd terug aan de start te komen”. Voor de eerste maal dit seizoen kwam er in Klasse 1 dus enige tegenstand voor de BMW V8 GTR. En er gaan geruchten dat er op termijn nog Klasse 1-wagens op komst zijn. Bij EMG Euroseal laten ze de moed niet zakken en gaat men de BMW GTR V8 nog sneller maken.
Marc Neyens: “Ik wil deze wagen dit seizoen nog op de pole zetten. We hebben het potentieel, maar er is nog werk aan de winkel. Vooral betreft de koeling van de motor en de afstelling van de wagen. We hebben nog een pak trainingskilometers voor de boeg. Maar we geloven in ons product en dat zullen we bewijzen”. 

Firstduo Van Rompuy/Van Rompuy heeft de langste adem

In Klasse 2 ging het er iets heviger aan toe. Elf Porsches en één Ultima moesten uitmaken wie aan het langste eind ging trekken. First Motorsport had voor de gelegenheid naast de Porsches 996 van Jeuris/Vetters en vader en zoon Van Rompuy nog een 997-exemplaar ingeschreven voor het gelegenheidsduo Vanierschot/Verbist. Deze laatste werden net van de pole gehouden door de Ultima van Derdaele/Empsen met een verschil van amper 36/100 seconde. Deze wedstrijd werd verreden over iets meer dan 4 uur en was een ware uitputtingslag voor mens en machine. Er waren verschillende positiewissels in de kop van het gebeuren.
Bij het vallen van de startvlag schoot de Ultima het snelst uit de startblokken, maar moest reeds vroeg in de wedstrijd het commando uit handen geven aan het Firstduo Vanierschot/Verbist. De Ultima was nadien nog betrokken in twee aanrijdingen en werd achteraf nog wegens het overschrijden van de geluidslimiet uit koers gezet.
Ook Vanierschot was betrokken bij een aanrijding door een inschattingsfout van een tragere deelnemer en belandde in het opgavepark. Nadien was het de beurt aan de Porsche van JD Competition om het veld aan te voeren.



De Laet/Vollebergh/Thiers leken af te stevenen naar de eerste overwinning van het seizoen tot een 15-tal ronden van het einde ook deze leider naar de kant moest met koppelingsproblemen. Ook de actuele leiders in de tussenstand van het kampioenschap, Van Beurden/Van Uytsel waren op weg op hun leidersplaats te verstevigen tot een wiellager brak en ook zij de handdoek in de ring moesten gooien. Vader en zoon Van Rompuy namen in hun First-Porsche na een perfecte wedstrijd het commando over en hadden aan de meet iets meer dan één ronde voorsprong op de Speedlover-Porsche van Jean-Paul De Coster/Van Loo/De Vocht en Albert Motorsport met Michel De Coster/’Brody’. Vader en zoon Raus verloren in het ultieme wedstrijdslot nog een podiumplaats door een lekke band, terwijl ook Jeuris/Vetters na problemen met de versnellingsbak nog kostbare punten verloren toen Vetters ziek werd in de wagen en zich de laatste ronden nog moest laten vervangen door Wim Jeuris. Het trio Van Audenhove/Langeberg/Lagrange werd in de Speedlover-Porsche nog verdienstelijk vijfde.

Na deze uitputtingslag verhuizen Van Beurden/Van Uytsel van de eerste naar de vijfde plaats terwijl de familie Van Rompuy nu de leiding deelt met De Coster/Van Loo/De Vocht. Ze hebben één puntje bonus op vader en zoon Raus, terwijl Jeuris/Vetters van twee naar vier verhuizen. Ook Van Audenhove doet een goede zaak en rukt zich los van De Laet/Vollebergh.



Tweede overwinning op rij voor Beliën/Cuyvers

Klasse 3 werd tijdens de wedstrijd overheerst door de BMW’s diesel van Beliën/Cuyvers en De Doncker/De Neef. Het verschil aan de eindmeet was tussen beiden wel vier ronden. Beliën/Cuyvers slaagden er zelfs in om als tweede algemeen na de Porsche van de familie van Rompuy te finishen. Tijdens de kwalificaties was de Mazda RX7 terug de snelste Klasse 3-wagen op de piste voor de Ginetta G50 van Vanbellingen, de verrassende MSE-BMW 1M GTR van Jennen/Peeters/Bart van Samang, de BMW 120d van Beliën/Cuyvers en de Engelse BMW Z3 van Shelton/Greensall. Naast de Ginetta G50 vonden we met de Lotus 2-Eleven van Steegmans/Bruynoghe nog een tweede nieuwe exoot in het veld. Zij klokten de 7de chrono.
Van Herck was de eerste leider tot een achterwiel afbrak en de Ginetta dankbaar overnam. Maar Vanbellingen werd achteraf net als teamgenoten Smets/Cleynhens uit de wedstrijd genomen wegens teveel decibels. Dan was het de beurt aan Beliën/Cuyvers, die naar eigen zeggen een voorzichtige en opbouwende wedstrijd reden, om de leiding over te nemen en op te stomen naar de algemene kop van de wedstrijd. De Doncker/De Neef werden tweede voor de actuele leiders in het kampioenschap Werckx/Werckx, die naar het einde toe kregen af te rekenen met een stervende motor. Ook in deze Klasse verloren we een pak belangrijke opposanten. Jan Jakobs kreeg een tik van de Mégane van Vermeeren in de snelle Bianchi-bocht en ging dwars over de baan staan. Daarop werd hij zwaar in de flank gegrepen door de BMW van Franssen die de onfortuinlijke Nestor van de DSMEC niet meer kon ontwijken. Dierckx/Van de Water verloren we door een verhitte motor en ook de snelle Engelse BMW’s van Shelton/Greensall en Shelton/Coleman zagen de finishvlag niet. Evenmin de prachtige BMW 1M GTR van Jennen/Peeters/Bart Van Samang die in de muur knalde. Wel een puike prestatie zagen we van Bader/Beck met de BMW Z3 en de Lotus 2-Eleven van Steegmans/Bruynoghe die de top 5 afsloot. Ook een geslaagd debuut van de nieuwe MSE BMW 130i van Jef van Samang/Beckers/Van Manshoven die als zesde onder de geblokte vlag doken.

Hier blijven de broers Werckx aan de leiding in de tussenstand, maar hun voorsprong tegenover de BMW’s diesel van Beliën/Cuyvers en De Doncker/De Neef is geslonken. Een verrassende Bader komt nu plaats vatten op de vierde plaats voor de onfortuinlijke duo’s Brinkmann/Jakobs, Van de Water/Dierckx, Franssen/Franssen en Van Herck/Van Herck.

Polderman/Schippers verdiend ondanks brute pech van Vermeeren/ Van de Casteele

In Klasse 4 tenslotte ging de pole verrassend naar de Renault Mégane van Van de Casteele/Vermeeren voor het snelle Nederlandse duo Schippers/Poldermans in de Renault Clio en de BTS-Audi TT van Van Sprundel/Frans/Frans. De top drie van de voorlopige tussenstand, Servranckx (Clio), Beyers/Geelen/Deckers (BMW M3) en Voet/Van den Broeck (Clio) moesten voorlopig passen.
Vermeeren, Frans, Van den Broeck en Geelen schoten het snelst uit de startblokken. De BMW M3 van Geelen verloor echter véél terrein door een verhitte krachtbron en zou pas finishen op de 11de plaats. Vooraan ging Vermeeren er als een bezetene vandoor en zoals reeds vermeld zou hij in zijn rush de BMW van Jakobs van de baan knikkeren. Van de Casteele en Vermeeren domineerden de ganse wedstrijd, maar kregen toch flink oppositie van Poldermans/Schippers en de VW Golf van Devos/Declerck. Maar op amper een 15-tal minuten van de geblokte vlag ging de krachtbron van Mégane echter naar de eeuwige jachtvelden en meteen lag de weg voor het snelle Nederlandse duo open. Voet maakte een inschattingsfout toen hij de MINI van Van de Plas wou uitremmen en beschadigde daarbij de radiator. Puntenleider Servranckx kon dit weekend rekenen op de steun van Michiels en Crabbe en het trio pakte in het slot van de wedstrijd nog de tweede plaats ten nadele van de Golf van Devos/Declerck. Van den Broeck/Caes/Cornelis stoomden nog op naar de vierde plaats voor de MINI van Van de Plas/Vandenhoute die een pak tijd verloor in de zandbak na de aanrijding van Voets. De Hoen/Matot werden zesde voor de zéér verdienstelijke Flandria Rent-MINI’s van de BV-teams Hopmans/Daelman/Horemans en Verheyen/Borkelmans.

Door het mooie slotoffensief blijft Servranckx de Klasse 4 aanvoeren, maar de Clio-rijder voelt de hete adem in zijn net van merkgenoten Polderman/Schippers. Ondanks de pech van het BMW-trio Beyers/Geelen/Deckers verliezen ze maar één plaats in de tussenstand. Het duo Van den Broeck/Caes doet een goede zaak en verhuist van de achtste naar de vierde plaats, net als Vandenhoute/Van den Plas die opschuiven van tien naar vijf.
 
Méér info & tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be

Bron: Dries Heyman (www.dunlopendurancecup.be)

   

  

  

  



  


 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
ef6513
Onthoud mijn gegevens!